Twitter
RSS

Pengikut

click for translator to read artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

MENGENAL DIRI YANG KE 91

Salam

SAMBUNGAN DARI PELAJARAN YANG KE 90


Telah dimaklumkan bahawa  kalimah  الا  itu adalah makhluk kerana ia tidak mutlak dari segala aktiviti pergerakan yang menggunakan qudrat,Iradat, Ilmu ataupun Hayat segala makhluk ciptaan Tuhan melainkan dengan bantuan Allah sebab itu dinamakan  Tidak Mutlak, ini bererti segala yang ujud yang merupakan makhluk ciptaan Tuhan adalah mengharapkan kepada bantuan Tuhan  الله  jadi kalimah  الله  yang terdapat pada kalimah  tauhid  لا اله الا الله  itu adalah matlamat pada pengertian mutlak

Kalimah  الله  itu adalah kalimah kesempurnaan ammar Tuhan yang mentadbir segala yang wujud dari ciptaanNya kerana disanalah berkumpulnya maksud keilmua tentang ZatNya, AsmakNya, SifatNya dan juga Af'alNya dan pada kalimah  الله  inilah lahirnya keilmuan asa-asa Rububiyah dan juga Uluhiyah dan disinilah juga lahirnya maksud firman  "Allah beserta kamu dimana saja kamu berada"

Jadi  kesimpulan kalimah  لا اله الا الله  itu ialah :

Pada kalimah  لا  itu menunjukkan ilmu yang menceritakan Wujudnya Tuhan yang bersifat sempurna yang tidak menyamai dengan makhluk ciptaanNya sekalipun Allah mengujudkan alam yang lain sebagai bukti tanda-tanda wujudNya bagi memudahkan  makhlukNya untuk mengenali akan diriNya dan beriman kepadaNya

Adapun kalimah  اله  itu menunjukkan ujudnya aktiviti penyembahan sekalian makhluk ciptaanNya dengan membekalkan segala keperluan dan kefahaman iaitu dengan mengutuskan beberapa kitab melalui malaikatnya kepada makhluk pilihanNya seperti nabi dan juga  RasulNya, ini bererti semua perkara yang berkait dengan pengibadatan dan keilmuan terkumpul pada pengertian  اله  tersebut

Adapun kalimah  الا  itu menunjukkan ujud makhluk ciptaanNya yang tidak mempunyai daya dan upaya kerana itulah kalimah  الا  itu bermaksud melainkan dengan erti ia tidak mutlak melainkan dikaitkan dengan sesuatu kuasa iatu kekuasaan Allah, kalimah  الا  ini jugalah yang memperlihatkan ujud ciptaan Tuhan dari berbagai jenis makhlukNya  رب العلمين  (Tuhan yang mencipta sekalian alam) baik alam yang ghaib ataupun alam yang nyata, sama ada yang halus ataupun yang kasar, sama ada yang dapat dilihat ataupun yang tidak dapat dilihat dengan mata, ini bererti pada kalimah  الا  inilah berkumpulnya keilmuan segala-gala jenis makhluk

Adapun kalimah  الله  itu menunjukkan ujud kekuasaan Allah yang mutlak yang mentadbir, mengurus dan menentukan segala takdir qadha dan kadarNya dan disinilah manusia perlu mengingati bahawa segala keilmuan dari ZatNya, AsmakNya, SifatNya dan juga Af'alNya berkumpul pada kalimah  الله  ini. Demikian secara rengkasnya mengikut keilmuan sifat dua puluh jadi tidaklah hairang mengapa kalimah tauhid ini disebut sebagai gudang segala sesuatu ilmu yang meliputi seluruh planet bumi dan langit, ini bererti juga bahawa segala keilmuan untuk tamadun manusia mereka perlu mengkaji kalimah لا اله الا الله

Bersambung .....

Comments (93)

Quote:"Demikian secara rengkasnya mengikut keilmuan sifat dua puluh jadi tidaklah hairang mengapa kalimah tauhid ini disebut sebagai gudang segala sesuatu ilmu yang meliputi seluruh planet bumi dan langit, ini bererti juga bahawa segala keilmuan untuk tamadun manusia mereka perlu mengkaji kalimah لا اله الا الله

*** Kalau benarlah rumusan Pak Karamu ini, sudah tentulah umat islam yg paling maju di dalam segala aspek keilmuan di dunia ini. Tapi, malangnya kenyataannya tidaklah seperti apa yg dirumuskan olih Pak Karamu. Sila Pak Karamu pertahankan apa yg Pak Karamu rumuskan.

ALHAMDULILLAH.
SALAM,
SAYA SUKA BUNYI SOALAN JEANNE DOE.
SEPATUTNYA ISLAM MAMPU MEMPAMIRKAN KELEBIHAN UGAMA ALLAH YG SEMPURNA TAPI YANG BERLAKU SEBALIKNYA.KITA LEBIH CENDERUNG PADA ILMU DRPD AMAL,BUAHNYA TAKDA WLU POKOKNYA SEGAR mabuk daun.
KALAU KITA YAKIN KEBENARAN MUHAMMAD MENGAPA TIDAK MMPU MEMBUKTIKANNYA. MANA ILMUNYA?KITA MENDUSTAKAN MUKJIZAT YG KITA AGUNG AGUNGKAN, AL QURAAN TAPI SETAKAT TAU JE TAK GUNA,BUKTI HAMPEH.
KITA KAJI LALU KITA LAKUKAN.

Salam,

Kalau kita seorang tukang masak, tapi setiap kali kita masak, masakan kita tak juga menjadi. Apakah yg logik kita lakukan? Logiknya, kita kajilah kembali di mana salahnya masakan kita itu. Kita semak kembali resepi yg kita guna; mungkin terlebih cabai, atau santan, atau api terlalu panas dan sebagainya. Dengan demikian barulah kita dapat tahu kat mana salahnya.

Begitulah juga orang islam. Sudah beratus-ratus tahun dengan ilmu dan amalan yg sama, masih juga Allah tak tolong sebagaimana yg dijanjikan Allah di dalam Surah An Nur ayat 55. Bukan saja Allah tak tolong, malahan Allah hentam kita dengan berbagai kesusahan, bala, bencana dan kesulitan, kita asyik juga dengan perangai lama kita. Kita tak mahu semak balik "resepi" yg kita guna. Maka, sampai "kucing bertanduk" pun apa yg Allah firmankan di dalam Surah An Nur itu dan Surah An Nasr (surah 110) tidak akan tercapai.

Fikirkanlah.

Apa yg Pak Karamu maksudkan ialah ttg ilmu disebalik huruf @ hakikat lailahaillah itu..kalau khatam 1000x Quran pun takkan jumpa jika hanya zahirnya ayat Quran itu dikaji..

Zaman kegemilangan Rasulullah s.a.w, para sahabat, diikuti oleh para Auliya, Ulama' & ASWJ hakiki mengecapi zaman kegemilangan krn mereka menganut Islam secara total ie berilmu & beramal dgn syariat-tariqat-hakikat-makrifat.

Secara jujurnya berapa ramaikah umat Islam yg mengaji sampai ke tahap makrifat?. Bab syariat pun dah tunggang-langgang & bercakaran. ada plk nak bawa syariat sendiri cthnya solat 3 waktu!

Jadilah Islam di kulit, bukan di isi. Adakah Allah nak tolong umat islam begini? Jadi benarlah firman Allah dlm Surah An-Nur:55

Allah tidak zalim, ttp manusialah yg menzalimi diri sendiri..

Turunnya Quran tak bermakna umat islam dah selamat.bergantung pula kpd usaha utk mendalami dan mengamalkannya:

"Kemudian Kami wariskan Al-Qur'an itu kepada orang yang Kami pilih dari kalangan hamba Kami; maka di antara mereka ada yang menzalimi diri sendiri, dan di antaranya ada yang bersikap sederhana, dan ada yang mendahului dalam berbuat kebajikan dengan izin Allah" (Fathir:32)

dan lihat ayat ni juga:

"Dan bagaimana kamu akan menjadi kafir padahal kepada kamu dibacakan ayat-ayat Allah (Al-Qur'an), dan dalam kalangan kamu ada RasulNya (Muhammad, s.a.w.)? Dan sesiapa berpegang teguh kepada (agama) Allah, maka sesungguhnya ia telah beroleh petunjuk hidayah ke jalan yang betul (lurus)"(Ali Imran:101).

wallahua'lam

Ilmu yg Pakcik cakap tu sudah lama dianuti olih ramai umat islam. Bukannya ilmu baru Pakcik. Jadi kalau ianya betul dan diredhai olih Allah, kenapa Allah tak tunaikan janjiNya? Kerana tak betullah sebab Allah tak tunaikan janjiNya, Pakcik. Kalau betul sudah lama dah islam itu menang. Dewasa ini ramai umat islam di Pakistan dan di Afghanistan mengamalkannya, namun tersungkur juga ke bumi. Sudah teramat lama masa berlalu Pakcik, namun pertolongan dari Allah, seperti yg dijanjiNya, tak juga datang. Bukan salah Allah Pakcik, salah kita juga.

Maaf Pakcik, Pakcik sendiri yg mengamalakan ilmu tersebut pun tak jumpa mana datangnya, di dalam Al Quran, 2 kalimah syahadah yg selalu Pakcik ucapkan itu. Maaf Pakcik, bukan nak tunjuk pandai, tapi sekadar nak beri tahu kelemahan yg amat ketara di kalangan umat islam. Kalau rukun islam yg pertama pun tak dapat dipertahankan dengan Al Quran, nak makrifah macam mana?

Maaf Pakcik.

Ahlan Wasahlan

Saya nampak N3 Pak Karamu ini sangat bernas, dan kami di Madinah ini juga pernah berbincang tentang N3 Pak Karamu, dari segi lojiknya orang islam perlu buka mata, perlu buat kajian berdasarkan quran dan hadis nabi selagi mana hadis itu tidak bertentangan dengan quran

Kami pernah kemukakan pandangan Pak Karamu ini pada pensyarah kami, rata-rata mereka kagum bagaimana sifat 20 boleh membuka rahsia ilmu yang menjurus kepada ilmu tamadun manusia namun tiada yang terlintas untuk mengkajinya

Ada yang berpandangan jika ilmu ini diketengahkan munkin akan menjadi kemarahan orang-orang barat sebab di kuatiri jika mereka mendapati ilmu ini benar maka mungkin ramai yang akan mengkaji quran dan mereka akan menyertai agama islam, jika ini berlaku maka pandangan ilmu ini akan diharamkan

Semua ulama ijtihad mengakui bahawa islan ini indah, tinggi, akan tetapi ilmu tinggi dan indah itu tidak dijelaskan kerana apa ? Jawabnya ulama tidak memainkan peranan untuk mengkaji ilmu tamadun manusia dan mereka ini pula setengahnya turut menjadi melindungi keindahan dan ketinggian islam tersebut

Isalam tidak menjadi dasar utama mana-mana negara satu dari sebab islam itu mundur, ulama dan umara tidak sehaluan menyebabkan islam itu mundur kerana mereka lebih suka duduk dibawah ketiak barat dan ilmu barat untuk mencapai tamadun ilmu, quran hanya dibaca, dipertandingkan, tidak lebih dari itu

Di Malaysia sendiri ulama dibawah aturan umara sedangkan umara dikawal oleh pengaruh barat, sebab itu jika ulama hendak buat apa-apa tentang ketamadunan manusia maka umara akan sekat dan akan haramkan jadi mana mungkin islam akan maju ?

Salam,

Posnya Pak Karamu punya. Gambar pun gambar Pak Karamu. Namun gaya bahasanya Singamaraja punya. Macam mana niii???? Pak Karamu menyamar sebagai Singamaraja ke????

Alamak, apa sudah jadi ni Pak??

Ada camelion pula dalam blog ini.

Hanya Pak Karamu bolih selesaikan perkara ini.

Salam

sayapun terkejut juga, rupanya, laptop saya sudah diangkut kat Madinah, apa yang saya dengar laptop dia dah rosak

Dia tu cucu saya dan akan menghabiskan pengajian satu setengah bulan lagi, hmm,jangan rosak sudahlah !

Salam Pakcik,

Quote:"Dan bagaimana kamu akan menjadi kafir padahal kepada kamu dibacakan ayat-ayat Allah ..."

*** Saya nak bagi contoh bagaimana umat islam sudah jadi kafir pada hal mereka baca ayat-ayat Allah. Pakcik, kenapa rukun islam dihadkan kepada 5 perkara saja? Bagaimana pula kalau kita:

1. Menipu.
2. Tidak berlaku adil.
3. Rasuah.
4. Tidak amanah.
5. Membunuh tanpa adil.
6. Merompak/mencuri.
7. Berbohong.
8. Penzina.
9. Zalim.
10.Berpura-pura.
11.Berjudi.
12.Menganiaya anak-anak yatim.
13.Tak mahu membantu orang miskin.
14.Ego dan menunjuk-nunjuk.
15.Sombong.
16.Riak dan takbur.
17.Ujub pada diri.
18.Lalai dan mabuk.

Al Quran ada meyebut perkara-perkara di atas sebagai larangan. Tapi semuanya tak termasuk ke dalam rukun islam. Sebab itu umat islam bermasalah Pakcik, rukunnya pun tak ikut Al Quran.

Umat nabi Musa dulu pun ada 10 rukunnya. Mereka pun orang islam juga. Takkan Allah kurangkan rukun ugamanya untuk kita pula Pakcik; Kan Allah kata tiada perubahan di dalam sunnatullah? Yg pandai tokok tambah adalah manusia yg kononnya bergelar ulamak.

Fikirkanlah. Nabi juga suruh kita bertafakur (berfikir). Kalau di dalam masjid beriktikaf. Namun kita lebih senang jadi pak turut aje; asalkan orangnya berserban dan berjanggut kita terus percaya.

Al quran diturunkan kpd pengikut agama nabi Ibrahim iaitu Asalama. Islam pula di cipta oleh bangsa Firaun (Arab) dan semua hukum2 di tetapkan oleh hadis2 ciptaan mereka. Mana ada manusia ikut firman tuhan ttg agama nabi Ibrahim sebab itulah hamba akan tegakkan semula agama yg tuhan redha dan sekali lagi menakluk dunia sebagai janji tuhan menjadikan khalifah di dunia ini.

SALAM,
PEDANG TAJAM KEPALANG TAPI KALAH JUGA,KEMAHIRAN TEMPUR PERANG DILENGKAPKAN, KALAH JUGAK.TETAP LAH DLM MUSABAH. PENYUCIAN DIRI SEPANJANG HAYAT, TANPA PUTUS ASA. BAGAIMANA NK BERTERUSAN BILA TIADA YAKIN DAN RASA?TANPA MERASA NIKMATNYA MAMPUKAH BERTERUSAN?
TIADA SIA2 ILMU ULAMAK MUKTABAR.MANA JALANNYA?
PAK LAH MEMBONGKAR ALGHAZALI, JEANNE YG MENZAHIR.MANA SILAP NYA ANAK GUNUNG SEMANGGOL?
OHH,ANAK SINGA TU CUCU SHEIKH.ALHAMDULILLAH.JAUH SEKOLAHNYA.MAHADAYA CUCU SAPE LAK?
PEPERANGAN YANG TUAN TEMPAH ITU LEBIH GETIR LATIHANNYA DR PERSEDIAAN PERANG BADAR.JANJI ALLAH,"KALAU DI AMAL SATU AMALAN AKU TAMBAH LAGI"BUKAN ILMU YG SALAH,RESEPI JUGA KENA REFER PD YG ARIFF.CARA2 BERAMAL KITA PERBAIKI.MAMPUKAH?
KENAPA AGAKNYA DOA PALESTIN TIDAK DI KABULKAN? SAPE YG BERDOA,KEMANA DOANYA? UTK SAPE DI DOAKAN?APEKAH ALLAH ZALIM?ATAU PENDOA JUGA ORG ZALIM?

SALAM,
MAMPUKAH ILMU KTA MENJAGA KITA DR DURHAKA PD ALLAH? MAMPUKAH ILMU KITA MEMBAWA KITA BERBAKTI PD ALLAH? MAMPUKAH ILMU KITA MEMBUAT KITA BERAKHLAK TERPUJI(MUHAMMAD)? TERBUKTIKAH ILMU KITA DLM MENDIDIK ANAK2 KITA? SUDAH KAH ILMU KITA MENJADIKAN KITA MEMEGANG AMANAH KITA MATERIKAN DGN TUHAN SEBELOM KELAHIRAN?
ALLAH, AMPUNI DAKU YG MASIH DURHAKA,DLM MENCARIMU,GAGAL MENTADBIR KEKHALIFAHANKU.AMPUNI KAMI, BANTUI KAMI,SELAMATKAN KAMI,TUTUPI AIB KAMI UMAT MUHAMMAD.

Waduh...tanpa nama jangan jadi terlampau apologetic dan naive pula..jangan beremosi dong, dalam berhujah!

Kata org Jawa, jagalah tatakromo nya!

Sudah namanya Rukun (pillars) iaitu asas atau basicnya-jika asasnya kuat, maka teguhlah agamanya..

Kamu dah senaraikan 18 sifat-sifat mazmumah tu sebenarnya banyak lagi...tapi Allah berfirman melalui satu ayat yg cukup genius:

“Dirikanlah sembahyang, sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan-perbuatan keji dan mungkar”.(Al-Ankabut:45)

Jadi sembahyang yg didirikan dgn sebenar-benarnya dpt mencegah perbuatan2 & sifat2 jahat dlm diri manusia.

Maka kerna itu ia dinamakan rukun Islam..

Tuan Mahadaya,

Quote: "Al quran itu turunnya tanpa baris dan tanda."

*** Bukannya Al Quran saja yg tanpa baris dan tanda, kata-kata semua makhluk Allah pun tanpa baris dan tanda; yg ada hanyalah bunyi saja. Banyak juga bunyi yg tak kedengaran langsung olih telinga manusia namun bolih pula didengar olih makhluk-makhluk Allah yg lain.

*** Apabila sesuatu bunyi itu dijadikan sebagai tulisan, maka perlulah ada tanda-tanda yg disetujui olih semua akan maksudnya supaya bersamaan dengan "bunyinya" kalau tidak berkecamuklah jadinya.

Quote: "Mim Ha Mim Dal di baca Mahamada. Mim tak pernah bunyi Mu, apa tuan hamba tidak mengenal huruf?"

*** Nampaknya tanda bunyi tuan amat terhad sekali ia itu kepada "a" saja yg lainnya sudah tiada. Bagaimana agaknya tuan berkata-kata dengan orang lain tanpa guna bunyi "e","i", "u" dan "o" dalam bahasa Melayu? Pelik dan menakjubkan.

Quote: "Jgn buat malu bangsa Melayu dan jgn diperbodohkan bangsa lain."

*** Entahlah, cara tuan orang akan mentertawakan saja. Kalau tak percaya pergilah bercakap-cakap dengan orang lain dengan hanya mengunakan bunyi "a" saja.

Quote "Kita yg memandang tinggi bangsa lain dan merendah2kan bangsa sendiri. Kerana itulah bangsa kita terjajah dan terhina. TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA."

*** Ukuran baju saya tak sama dengan ukuran baju tuan. Saya tak pandang bangsa itu tinggi ataupun rendah. Semua itu dijadikan atas kebijaksanaan Allah. Bukan kerana "pandangan" yg menyebabkan sesuatu bangsa itu terjajah dan terhina; kalau itulah yg jadi penyebabnya, maka tidak akan damai dunia ini. Bayangkan, nak kuat setiap bangsa wajib memandang bangsa lain itu rendah dan hanya bangsanya saja yg tinggi. Kalau itulah logik orang Melayu, saya malu sebagai orang Melayu.

Salam.

Salam Pakcik,

Cuba Pakcik pertahankan pillar yg teratas sekali Pakcik ia itu 2 kalimah syahadah. Beri tahu ayatnya dan dalilnya sekali. Pakcik juga kata pillarnya mestilah kuat. Kalau tak ada nasnya macam mana nak jadi kuat Pakcik. Kalau setakat "seluruh Al Quran itulah dia syahadah", itu namanya cakap kosong Pakcik. Cuba beri "isinya" Pakcik.

Manusia mempercayai fitnah bangsa yg paling jahat di dunia dan meninggalkan firman2 tuhan. Apa gunanya Agama kalau manusia hidup terus2an melakukan maksiat dan pembuangan anak. Bukankah hancur juga bangsa kita? Sudah ternyata di dlm al quran, tuhan melebihkan bani Asara Yala dan hamba adalah salah seorang keturunan bani Asara Yala, iaitu keturunan semua nabi2 dan para rasul. Hamba tahu apa itu Melayu dan hamba akan berusaha dan berjuang membangkitkan dan membebaskan bangsa hamba dari penipuan dan fitnah musuh2 tuhan.

Wahai tanpa nama,

Iman aku tidak memerlukan dalil dan hujah. keyakinan pada asalnya aku datang dan kemana aku akan kembali sudah jelas terang benderang..

Jika kamu nak terus berdalil dan berhujah, itu hak kamu. maksudnya kamu masih ragu2 ttg rukun Islam no 1.

Apakah kamu ada dalil dalam quran suruh kamu makan nasi? jika tak ada adakah kamu tak makan nasi?

Salam

Semua manusia adalah berketurunan nabi dan rasul iaitu Adam dan Hawa cuma ada yang engkar dan ada yang patuh

Diantara manusia ada yang mengikut cara hidup Habi ataupun Qabil kerna mengikut Adam dan mengikut syaitan

Mengikut fitrah kehidupan manusia terkumpul atas ikrar manusia berTuhankan Allah atas ajaran rasul dan nabi

Rasul dan Nabi dibekalkan oleh Allah dengan ajaran yang dikehendakiNya kepada semua manisia

Pecakapan nabi tidak lari daripada apa yang telah ditetapkan oleh Allah kepadanya yang disebut sebagai hadis selagi hadis tersebut tidak bercanggah dengan al quran

Menterjemahkan quran secara tepat maka rasul dan nabi mengambil peranan untuk menyampaikan maksud isi quran kemudian disambung oleh warisan nabi-nabi, pun selagi ia tidak bercanggah dengan quran

Membaca tafsiran surah Al A'araf ayat 172 adalah lebih baik dari membaca terjemahannya dan ia mesti dirujuk sekali dengan surah Az Zummar ayat 11 hingga 14 dan perlu juga dikaitkan dengan tafsir Qolu bala shahidna (Al A'araf 172) untuk menyelesaikan masalah dua kalimah syahadah

Wahai Pakcik,

Sekarang siapakah yg emosi? Coollah Pakcik.

Saya tidak pertikaikan iman Pakcik, cuma kalau ada nas dan dalilnya dari Al Quran, iman itu akan lebih sempurna dan tidak akan goyang kerana amat bersesuaian dengan firman-firman Allah. Dan kalau anak atau cucu tanya kita mampu menerangkannya dengan jelas. Orang syirik/kafir pun amat kuat iman mereka tapi hujah-hujah yg logik tak ada pada mereka. Mereka beranggapan "beriman" saja sudah cukup; logik atau tidak itu tak penting. Allah beri "pendengaran,penglihata dan hati" tapi mereka tak mahu guna.

Alahai, Pakcik, dari mana kita datang dan kemana kita akan kembali, memang sudah terjawab di dalam Al Quran. Tapi Pakcik, sesudah berhaapan dengan Pencipta kita, Pencipta kita akan bertanya, “Manakah orang-orang dan benda-benda yang dahulu kamu sifatkan (menjadi sekutu Allah)?” (Sila fikirkan Al Anaam 22-27)

Kalau perkara "makan nasi" akan menentukan sama ada saya ke syurga atau ke neraka, saya akan cari ayat-ayatnya Pakcik.

Kalimah syahadah itu satu saja Pakcik sejak dari sebelum nabi Adam sampailah ke akhir zaman kelak, sebab hanya Dialah Yg Awal dan hanya Dialah Yg Akhir. Ulamak juga yg menjadikannya dua. Fikirkan ayat ini Pakcik:

[17:111] Dan katakanlah: “Segala puji tertentu bagi Allah yang tiada mempunyai anak, dan tiada bagiNya sekutu dalam urusan kerajaanNya, dan tiada bagiNya penolong disebabkan sesuatu kelemahanNya; dan hendaklah engkau membesarkan serta memuliakanNya dengan bersungguh-sungguh!”

Alhamdulillah.

Salam Pak Karamu,

Quote: "Membaca tafsiran surah Al A'araf ayat 172 adalah lebih baik dari membaca terjemahannya dan ia mesti dirujuk sekali dengan surah Az Zummar ayat 11 hingga 14 dan perlu juga dikaitkan dengan tafsir Qolu bala shahidna (Al A'araf 172) untuk menyelesaikan masalah dua kalimah syahadah"

*** Pak kat mana kalimah syahadah kedua di dalam ayat-ayat yg Pak rujukan di atas? Tunjukkan pada kami, mungkin kami terlepas pandang. Terima kasih. Mohon maaf.

Salam

Jika kamu mahu tahu secara sempurna maka kamu bacalah hadis soheh nabi saw kerana kami berpegang kepada dua sumber hukum iaitu Al Quran dan sunah nabi saw

Kami berpegang kepada dua sumber itu sebagai pandangan hidup atau kamu boleh cari dalam al quran tafsir BUKAN Terjemahan dan kamu kena terangkan pendirian kamu sama ada kamu benar-benar anti hadis saw

Andainya kamu benar benar anti hadis maka tiada bicara yang sesuai bagi kamu membuat komen pada ruang saya kerana kamu berlainan mazhab dengan kami

Kamu tidak perlu berdakwah untuk memikat tamu saya pada ruang ini kerana mereka adalah satu aliran dengan kami dan kamu boleh cari blog lain untuk berhujah sesama kamu

Al Quran adalah mukjizat nabi Muhammad saw, dia bertanggungjawab terhadap Al Quran itu dan kamu juga tidak sepatutnya menggunakan mukjizatNya dan kamu carilah panduan hidup yang lain selain daripadaNya

Kamu tidak perlu berdakwah disini kerana ia tidak akan mendatangkan keinsafan kepada kamu dan kumpulan anti hadis seperti kamu kerana ibadat kamupun berlainan sama sekali dengan kami

senang cerita pak karamu mampu delete ajer segala komen dari tanpa nama...

delete.....

delete.....

delete.....

Salam Pak Karamu,

Kenapa tukar rentak? Dulu kata elok bertukar-tukar pendapat. Sekarang tersinggung sikit aje sudah tutup tirai. Jangan macam itu Pak, tak baik.

Bila berbincang eloklah "open minded" kerana kebenaran itu bukan monopoli kita; ianya adalah haq dan monopoli Allah saja. Jadi, kalau "musuh" kita benar, terpaksalah kita akui juga. Hanya hati-hati yg suci saja yg mampu berbuat demikian. Itu dinamakan, menegakkan keadilan secara ikhlas dan Allah tuntut supaya kita berbuat demikian.

Kita kan wajib guna al Quran dulu lepas itu baru hadis; bukan hadis lepas itu Al Quran. Takkanlah rukun islam yg pertama hanya ada dalam hadis saja walhal yg lainnya ada. Kan tak masuk akal?

Quote:"Al Quran adalah mukjizat nabi Muhammad saw, dia bertanggungjawab terhadap Al Quran itu"

*** Salah tu Pak, kita semua akan dipertanggunjawabkan tentang Al Quran.

Quote'" dan kamu juga tidak sepatutnya menggunakan mukjizatNya dan kamu carilah panduan hidup yang lain selain daripadaNya"

*** Allah suruh saya gunakan Al Quran tapi Pak Karamu suruh saya cari panduan selain Al Quran. Kalau begitu Pak terang-terang menyalahi firman Allah. Bertaubatlah Pak.

Kadang-kadang aku kasihan tengok si tanpa nama, orang dah start kereta dah nak sampai ke destinasi. dia masih teraba-raba mencari kuncinya (2 kalimah syahadah). asyik membelek-belek manual kereta (Quran) nak cari mcmana dgn pakai kunci, kereta boleh hidup dan berjalan. sampai ke sudah, kereta tak hidup2 juga..Dia dah jumpa mekanik (Pak Karamu) tapi asyik juga tak mahu dengar dan masih membelek-belek manual keretanya...agaknya sampai mati..

begitulah alkisahnya..

Salam Pakcik,

Masalahnya Pakcik bila sampai ke destinasi kelak, ada pula soalannya. Kalau bolih jawab selamatlah, kalau tak bolih maka binasalah.

Semua manusia, mahu tak mahu, akan sampai ke destinasi yg Pakcik katakan itu, namun tak semua manusia mampu menjawab dengan betul. Kalau sudah sampai ke destinasi baru nak cari jawapannya Pakcik, sudah terlambat; ada manusia yg bermohon agar mereka dikembalikan ke dunia sekali lagi tapi tak diizinkan.

Jangan tergesa-gesa nak sampai ke destinasi Pakcik kerana awalnya sampai tak menjamin keselamatan. Jangan ikut perangai orang kafir yg bermohon agar siksa, yg diberi amaran olih rasul, disegerakan. Samalah macam Pakcik nak segera sampai ke destinasi.

Hadis pun ada beri amaran Pakcik,"Umatku akan berpechah belah kepada 73 puak, hanya satu yg selamat". 1 di dalam 73 perlulah berhati-hati Pakcik; jangan asalkan dapat kunci terus jalan aje. Orang bermain roulette pun peluangnya lebih baik dari kita Pakcik. Peluang mereka untuk menang hanya 1 dalam 36 saja. Peluang kita nak selamat pula 1 dalam 73; bayangkan bagaimana besarnya masalah kita Pakcik. Allah ada berfirman kalau buta di dunia ini, maka akan buta pulalah di akhirat nanti. Jadi Pakcik, kalau di dunia ini pun tak bolih jawab, jangan haraplah di akhirat nanti bolih jawab.

Kita sedang meniti titi siratulmustaqim sekarang ini Pakcik, tapi ramai orang tak sedar. Nampaknya macam Pakcik dah terlepas dari titi tersebut, mudah-mudahan selamat.

Alhamdulillah.

Tak ada yang sesukarnya, tanpa nama.
1 golongan yang selamat dari 73 golongan itu adalah golongan ahli sunnah waljamaah.
Kata Nabi lagi umat Baginda tidak akan sesat selagi berpegang kepada Quran dan Hadis.
Kesimpulannya golongan yang tidak mempercayai hadis adalah sesat lagi menyesatkan. Kononnya golongan ni dah jumpa jalan baru-apabila sampai, rupa-rupanya itu adalah jalan yang dirintis Azazil.sesallah tak berkesudahan..

naudzubillah..semoga kita semua diberi hidayah-Nya..

Salam Pakcik,

Bagaimana pula kata orang Syiah Pakcik?

Itulah, kalau maklumat tak cukup sudah membuat keputusan begitulah jadinya.

Di dalam perkara "aku tinggalkan" dari nabi kita Pakcik ada 3 versi. Pertama, yg Pakcik sebutkan itu. Kedua, Quran dan Ahlulbait, jadilah Syiah. Ketiga, Quran saja.

Sekarang dari 73 sudah jadi 3 saja Pakcik untuk dipilih. Dalam 3 itu pun 1 saja yg selamat. Buatlah pilihan masing-masing dan pertahankanlah. Tersalah pilih ke nerakalah jadinya.

Semoga Allah menunjukkan kita kepada yg diredahiNya.

SALAM DR JAUH,
SUSAH NK DPTKAN BLOG NI DR PERANTAUAN.
“Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan dia berkeadaan mendengar dan melihat. (2) (Kerana keadaan itu tidak mencukupi, maka) sesungguhnya Kami telah menunjukkan kepadanya (melalui akal dan Rasul) akan jalan-jalan (yang benar dan yang salah; maka terserahlah kepadanya) samada dia bersyukur (dengan beriman dan taat), ataupun dia berlaku kufur (dengan mengingkari kebenaran atau menderhaka)” (Al-Insaan 76:2-3)

(Surah Al Hujuraat, ayat 13)Bermaksud: “Hai, manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha mengenal.” (Surah Al Hujuraat, ayat 13)
SEWAJARNYA ILMU RASULULLAH TU HEBAT UTK MENGHADAPI KEPINTARAN YG HEBAT DI ZAMANNYA,BEGITU JUGA ZAMAN KITA.SABIK ITU PESAN RASUL, PARA2 KEKASIHKU DI KEMUDIAN HARI LEBIH HEBAT ILMUNYA.
MEMPERBAIKI SEBAHAGIAN DAKWAH,TAUHID ITU SELEMBUT YA LATIF,LEBIH HALUS DR AIR DAN LEBIH LEMBUT DR ANGIN.BERTAHAN LAH DGN KEIKHLASAN DLM PERBALAHAN,HANYA PEREMPUAN YG TUHAN KATA X TAU BERBANTAH.
BERIKHLASLAH SESAMA KITA, HULURKAN TAQWA.

SALAM TUAN LAI KAMISLIHI,
SAPELAH SAYA UTK MENGENAL TUAN,TIADA MAKRIFAT YG SAMPAI PD ZAT KECUALI ASMAK.
SAYA SUKA KONSISTEN TUAN TU.PD AYAT YG SAYA PASTE TU SYAHADAHNYA-SAYA MENGIMANI AYAT TRSEBUT LALU AKAN MENYAKSIKAN KEBENARAN AJARAN ALLAH PD SAYA.
TIADA SAYA MAMPU MEMINTA SYURGA, MELAINKAN PEMBERIAN DIA CUMA KAMI MNJALANKAN SEMAMPUNYA MANUAL MANUSIA TU.SELEPAS MENDIRIKAN MASJID MADINA RASUL MENGUMPULKAN 40 ORG SUFFAH YG KEMUDIANNYA MENJADI 400 ORG.SAPEKAH MEREKA? ILMU KELAINAN APAKAH YG DI AJAR RASUL PD MEREKA YG BERBEZA DGN PARA SAHABAT?JGN KITA MENDUGA SESAMA KITA TANPA FAEDAH,ILMU TUAN YG BANYAK TU TUMPAHKAN AGAR TRBUKTI KASIH DAN ZAKAT.TERBUKTI TAKWA BERSINAR TAUHID.
MAAF,TIADA BRMAKSUD MENYINGGUNG.

SALAM,SAMBUNG LAGI YE,SEJUK2 NI SEDAP BERBANTAH AGAKNYA.
TIADA MAKNA KALIMAH SYAHADAH KLU TAKUT PENGHINAAN DAN KEPAPAAN.
Firman Allah SWT:
“...dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarang-Nya kamu melakukannya maka patuhilah larangan-Nya. Dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksa-Nya (bagi orang-orang yang melanggar perintah-Nya).”
(Surah al-Hasyr 59:
"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan HIKMAH dan PELAJARAN YANG BAIK dan BANTAHLAH mereka dengan CARA YANG BAIK. Sesungguhnya, Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk,"
(Surah An-Nahl Ayat 125)

Jadilah puan :)bawalah berehat

DURHAKEN,

Cuba baca betul-betul ayat 7 dalam Al Hasyr tu. Perintah itu adalah di dalam konteks perbalahan di dalam hal pengagihan harta rampasan perang yg musuh surrender sebelum berlaku pertempuan. Ia memberi makna bahawa apa sahaja agihan harta yg Rasul lakukan itu terimalah dengan ikhlas jangan bertekak dan bantahmembantah di hadapan Rasul kerana tak puas hati.

Anda pun tak ketemuan ayat yg mengizinkzn syahadah anda juga rupanya. Nak buat macammana tok guru pun tak tunjukkan tapi mereka sering membaca ayatnya.

DURHAKEN,

CUBA FIKIRKAN APA YG ALLAH FIRMANKAN DI DALAM SURAH ALI 'IMRAN AYAT 18.

SALAM,
KENAPA BERBANTAH LG ATAS SURUHAN ALQURAAN? SUKAR KITA BERNAFAS DLM MENAFIKAN KATA HATI.KENAPA DI SEMPITKAN TAFSIRAN.PERNAH KAH TUAN MENDENGAR ALI MENTAFSIR SATU AYAT KEPADA 100.ALLAH ITU MAHA BIJAKSANA TANPA SEMPADAN BIJAKSANANYA.
BACA DAN CERMIN2 AYAT2 YG SAYA BAWAKAN SEBELOMNYA;
1)ALLAH UNJURKAN KITA BERKENALAN DAN BERBAIK-TUAN MENYOROK.
2)BERBANTAH DGN HIKMAH-TIADA ADAB BAGAIMANA KITA BRHIKMAH.
3)DALAM 4 TINGKAT TAFAKKUR-BAGAIMANA DAN MENGAPA KITA DIBERATKAN DAN MENGAPA.KAN BAIK SAJA BRFIKIR DGN OTAK TANPA TAFAKKUR?QURAAN TAK MAMPU DI KUPAS HANYA DGN AKAL SECARA MENYELURUH.ADAKAH AKAL MENGENAL ZAT ALLAH?KITA PERLU BERAMAL MENGASUH AKAL.KALAU MASIH ADE TAPI(EXCUSES) TRHADAP QURAAN WALAU SATU AYAT, BELUM MENCAPAI KEMURNIAN AL QITAB,YG MANA PEMBUKTIAN IMANNYA.TUNDUK BUKAN IMAN.HAKIKAT SUJUD ITU TAUHID.SUDAH KITA MENDENGAR ALQURAAN ITU DI BACAKAN OLEH JIBRAIL KEPADA KITA DIRECTLY.BRUSAHALAH KEARAH ITU.
5)KEHALUSAN HATI DPT MERASAKAN ALLAH ITU LALU BARU MAMPU BRTAAT. TIADA KELEMBUTAN,DIMANA ENAKNYA
MAAF, BYK LAK SYA MMBEBEL.WINTER MCMNI X SEMPAT LG NK TGK AYAT YG TUAN CADANGKAN.
JGN TRSINGGUNG.CUMA TAKUT MEMBUKA AIB ORG,SEIKHLASNYA MMBERI PANDANGAN.MAAFKAN SYA.KLU TAKUT SANGAT JUMPA MUHAMMAD, PESAN SALAM SAYA KLU DH JUMPA.

SALAM,
TRLEPAS PANDANG.SYA MMG BODOH DAN NK BELAJAR.DGN KEMULIAAN BISMILLAH, TUAN TUNJUKKAN KEHEBATAN SYAHADAH TUAN DAN BUKTINYA.
ATAU CUMA DIA AYAT2 TANPA PEMBUKTIAN.

DURHAKEN,

ANDA IBARAT CAWAN YG SUDAH PENUH ISINYA, MASAKAN BOLIH DITAMBAH LAGI.

PRAKTIKKANLAH 4 TARAF TAFAKUR ANDA ITU SUDAH TENTU ADA JAWAPANNYA.

SALAM.

Salam

Jawapan biarlah tepat, fahami dasar ayat atau hadis atau firman, jangan merapu, jika orang tanya jawab la dengan berhemah, jika tidak faham jangan bodoh sombong macam orang faham, tapi buat pening kepala orang membacanya, jika tidak faham nak ulas hadis buat apa ulas, diamkan saja diri tuh, buat pening kepala orang baca saja, tidak profesional langsung !

Salam,

Jangan marah-marah Pak. Sepatutnya Pak jawab soalan saya dulu yg saya tanya sebelum ini. Tapi Pak tak jawab juga. Lepas itu tuduh orang merapu pula. Saya hanya bertanya dekat mana Pak dapat syahadah rasul di dalam ayat-ayat yg Pak paparkan itu? Mungkin Pak nak kaji dulu ayat-ayat tu sedalamn mungkin, baru nak jawab. Maka saya bersabarlah menanti.

Si Durhaken itu pula, saya berandaian dia tu teramat bijak dan pandai, jadi tak usahlah saya nak tunjuk-tunjuk kat dia. Yg saya tunjuk pun dia tak mahu refer, nak buat macam mana. Dia patut belajar dengan 40 orang yg duduk kat masjid di Kufah tu barulah dia faham.

wahai Tanpa Nama...
aku sanggup mati mnegakkan keadilan Allah, sudah terang lagi bersuluh kamu adalh HITAM di dunia, Hanya Allah saja boleh mnyelamatkan kamu....makin lama kehitamanmu makin jelas....Allah telah mengizinkan perang ke atas orang seperti kamu dengan Kalimah Lailahaillalah Muhammadur Rasullullah...

Wahai Tanpa Nama "2010 Oktober 24 11:52"

Quote,"aku sanggup mati mnegakkan keadilan Allah,"

*** Bagus kamu ni. Macam itulah orang islam.

Quote,"sudah terang lagi bersuluh kamu adalh HITAM di dunia,"

*** Kalau sudah TERANG kenapa susah sangat nak beri keterangan? Kalau setakat cakap aje, semua orang bolih cakap.

Quote,"Hanya Allah saja boleh mnyelamatkan kamu...."

*** Ini benar. Hanya Allah yg bolih menyelamatkan kita semua.

Quote,"....Allah telah mengizinkan perang ke atas orang seperti kamu dengan Kalimah Lailahaillalah Muhammadur Rasullullah..."

*** Ini satu kedustaan terhadap Allah. Kat mana kamu dapat kepercayaan macam ini?

*** Kamu ni sudah tentu betul-betul terror. Baiklah CUBA KAMU PULA PERTAHANKAN 2 KALIMAH SYAHADAH YANG KAMU UCAPKAN DENGAN AL QURAN YG KAMU BERIMAN DENGANNYA ITU. Seorang Panglima Perang yg berani mati, macam kamu, tentu bolih kan? Kalau tak bolih, kata orang Negeri Sembilan "Hampeh yo laah". Jangan mati katak sudahlah.

Apa itu manusia? Unsur2 jasad manusia ada 4 iaitu Air, Api, Tanah dan Angin. Ke4 unsur ini tidak lengkap tanpa yg ke-5 yg juga di sebut the 5th Element. Elemen tersebut ialah Roh Tuhan. Rohlah yg memegang ke-4 unsur supaya manusia itu bersifat dan jika roh ini meninggalkan badan, ke-4 unsur ini akan lenyap. Sebagaimana di firmankan di dlm al quran, tuhan menahan langit dan sekiranya langit tidak ditahan lenyaplah ia.

Kehebatan manusia letaknya pada roh tuhan dan dgn roh tuhan yg dimiliki Adam menjadikannya khalifah semesta alam. Tanpa mengenal roh yg sentiasa bersama manusia dan berkebolehan di luar batasan pemikiran manusia, hilanglah kehebatan anak Adam dan janji tuhan ialah bagi hambanya yg menurut perintahnya dikurniakan sifat2 roh tuhan yg juga kebanyakan manusia mengenalnya dgn sifat 20.

Salamun qaulan mirrabirrahim

Salam kpd Pak Karamu dan ahli2 hakikat.

Yakinlah kita di jalan yang haq untuk bertemu Al-Haq di alam Lahut. persetankan segala gangguan dan bisikan was-was makhluk2 alam jabarut (hati) dan malakut (pemikiran).

Teruskan perjalanan 'sirotolmustaqim' kita dan perkemaskan usul tahkik masing2.Peta kita adalah al-Quran dan kompas kita adalah as-sunnah.

“Barang siapa yang mengharap pertemuan dengan Allah, maka sesungguhnya waktu (yang dijanjikan) Allah itu, pasti datang. Dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Al-Ankabut:5)

Utk mereka yang mendustakan pertemuan dgn Allah, baca & fahamilah ayat ni baik2:-

“Sungguh telah rugilah orang-orang yang mendustakan pertemuan mereka dengan Allah; sehingga apabila kiamat datang kepada mereka dengan tiba-tiba, mereka berkata: “Alangkah besarnya penyesalan kami terhadap kelalaian kami tentang kiamat itu!”, sambil mereka memikul dosa-dosa di atas punggungnya. Ingatlah, amatlah buruk apa yang mereka pikul itu.” (Al-An'am:31)

“Dan (ingatlah) akan hari (yang di waktu itu) Allah mengumpulkan mereka, (mereka merasa di hari itu) seakan-akan mereka tidak pernah berdiam (di dunia) kecuali sesaat saja di siang hari (di waktu itu) mereka saling berkenalan. Sesungguhnya rugilah orang-orang yang mendustakan pertemuan mereka dengan Allah dan mereka tidak mendapat petunjuk.“ (Yunus:45)

wallahua'lam

salam
Saya setuju sangat durhaken itu bebicara nampak tidak melibas tapi tanpa nama agaknya tak lagi belindung apa salahnya bicara dengan bijaksana dalam membantu pembaca sperti kami menimba ilmu dengan jelas. Kan lebih baik yang mudah-mudah jadi boleh bagi yang tak faham berminat mengikuti perkembangan blog ini wasalam.

salam
Saya setuju sangat durhaken itu bebicara nampak tidak melibas tapi tanpa nama agaknya tak lagi belindung apa salahnya bicara dengan bijaksana dalam membantu pembaca sperti kami menimba ilmu dengan jelas. Kan lebih baik yang mudah-mudah jadi boleh bagi yang tak faham berminat mengikuti perkembangan blog ini wasalam.

SALAM SHEIKH,
SAYA ADE SIKIT PERMASALAHAN DLM MENERANGKAN BEBERAPA PERSOALAN,
1)DI MEXICO SAINTIS SIBUK MENGANALISA JUMPAAN TENGKORAK MANUSIA PURBA YG TELAH DIKENAL PASTI SEBELOM TAMADDUN MAYA YG BERUMUR 2 JUTA TAHUN.
2)DI BEIJING SEDANG MERIAH DENGAN JUMPAAN TENGKORAK MANUSIA PURBA YG TELAH BERUSIA 600,000 TAHUN DAN MASIH TRDPT CEBISAN DAGING.DNA YG DI BUAT UTK MENCARI WARISNYA SELURUH CHINA TP GAGAL.

SEJARAH MANUSIA BERMULA DR ADAM DAN HAWA CUMA KURANG 10,000 TAHUN.BAGAIMANAKAH KITA MEMBUKTIKAN ADENYA MAKHLUK SERUPA MANUSIA SEBELOM ADAM?ADAKAH HARUT DAN MARUT BERUPA MANUSIA?
DLM MENAFIKAN KEJITUAN TEKNOLOGI YG DIGUNAKAN ADALAH SUKAR. KEPAKARAN AMAT TINGGI, DIBANDINGKAN DGN KEPAKARAN YG DI GUNA PAKAI UTK KES SOSILAWATI DI TANAHAIR.
LEBIH JAUH BRMANAFAAT KITA MEMBINCANGKAN MASALAH DAN PELAJARAN BEGINI DR BAB TANPA BIN ATAU ASAL USUL TU.WALAU KARIHAL MUNAFIQUN INGATAN TAHMID HARI RAYA.

SALAM PARA SALIK,
"AKU MEMPELAJARI DAN MENGENALI ALQURAAN DR HURUF KE HURUF KEMUDIAN DR PERKATAAN KE PERKATAAN DAN KEMUDIAN DR AYAT KE AYAT. MENGENALINYA LALU AKU MENGIMANINYA LANTAS BERTAUHID."KATANYO ABU BAKAR AS SIDDIK.
SETIAP HURUF TU DH TIMBUL SYAHADAHNYA YA POK CIK. SAYA SAYANG POK CIK, TAPI JGN MARAH2.SYAHADAH TU KAN POK CIK KATA PENYAKSIAN. APER NYO YG DI SAKSIKAN? ANU2NYA KAH?MCMMANE X WUJUD(TANPA BIN/BINTI) MENYAKSIKANNYA?UTK APER NYO DISAKSIKAN?
MUHAMMAD DI JEMPUT KE LANGIT LALU MENYAKSIKAN DAN BERBEKAS BARU SOLAH DI BERI.APERNYO BEKAS BERBUKTI ITU DI AJARKAN?BARU MUHAMMAD BERSABDA AKULAH YG PALING KENAL.
KITA BICARA ILMU LAH PARA SALIK,KITA DENGARKAN SHEIKH KITA SAMPAIKAN.HORMATI GURU2 WALAUPUN X PENAH JUMPA,OK.KERNA CAHAYA ITU SALING MENGENAL.

BONALAH KATO OGRANG NOGORI SOMBILAN "HAMPEH YO LAAH". NAK BUEK MCAM NOR. CAKAP EE YOR MOLANGIT, BUKTI EE TAK DOR.

QUOTE "AKU MEMPELAJARI DAN MENGENALI ALQURAAN DR HURUF KE HURUF KEMUDIAN DR PERKATAAN KE PERKATAAN DAN KEMUDIAN DR AYAT KE AYAT. MENGENALINYA LALU AKU MENGIMANINYA LANTAS BERTAUHID."

*** SUNGGUH BAGUS AKUAN INI, TAPI BAGAIMANA PULA DENGAN FIRMAN ALLAH INI? MAHUKAH MENGIMANI DAN MENTAUHIDKANNYA?:

(Surah An Nisaa ayat 78), Apa jua .... Dan Kami telah mengutus engkau (wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul. Dan CUKUPLAH ALLAH MENJADI SAKSI.

*** KENAPA KITA NAK JUGA JADI SAKSI DI ATAS KERASULAN MUHAMMAD KALAU ALLAH SUDAH BERFIRMAN SEPERTI DI ATAS?

MAAF "AN NISAA AYAT 79".

SALAM,
SAYA DH BACA DAH AYAT SURAH AL IMRAN TU TAPI tak PANDAI NK KAITKAN DGN KESALAHAN ape SAYA TULISKAN?"""""
UJARAN TU KAN SYA TERANGKAN DI BUAT oleh DAN BAGAIMANE SY ABU BAKAR MELETAKANNYA.
TAPI SEBENARNYA TUAN ???? NAK BERITAU KAMI APE SEBENANYA? TAKKAN TUAN JULING ATAU BUTA SEGALA? KOK MMG TAK TAU MEMBACO? ADO GAK HAFIZ BUTA TIDAKLAH SETORUK NI SEKALI. TAK DAPEK NOLONG TU DO.LOM PONAH JUMPA ALAM SEBANGANG TU,FAHAMAN EE KO YG LAIN ATAU KEPALO PONAH POCAH AKSIDEN AGAK EE?
KOK ADO ISYARAT YG DEN TAK PAHAM ATAU TRLOPES PANDANG? RASO MCM IYO.CUBA PELAN2 BISIKKAN,KOK IYO RAHSIO BOSA NA KO?MARAH BONA BUNYI EE TU, TARIK NAPEH PANJANG2.APO RASO EE? ORANG DR KAJANG POGI KELUMPUR MCM2 GAYO EE,ADO NAIK KETO, ADO NAIK KOMMUTA, ADO GAK LAIE NK BASIKAL, APO YG HERAN BONA TUAN DENGAN KEINDERAAN ORG TU.TUHAN KAN KAYO, CAYO TAK? KOK ADO REKOD HOSPITA GILO KO? ASTGH.....SABAR BANYAK2 YO KITO SAMO2 USOHO CARI UBEK.

Maa Ashobaka Mana Hasanata Famana Allaha, Wa Maa Ashobaka Mana Sayata Famana Nafasaka, Wa Arasalanaka Lalanasa Rasawalaa, Wa Kafaya Ba Allaha Shahayadaa. Al Nasaa 79
Hamba baca huruf demi huruf dan tak jumpa nama nabi tuan hamba pun kat ayat tu. Apa yg tuan hamba dakwa adalah dusta.

Salam,
Dah termaklum orang "COPY & PASTE" macam tulah sifatnya....

Dulu mengata blog ni sesat lagi menyesat tapi masih mengikuti ilmunya. Dah lah penulis blog dah bagi isyarat supaya "BERAMBUS" tapi tak faham2 juga.

Kalau tuan2 budiman lihat dari pertanyaan atau persoalan Tanpa nama, ia hanya QUOTE apa yang dituliskan oleh orang yang memberi komen, kemudian ia "COPY & PASTE" firman. Itu aje kerjanya.

Tapi bila ditanya kembali oleh saudara Durhaken tentang pembuktiannya tentang syahadah, MENGELAK pulak.

Jadi renung2 & fikirkan.

Kalau tak percaya, tunggu aje ulasan darinya. Sama aje tiada yang ilmiah.

Untuk memberi para budiman lebih jelas tentang pemikiranya. Boleh diibaratkan seperti berikut

Pakcik A: Apa yang saudara faham tentang nombor ekor?

TN : Mana ada nombor ekor tapi dari apa yang saya pelajari yang tercatit pada buku, nombor terdapat dalam bentuk ada dalam decimal, binary atau hex dsb.
(ego, nak tunjuk pandai lah..)

Pakcik A: Dalam fikiran pakcik "poning dibuatnya dgn TN. Layan ajelah..."

Jadi anda semua boleh buat penilaian & perbezaan antara orang yang tahu terjemahan (COPY & PASTE) dan orang yang tahu tafsir.

ekau dok baco kitab rekaan ekau sendiri tu sampai kiamat pun tak jumpo, mahadayus oiii..goli den nengok ekau ni..poiii la ekau main jauh-jauh..orang tuo nak citor ni..

DURHAKEN,

NAMO TUAN NI HAMPIR BUNYI "DURHAKA", TAK BERAPO SODAP DEN NAK SEBUT EE. MAAF KALAU TERSINGGUNG.

Macammana pula tak faham Al Imraan ayat 18 tu. Bukankah maknanya sudah jelas sekali? Mungkin Ada Nama bolih terangkan sebab dia tu terror juga kalau ikut cara bicaranya. Bagaiaman Ada Nama?

Salam,

Bacalah dan fikirkanlah.

http://www.universalunity.org/3.html

Kalau sudah tahu senang nak ditolak atau diterima. Orang lain takkan dapat jawab untuk kita.

Ye lah tanpa nama. asyik nak promote universalunity.org ie pemikiran rashad khalifa.

akhirnya si khalifa laknatullah ni suruh percaya dialah rasul..astaghfirullah..

"Khalifa claimed that he was a messenger(rasool) of God and that the Archangel Gabriel 'most assertively' told him that chapter 36, verse 3, of the Quran, 'specifically' referred to him.His followers refer to him as God's Messenger of the Covenant. He promoted a strict Monotheism and was a prominent Muslim Quranist, rejecting the Hadith and Sunnah as fabrications attributed to prophet Muhammad by later scholars. He is most notable for his claim that the Quran contains a mathematical structure based on the number 19 and making the highly controversial claim that only the last two the verses of chapter nine in the Quran were not canonical, telling his followers to reject them."

petikan dari wikipedia.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Rashad_Khalifa)

patutlah dia ni dah dibunuh..malangnya ada lagi yg nak promote si mangkuk ayun ni..

Pemerhati,

Kalau sudah guna nafsu, asalkan tak ngam aje dengan pendapat kita, nak bunuh orang. Ikutlah perangai yg tak senonoh tuu.

Nabi Yahya dibunuh. Nabi Ibrahim dibakar. Nabi Isa dibunuh? Nabi Yusuf dipenjara. Saidina Umar, Othman, Ali, Hassan dan Hussein pun dibunuh. Jadi, bagaimana? Adakah kerana mereka dibunuh, maka mereka itu tak betul?

Gunalah akal yang waras. Jangan ikut-ikut saja. Tegakkanlah keadilan walaupun pahit. Ikutlah contoh Nabi Ibrahim.

Semua nabi dan rasul semasa awal dakwah dituduh org gila. Mengapa? Kerana mereka membawa agama tuhan dan agama tuhan jauh dari apa yg difahami oleh manusia di zaman tersebut. Manusia hanya beriman selepas di turunkan bala bencana dari tuhan dan apabila manusia hilang pergantungan kpd tuhan2 yg disembah mereka. Alif Sin Lam Mim ialah Asalama iaitu agama nabi Ibrahim yg diredhai tuhan dan agama ini dijanjikan tuhan menguasai dunia kerana apabila mengagungkan tuhan dan mengikuti firman2nya maka dtglah pertolongan tuhan dan raja yg dilantik tuhan akan memastikan tegaknya kerajaan tuhan di bumi dgn keadilan dan kebenaran. Kebanyakan manusia beranggapan bhw perkara ini mustahil, ini kerana kebanyakan manusia melihat dunia dari sudut material manakala segala kehebatan tuhan mencakupi sudat material dan spiritual.

Tanpa nama,

Lantas bagaimana komen anda rashid khalifa claim bhw dia seorang rasul dan kebiadapannya cuba mendelete 2 ayat terakhir surah ke-9 (at-Taubah)?

Amatlah jauh, ibarat langit dan bumi jika si khalifa ni hendak dibanding dgn nabi & rasul yg terbunuh itu..ambillah iktibar kisah firaun yang terbunuh dengan penuh kehinaan..

Seorang rasul sudah pasti memahami kandungan kitab2 tuhan kerana dia akan membawa agama tuhan kpd umat manusia. Jika sesiapa mengakui dirinya rasul tanpa menjelaskan setiap persoalan umat manusia serta gagal membawa hala tuju bangsa manusia, jelaslah ianya dakwaan yg palsu semata. Agama tuhan itu penuh kebaikan dan keselamatan, manusia hidup di dlm perlindungan dan kasih sayang tuhan. Manusia tidak keliru kerana memahami agama melalui kitab2 tuhan dan tuhan sendiri memastikan umatnya mendpt kebijaksanaan dari tuhan. Di sebabkan inilah manusia2 yg hidup mengikut agama tuhan di zaman nabi2 membina ketamadunan dan empayar2 yg hebat serta membina teknologi yg dikagumi di masa kini.

tanpa nama yang bernama

Albert einstein seorang kaki minum,kaki perempuan,dan segala contribution yang dikatakan darinya bukanlah daripada dia yang sebenarnya, tapi daripada isterinya yang hidup terseksa. Anaknya diabaikan.Itulsh jadi rujukan dan sanjungan tanpa nama juga.rashad khaifa seorang perogol,kaki perempuan,meminum arak itulah jadi ikutan tanpa nama.Mengikut hawa nafsu seperti rashad khaifa. Sedarlah kamu pengikut orang yang salah dan nama dia tak ada dalam quran. Lalu kamu bukan mengikut panduan quran yang sepatutnya,mengunakan quran utk tujuan hawa nafsu lalu terus tak bernama apa2.

Pemerhati,

Tak payah saya nak mempertahankan RK itu. Dia menggunakan ayat-ayat Al Quran (tak guna hadis pun) untuk mempertahankan kebenarannya. Malahan dia guna matematik yang tak mampu disangkal olih sesiapa pun tentang benarnya. Dia juga cabar saujana-saujana islam supaya menyanggah bukti-bukti yang di ketengahkannya, namun tak ada yang sanggup. Setakat yang saya mampu, saya pun cari juga kesilapannya sama ada secara matematik maupun logiknya, namun tak ketemuan. Jadi, pada saya yang benar tetap benar sebagaimana firman Allah "Apabila datang yag haq maka binasalah yang batil". Cuba baca betul-betul apa yang dikatakan olih RK itu. Orangnya tak penting, yang penting adalah benar ataupun tidak apa yang dikatakannya. Segala bukti-bukti yang di utarakannya adalah berdasarkan Al Quran, maka terserahlah kepada masing-masing diri untuk membuat keputusan.

Tanpa Nama Yg Ada Nama,

Kamu menabur fitnah tentang orang yg sudah mati. Allah tahu siapa kamu. Terimalah habuan kami nanti.

Kepada Tanpa Nama Yang Ada Nama
"dan kamu juga siap sedia jugalah bala daripada Allah kerana kamu cuba menyesatkan kami.

Sejarah sebenar yang telah tercatat di dalam wikipedia telah
diubah, dan tidak syak lagi golongan2 seperti kamu telah mengubahnya.


(http://en.wikipedia.org/wiki/Talk%3ARashad_Khalifa,
http://www.absoluteastronomy.com/topics/Rashad_Khalifa)

http://haniifa.wordpress.com/2009/01/08/saya-tidak-sepintar-dr-rashad-khalifa-tapi-tidak-bodoh/


Cuba kamu buktikan tanda kerasulan Rashad Khalifa yang kamu
agungkan di dalam Al-Quran. Selagi tiada nama dia di dalam quran bermakna kamu penipu besar dan penyesat.


Matematik pun kamu bodoh, bukan sahaja bodoh, orang yang kamu rujuk memang matematiknya bodoh, bodoh sangat-sangat. Itu pasal kamu
sampai hari ini tak boleh bukti. Itu pasal kamu kena diperbodohkan oleh si-bodoh.

Wahai si pandai tanpa nama,

Kalau dikaji cerita-cerita di dalam Al Quran dan sirah rasul-rasul, kebanyakkannya orang yang bodohlah yg dapat mengikut petunjuk dari Allah; yang mengaku pandai sering tak mahu ikut dan terjerumus ke neraka.

Quote,"Cuba kamu buktikan tanda kerasulan Rashad Khalifa yang kamu
agungkan di dalam Al-Quran. Selagi tiada nama dia di dalam quran bermakna kamu penipu besar dan penyesat."

**** Nah pergilah semak sendiri:

http://www.submission.org/messenger/index.html

Salam,

[3:18] Allah menyaksikan sesungguhnya tiada Tuhan melainkan Dia dan begitu juga malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu yang menegakkan keadilan; tiada Tuhan melainkan Dia; Yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana.

*** Walaupun syahadah tauhid yg pertama yg kita selalu ucapkan itu tidak ada di dalam Al Quran, ayat inilah yg membolihkan kita mengucapkannya sebab orang islam itu tergolong dari "orang-orang yg berilmu yg menegakkan keadilan".

*** Bagaimana pula dengan syahadah rasul? Bolihkah?

Agaknya begini syahadah tanpa nama:

'Tiada Tuhan melainkan Allah. Tiada Rasul melainkan rashad khalifa'

Begitukah?..

Pemerhati,

Dalam beragama jangan agak-agak. Cari yg pasti.

Bagaimana? Cuba justify syahadah rasul anda tu. Jangan asyik memerhati haq orang lain saja, lepas tu agak-agak pula.

wow! satu pressure utk Pemerhati!
nasib baik Pemerhati jenis yang cool & tak terikut rentak budak tadika mcm tanpa nama..

asyik copy paste sahaja ataupun bagi link...kalau begitu budak tadika pun boleh buat..

baiklah sekali lagi kita bersyahadah,

(tanpa nama boleh ikut pelan-pelan)

Asy-hadu an-la ilaha illalah, waasyhadu anna muhammadarrasulallah

Pemerhati berkata:

Quote, "baiklah sekali lagi kita bersyahadah,(tanpa nama boleh ikut pelan-pelan)Asy-hadu an-la ilaha illalah, waasyhadu anna muhammadarrasulallah"

**** Cuba beri nasnya dari Al Quran yang membenarkan 2 kalimah syhahadah anda itu. Ia rukun islam yg pertama takan tak ada dalam Al Quran kut. Kalau ia tak ada maka batallah ia.

syahadah tanpa nama bagaimana?

Patutlah Tun Dr Mahatir berkata "Orang Melayu cepat lupa". Tapi mungkin juga orang Melayu tak mahu baca. Cuba "yg bertanya" semak pos saya yg bertarikh "2010 Oktober 29 17:36".

Pemerhati,

Macam mana soalan budak tadika tak berjawab?

Itulah lain kali put brain in gear first baru cakap.

Hai...setiap kali nak bersyahadah, kena rujuk Quran dulu ke..

sila nyatakan disini, tanpa nama, bagaimana syahadah kamu dan puak2 aliran kamu..silakan..short n sweet..

Pemerhati,

Alahai!! budak tadika mana tahu syahadah. Tolonglah buktikan benarnya syahadah yg saya kena ikut pelan-pelan itu. Mana nasnya dari Al Quran? Yakinkanlah saya ni seyakin-yakinnya.

Kalau dah tau budak tadika, pegi la sekolah tadika. dan duduk diam-diam. dengar ustaz pak karamu nak ngajor!. ini pelajaran sekolah menengah. budak tadika yang otak lembab bodoh sombong macam kamu menyemakkan saja kelas ni..(^^x)

Salam,
Hidayah sering Allah turunkan kepada tamaddun barat kebelakangan ini, kenapa tidak ilmu itu di turunkan kepada rg mukmin?Apakah Allah itu zalim?

***** Kalau benarlah rumusan Pak Karamu ini, sudah tentulah umat islam yg paling maju di dalam segala aspek keilmuan di dunia ini. Tapi, malangnya kenyataannya tidaklah seperti apa yg dirumuskan olih Pak Karamu. Sila Pak Karamu pertahankan apa yg Pak Karamu rumuskan.
Ilmu itu hidayah serta rahmat.Allah itu adil lalu diberikan hidayah pd tempat yg tidak sampai Daie2nya.
Allah membantu mereka agar mengenalinya,lalu di turunkan pembuktian agar mereka trsedar bahawa sentiasa ada bukti dunia ini ada pemiliknya.
Utk org islam ,sepatutnya mereka telah mendalami mukjizat yg allah turunkan. Sejarah membuktikan ramai cerdik pandai islam yg dicontohi sehingga ke hari ini. persoalannya kenapa tidak sehingga ke zaman ini bijaknya ?
Allah tidak membantu mereka yg munafiq dan syirik kecuali durhaka yg kembali serta bertakaarub kerana ikhlas menyerahkan kebododohannya pd Allah.Bodoh sombong inilah membawa kepada riak,ujub lalu syirik kerana membatasi ilmu Allah.
Janganlah kita mengelirukan semua org utk mempamirkan kebijaksanaan kita, itukan kemurkaan Allah.
Ya Allah, kami berlepas dr beliau ya Allah dari kesesatan. Sesungguhnya KAU Maha Melindungi,lindungi kami dr fitnah kaum Dajjal. Sememangnyalah dia tidak mempamirkan keagungan MU melainkan kekeliruan dan fitnah kepada umat muhammad.

Pemerhati,

Kenapa anda tak mampu mempertahankan 2 kalimah syahadah anda dengan Al Quran? Bukankah Al Quran itu PETUNJUK? Jadi, ayat mana yg menunjukkan akan kebenaran 2 kalimah syahadah itu?

Ini baru budak tadika bertanya, kalau Allah tanya nanti macam mana anda nak jawab? Di dunia ini kita masih ada masa nak cari jawapannya; kalau di akhirat nanti sudah terlewat.

DURHAKEN,

Kenapa Nabi kita mengadu sedemikian kepada Allah? Sila lihat ayat di bawah:

[25:30] Dan berkatalah Rasul: "Wahai Tuhanku sesungguhnya kaumku telah menjadikan Al-Quran ini satu perlembagaan yang ditinggalkan, tidak dipakai".

Nabi tak berkata yg umatnya tak mahu mengenal Allah. Sebaliknya, Nabi mengadu kepada Allah yg umatnya mengabai-abaikan Al Quran. Mengabaikan Al Quran itu samalah seperti mengabaikan Allah kerana Al Quran itu adalah Kalam Allah. Teruk sangat umatnya sehingga nak mempertahankan 2 kalimah syahadah pun tak mampu. Lepas itu dipersalahkan dajal pula.

tanpa nama,

aku yakin jika pun ditunjukkan nasnya, kamu tetap takkan percaya, sbb kamu guna Quran terjemahan rashad khalifa ie Quran yang telah diterjemah mengikut kepala otak beliau yang songsang.

jadi pengikut beliau mcm kamu jadilah berotak songsang & banyak putar belit. dan tujuannya ialah nak memecahbelahkan Islam.baiklah, sampai di sini sahajalah perbincangan aku dgn kamu. sia-sia dan membuang masa aku. cakap dengan lembu lagi baik.

"Dan aku sumbatkan ke dalam neraka jahanam dari golongan jin dan manusia yang mempunyai hati tidak memerhati dan mempunyai mata tidak melihat dan mempunyai telinga tidak mendengar. MEREKA ADALAH BAGAIKAN BINATANG TERNAKAN. BAHKAN LEBIH HINA DARIPADANYA. DAN MEREKALAH ORANG-ORANG YANG LALAI." (al-A'araaf:179)

Pemerhati,

Tak bolih tunjuk kerana tak tahu. Nak mengaku malu. Tapi sanggup pula nak korbankan jiwa dan raga kerana nak mepertahankan ugama islam. Panglima jenis apa ini; belum angkat senjata sudah menyerah diri.

Maka kekallah kamu jadi pemerhati. Lainkali jangan berani sangat nak turun padang kalau tak mampu nak bertahan.

Pergi cakap dengan lembu tentu kamu akan menang sebab lembu tak mampu bertanya. Kalau lembu tanya pun kamu tak bolih jawab.

oppss..tertinggal sedikit..sengaja Pemerhati sertakan ayat 179 Al-A'aaraaf itu...itulah org yang lebih hina dari binatang ternakan spt lembu..org yg ada HATI ttp tidak memerhati (Allah suruh pandang dengan mata hati! iaitu yg tersirat) di samping dgn mata kepala (yg tersurat) dan mendengar (nasihat & pengajaran)...

Yang menjadikan seorang manusia itu lbh hina dari lembu ialah bila dia menjawab, tapi berdasarkan hawa nafsu & bisikan Iblis (walaupun nas al-Quran dipetik tp mengikut terjemahan kepala otak yg songsang)

bagaimana, tanpa nama? mau jadi insan @ lbh hina dari seekor lembu?

Salam Sheikh,
Pd pendapat daif saya, apapun dlm dunia ada batasannya serta tertibnya. Dlm quraan pun batasan ini di panggil had/hudud(panduan hukum). Al quraan dihayati dr segi syariat(jasmani) dan hakikatnya( rohaninya). Manual alam lah katakan. Berguru dgn Alquraan wajib dgn murshidnya.
Rasullullah berkata ;"Selepas 30 tahun peningalan aku al quraan tidak dibaca dgn yg haq; mereka yg haq tidak lg dirujuki." Beliau mengingatkan umat diwaktu itu kpd kehadiran Ali wajha.
Alquraan itu panduan(manual),Iman itu terletak pd hati manusia bukan dalam alquraan. Hati kita, kitalah yg jaga, alquraan tu Allah yg punya, Maha tau Dia menjaga. Beristghfarlah
Ber "etika" tu tertib. Itulah pembeza org Islam dgn selainnya.
Manjang merewang2 tu Jin. Tuhan beri panduan quraan agar mengenal Dia." Aku ingin di kenali" kata Dia.
Quote *Nabi tak berkata yg umatnya tak mahu mengenal Allah. Sebaliknya, Nabi mengadu kepada Allah yg umatnya mengabai-abaikan Al Quran. Mengabaikan Al Quran itu samalah seperti mengabaikan Allah kerana Al Quran itu adalah Kalam Allah. Teruk sangat umatnya sehingga nak mempertahankan 2 kalimah syahadah pun tak mampu. Lepas itu dipersalahkan dajal pula***.
Tak mengenal Dia maka mana nak tau sape yg bercakap(kalam). Kita tak perlu ada berkepentingan, bukan peniaga Iman.Ini bab penghambaan.

Qoute**Maka, sampai "kucing bertanduk" pun apa yg Allah firmankan di dalam Surah An Nur itu dan Surah An Nasr (surah 110) tidak akan tercapai....***

Kenapa DINAFIKAN perancangan Allah.Dia lebih taukan bila nak QADAkan. TAK percaya? Atau tak faham procedures?
Kita kena pamirkan lalu masyarakat ikut,berbondong2. klu kita cakap tak serupa bikin nape salahkan kitab?????

Kita kalau pelajar yg lemah bawak mandi ubat dan senbahyang TAUBAT.Muhasabah diri, susah tapi brkesan. Banyak beristighfar. Duduk aman2, syukuri sejahtera. Ade rezeki beli gps. Bersabar dan bersungguh2,jgn gochoh semua org,beradab kita,org timur.
Harap sheikh pandu dan tegur saya ni.

Pemerhati dan Durhaken,

Tak usahlah banyak cakap. Berikan saja nas-nasnya dari Al Quran untuk membenarkan 2 kalimah syahadah tu. Gunalah tafsir anda sendiri aku tak kesah. Mungkin aku terlepas pandang.

Salam Tuan Sheikh,
Sebelom apa2 minta maaf mengotor laman tuan ni, belajar berbakti, niat tu nak tolong sapukan sampah, harap tak terpijak najis.
Perilaku mukmin itu di anjurkan tetap istiqomahnya.

Quote;Kalau sudah guna nafsu, asalkan tak ngam aje dengan pendapat kita, nak bunuh orang. Ikutlah perangai yg tak senonoh tuu.
Qoute; senang cerita pak karamu mampu delete ajer segala komen dari tanpa nama...

delete.....

delete.....

delete.....

Pada hemat saya kabilah sinun bukan taksub RD atau sewaktu dgnnya. Sebabnya analitical/critical thinking dia tumpul.matematik perlu ketajaman analisis.Kefahaman tumpul.Ingatan out.Budi dan sukma lagilah.....
Mata rabun,org kata suffah dia jwp kufah.Pemarah lak tu,mcm Bush,mengenakan org happy giler,kena batang hidung dia keluar diri yg.........tu.
Dah di bagi tau org tak jumpa dia..mmg rahmat byk dah di tarik Allah.
Bani Qanuqa'datang berlarian mengadap nabi lalu bersyahadah dan berkata "kami sudah beriman".Lalu turun ayat menemplak,"kamu cume tunduk,bukan beriman".Sama tak sirahnya.Sah dia tak faham.Itu urusan Allah.

Trkadang trlepas gak petua org2 tua dlu, klu tidak dia bernama dan banyak tentangannya pd jln agama,tiada berakhlak maka periksa latar belakangnya mgkin tidak bersurat beranak.......sah

Durhaken,

Kalau tak pandai berjoget jangan kata lantai tak rata.

Kalau tahu cakap ajelah. Kalau tak tahu tanyalah pada yg tahu. Ini pula membebel sana sini tak tentu haluan buat apa? Tok Ki pernah beseloka "tangkap ikan haruan, dapat si ikan keli".

SALAM TUAN,
KLU DLU KITA BERPONDOK, OWG BERSIKAP ABU LAHAB MACAM NI KENA MANDI DH DGN MUDIR KITA. TERLOLONG2 DIA MASA DISIRAM AIR LIMAU TU, MUDIR MENGGERUTU2,"KELUAR KAU AZAZIL, ANAK CUCU NAK BELAJAR," LEPAS TU ADA LAGI, "MASA KECIK TAK NAK MATI ,DAH BESAR SUBAHAT DGN AZAZIL."
KENANGAN MAGHRIB.

Durhaken,

Confirmlah anda tak tahu. Tapi berlagak macam tahu pula. Kalau rukun islam yg pertama pun tak lepas yang lain .... entahlah. Belajar kat sekolah pondok rupanya. Mungkin hadir saja kot, belajar tidak. He ... he ... he.

W'salam,
Sya kan dh minta tunjukkan pd tuan tempohari.???? Tuan persendakan.Masih tak terjawap satu pun soalan sya bahkan sya dh jawapkan keseluruhan soalan tuan. Sya cuma gi pondok durian. Jaga durian . Kadang2 laku, kadang tidak.pasti nya rezki ade sperti jaminan Allah.

Sekiranya tuan cuma nk gembar gemburkan bilamana hakikat muhammad bersyahadah pertamakalinya, dr sape kepada sape lalu ape pembuktiannya ,"ayat alas tubirobbikum", kan semua tau,apa yg disaksikan sya x bole bg tau.sya dh pun haluskan sehingga setiap huruf ade penyaksiannya,tak termakan minda dan jiwa tuan.
lebih baik tuan amik wudhuk dan sembahyang taubat.
pelajaran takwa di buat berpilih.Allah benci dan menyampah pd orang sombong ni.Tuan taubat aje le ye.Cuma mengingatkan/berpesan pesan.
wassalam

I'm truly enjoying the design and layout of your site. It's а veгy easу οn the eуes which makeѕ it much more ρleаsant fоr me to come here anԁ visіt
more often. Diԁ you hirе out a desіgner to creatе your theme?
Superb wоrk!

My blog :: Wizards

SAYA ATAS NAMA: BPK SAMSUL 'TKI' DARI SINGAPURA

=====================================
DULUNYA AKU TIDAK PERCAYA SAMA BANTUAN DARI
PERAMAL TOGEL, ATAU PESUNGIHAN UANG GOIB DAN LAIN2 NYA TAPI SEKARANG AKU SUDAH PERCAYA
KARENA SAYA SUDA MEMBUKTIKA SENDIRI.KARNA ANGKA
YANG DIBERIKAN 4D. BENAR2 TEMBUS 100% ALHAMDUHLILLAH
DPT 225'JUTA DAN SAYA SELAKU PEMAIN TOGEL,DAN KEPERCAYAAN
ITU ADALAH SUATU KEMENANGAN DAN SAAT SKRAG SY TEMUKAN
ORANG YANG BISA MENGELUARKAN ANGKA2 GAIB YAITU (MBAH KARYO)
JIKA ANDA YAKIN DAN PERCAYA NAMANYA ANGKA GOIB ANDA BISA
HUBUNGI LANGSUNG (MBAH KARYO) DI NO_0823_0153_6999_ >>>KLIK PESUNGIHAN TANPA TUMBAL NYATA<<< SAYA
SUDAH BUKTIKAN SENDIRI ANGKA GOIBNYA.
INI KISAH NYATA SAYA
=====================================
thanks romnya sobat