Twitter
RSS

Pengikut

click for translator to read artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

MENGENAL DIRI YANG KE 79

Salam

MENGENAL AHLI ALLAH DAN AHLI SYAITAN

Istilah yang di atas adalah suatu ketetapan daripada Allah s.w.t sebagai ingatan kepada manusia yang bertaraf sebaik-baik kejadian, sebenarnya walaupun Allah s.w.t menetapkan bahawa manusia adalah di antara makhluk Allah yang paling sempurna namun di antara manusialah yang paling hina kerana ada di antara manusia yang bertarap haiwan dan syaitan

Manusia yang di kurniakan oleh Allah akal perlulah mengenal dan menilai diri mereka tanpa ada kepentingan diri sendiri, manusia juga perlu menyelamatkan diri mereka dengan mengubah sikap bagi keselamatan diri dan keluarga mereka dengan menjadikan diri mereka sebagai ahlullah atau ahli Rabbani sebagaimana firman Allah كونوا ربا نيين بما تعلمون الكتاب وبما كنتم تد رسون (Jadilah kamu orang Rabbani, dengan mengajarkan kitab, dan mempelajarinya) Ali Imran 79

Ayat yang di atas Allah s.w.t menegaskan kepada manusia supaya kamu (manusia) menjadikan diri mereka sendiri sebagai ahlullah dengan mengajarkan kitab iaitu al quran serta mempelajarinya, mengajar kitab al quran yang di tetapkan oleh Allah sebagai Huddan bukalah suatu yang mudah melainkan mereka terpaksa mempelajarinya dengan seorang yang arif tentang selok belok Asbabul nuzulnya serta sejarah quran itu secara menyeluruh yang berteraskan bahasa arab, tidak boleh bahasa yang lain melainkan tafsiran dan terjemahannya

Orang alim Rabbani apabila telah mempelajari kitab dan mengajarnya maka berhaklah mereka di panggil kumpulan Allah (Ahlullah) yang telah di tetapkan oleh Allah hati mereka (Ruhul Yaqazah) dengan roh yang baik dan akal yang sempurna dan merekalah juga di kenali sebagai Hizbullah اولئك حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون (Mereka itu adalah penyokong Allah, ketahuilah bahawa penyokong Allah itu adalah orang yang menang) Al Mujaddalah 22

Sementara itu ada lagi satu kumpulan manusia yang di tetapkan oleh Allah sebagai kumpulam syaitan jenis manusia dan jenis haiwan iaitu kumpulan yang tidak mahu menyampaikan isi al quran secara sebenar sekalipun mereka itu bergelar ahli kitab atau ahli yang cuba memutar belitkan isi kitab dengan mengelirukan ilmu nahu kerana tidak mempelajari tajwid yang terdapat pada al quran, mereka ini di sifatkan oleh Allah sebagai manusia yang telah di kuasai oleh syaitan, sebagaimana firman Allah menyatakan:

استحوذ عليهم الشيطن فأ نسهم ذكر الله أولئك حزب الشيطن ألا أن حزب الشيطن هم الخسرون (Syaitan telah menguasai dan mempengaruhi mereka sehingga menyebabkan mereka lupa mengingati ajaran Allah, mereka itu adalah kumpulan syaitan, dan kumpulan syaitan itu adalah kumpulan yang rugi) Al Mujaddalah 19

Dan firman Allah lagi :

ان الذين يحا د ون الله ورسوله ، أولئك فى الاذ لين (Sesungguhnya mereka yang menentang Allah dan Rasulnya, mereka termasuk golongan yang amat hina) Al Mujaddalah 20



Comments (104)

Salam

Saya kira posting Pak Karamu yang ini tepat sekali membidas segolongan manusia yg berselindung di sebalik topeng kononnya 'kami membawa ajaran al-Quran yg benar'-jadi dibawanya ayat-ayat al-Quran dan ditafsir/ditakwil semahunya, menurut nafsu dan bisikan iblis.orang awam yg tipis imannya mudah sahaja diperdayakan.

perhatikan ayat ni:-

'Dan demikianlah Kami menurunkan Al-Quran sebagai hukum dalam bahasa Arab dan demi sesungguhnya, jika engkau (wahai Muhammad) menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya kepadamu wahyu pengetahuan (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau peroleh dari Allah sesuatupun yang dapat mengawal dan memberi perlindungan kepadamu (dari perkara-perkara yang tidak diingini). ~QS Al-Rad:37

wassalam

salam ustaz dan semua, ya setuju dengan pendapat pakcik

Mohon ustaz masukkan artikel mengenal diri yang ke 1-36 ke dalam ruang artikelku (box warna coklat)

terima kasih

Salam PakKaramu. MasyaAllah ... enta intan enta mutiaralah.

Ini masyam kita tunggulah itu ahlu-syaitan mahadaya sini datang ... bikin dia punya cirita wayanglah.

Kita tengoklah apa ayat dia mau bawalah.

Ini masyam saya tak boleh tidur malamlah ... enta jadi Laila saya jadi Majnunlah. Majnunlah ... Salam Alaykum ya habibi Tuan PakKaramu.

Salam Pakcik,

Ayat yg Pakcik paparkan, al Ra'd 37, itu amat jelas sekali maksudnya. Jadi beranikah Nabi kita mengada-adakan hukumnya sendiri (hadis dan sunnahnya) selain dari hukum-hukum Allah yg keluar melalui mulutnya sendiri, Pakcik?

Allah sambung lagi ayat di atas melalui ayat-ayat di bawah. Cuba perhatikan dan renungkan sedikit maksudnya:

[Al Israak:73]Dan sesungguhnya nyaris-nyaris mereka dapat memesongkanmu (wahai Muhammad) dari apa yang Kami telah wahyukan kepadamu, supaya engkau ada-adakan atas nama Kami perkara yang lainnya; dan (kalau engkau melakukan yang demikian) baharulah mereka menjadikan engkau sahabat karibnya.

[17:74]Dan kalaulah tidak Kami menetapkan engkau (berpegang teguh kepada kebenaran), tentulah engkau sudah mendekati dengan menyetujui sedikit kepada kehendak mereka.

[17:75]Jika (engkau melakukan yang) demikian, tentulah Kami akan merasakanmu kesengsaraan yang berganda semasa hidup dan kesengsaraan yang berganda juga semasa mati; kemudian engkau tidak beroleh seseorang penolong pun terhadap hukuman Kami.

Nabi kita di zamannya tak dapat dipesongkan olih "mereka" yg diceritakan olih Allah itu kerana Allah membantu dia dan memberi amaran yg teramat keras kepadanya. Tetapi "mereka" telah berjaya memesongkan umat-uamt Muhammad sesudahnya.

Maka terlaksanalah firman Allah di dalam Al Anaam:22-24. Tahniah Pakcik.

Shadakallahhil'aziim.

Salam Pak Karamu,

Kenapa tuan kata mempelajari al Quran itu bukanlah mudah? (lebih kurang begitulah maksudnya). Walhal Allah kata Dia telah mempermudahkan al Quran untuk dipelajari dan diulangi sebanyak 4 kali (sila baca surah al Qamar ayat 17,22,32 dan 40). Apabila diulangi 4 kali bermakna ia adalah satu penekanan yang amat kuat dan kita sebagai hamba yang lemah ambil beratlah tentangnya.

Kenapa agaknya manusia suka sangat menentang firman-firman Allah?

Memang membaca quran itu mudah, namun untuk memahaminya terlalu sukat sebab itu Allah bagitahu kepada Muhammad " Tidak Kami turunkan al quran ini kepadanya meliankan untuk kanu menderita" kalian carilah ayat quran itu

Tidak ada yang boleh mentafsirkan al quran itu secara tepat walaupun ramai orang yang mentafsir al quran, orang boleh membaca al quran macam baca surat khabar akan tetapi untuk mencari maksud sebenar sehingga menepati kehendak HUDAN memang susah melainkan ada Rasul yang membimbing ke arah kefahaman

Salam Pak Karamu,

Kalau Allah kata "mudah", janganlah kita pandai-pandai pula kata "susah", maka Allah akan jadikannya susah untuk kita kerana Allah tahu apa yg terkandung di dalam hati kita. Susah sangatkah kita nak setuju dengan firman Allah? Orang-orang yg mengatakan susah, maka mereka sudah engkar dengan perintah Allah.

Maksud firman Allah itu (ayat yg tuan paparkan)adalah memberi tahu nabi kita bahawa al Quran diwahyukan kepada beliau bukanlah bertujuan untuk menyusahkan baginda.

Allah di dalam firmanNya bukan kata "mudah untuk dibaca" tapi "mudah untuk pelajaran". Kalau demikian, ianya bukan saja mudah dibaca tapi juga mudah untuk difikirkan maksud dan tujuannya.

Dimana agaknya Allah berfirman "Engkau carilah guru-guru untuk mentafsirkan al Quran Ku".

fuyooo..tanpa name telah kelurkan firman sndiri..ni betu-betul hebat dari tuhan...so kite kene jumpe tanpa name ni..kena berguru dengan beliau....sebab dapat wahyu dari tuhan..boleh tinggal no.fon?
aye nak berguru dengan orang yang lebih dari rasul...uhuhuhu

saufisma,

Cuba terangkan sikit apa yg anda lalakan?

Salam,

[21:50] Dan Al-Quran ini adalah pengajaran yang berkat, yang Kami turunkan; maka mengapakah kamu mengingkarinya?

Salam Pak Karamu,

Ayat inikah yang tuan maksudkan? (yg berhuruf besar)

[22:78] Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya Dia lah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan ugamanya); dan DIA TIDAK MENJADIKAN KAMU MENANGGUNG SESUATU KESUSAHAN DAN KESULITAN DI DALAM PERKARA UGAMA, ugama bapa kamu Ibrahim. Ia menamakan kamu: "orang-orang Islam" semenjak dahulu dan di dalam (Al-Quran) ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi saksi yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu, dan supaya kamu pula layak menjadi orang-orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah). Oleh itu, dirikanlah sembahyang, dan berilah zakat, serta berpegang teguhlah kamu kepada Allah! Dia lah Pelindung kamu. Maka (Allah yang demikian sifatNya) Dia lah sahaja sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Pemberi pertolongan.

Tapi tafsiran tuan bercanggah dengan apa yg Allah firmankan -- quote " Tidak Kami turunkan al quran ini kepadanya meliankan untuk kanu menderita"

Adakah ayat rujukan saya itu salah? Kalau salah mohon dibetulkan.

Salam

Saya tidak maksudkan ayat tersebut, carilah !

Salam,

Kalau ada pun ayat yang lain, mustahil pula Allah bercanggah di dalam wahyuNya.

Jangan-jangan ada orang yg nak menegakkan benang yg basah.

"Apabila datang yg haq, maka batalkanlah yang batil".

Renungkanlah mesej peristiwa korban nabi Ibrahim.

Aliran kefahaman yang berbeza, sandaran pemikiran yang tak selari dan seirama dan sumber pegangan yang tidak sama takkan menemukan satu titik yang akan mengharmonikan perhubungan. Perhubungan yang penuh ukhuwah yang berjaya memperkongsikan Ilmu Allah untuk manfaat bersama.

Pada satu pihak, blog seperti ini nampak bagus. Tapi jika direnung dalam-dalam, ternyata bukan ini yang dikehendaki dari maksud dan kehendak ayat-ayat Al Quran dan Sunnah Nabi saw....Ke mana maksudnya sabda Nabi saw...sampaikanlah dariku walau sepotong ayat sekalipun...Kebanyakan para sahabat Nabi saw setahu saya, sebelum mereka benar-benar mengamalkan ayat-ayat yang diketahui(memberi erti mereka menyampaikan ayat-ayat itu terlebih dahulu kepada diri mereka), kemudian barulah disampaikan kepada orang lain. Penyampaian mereka penuh bijaksana. Ayat yang diamalkan penuh ikhlas justeru melahirkan satu aliran kefahaman yang mencetuskan satu nilai yang teramat bermakna buat setiap diri yang mengamalkannya. Itulah nur, apabila yang disampaikan, memang dari amalan yang sebati dan mesra dengan jasmani dan rohani diri, atas niat lillahi ta'ala disampaikan kepada yang sewajarnya. Yang pasti ada pendengarnya@anak muridnya yang dapat, ada yang tidak, bahkan anak muridnya yang teramat faham, mengamalkannya lebih dari si penyampai telah membawa natijah yang tersendiri bagi diri anak murid tersebut.

Hikmah itu satu perkara milik seorang mukmin, yang banyak tidak dimiliki orang Islam hari ini.. Ianya lahir dari amalan hak melalui ilmu yang hak yang berteraskan kalam Allah dan RasulNya.

Seorang guru mengajarkan anak-anak muridnya pelajaran matematik selama bertahun-tahun di sekolah. Anak-anak muridnya keluar dengan keputusan peperiksaan yang berbeza-beza. Seorang pelajarnya bernama A teramat cemerlang lalu menyambung pelajarannya dalam bidang matematik.

Dalam pada itu pula, ada seseorang yang namanya B tak pernah masuk sekolah pun. Apatah lagi belajar matematik dari seseorang. Nasibnya agak baik sebab ibu bapanya telah berjaya mengajarnya pandai tulis baca dan kira. Lalu bila besar dia suka membaca, mengira dan menulis secara sendiri-sendiri. Apabila besar B bertemu A yang memang hidupnya setiap hari bersama matematik. Semua ilmu matematik, A amalkan penuh kefahaman dan disiplin. Sampai A boleh membuat teori dan formula matematiknya sendiri yang diterimapakai oleh pakar-pakar matematik lain. Apabila A menerangkan tentang matematik, teramat hebat. Terlopong B. A merasa dia pun mampu malah boleh lebih hebat dari B. Tapi bodoh sombong, diintai-intai buku apa B guna. Lalu dibeli dan dibacanya sendiri-sendiri. Maka tercetuslah kefahaman dalam alam fikiran A dengan caranya. A bukannya tahu siapa guru-guru B dan juga keseluruhan buku-buku yang digunakan oleh B. A juga tak mahu tahu macamana asasnya nak jadi pakar matematik. Sebab dia kagum dan merasa dirinya memang mampu lebih hebat dari B. Perasan la.

Bila A bercakap tentang matematik dengan orang lain yang tak tahu langsung matematik, orang menganggapnya hebat.

Sendiri lah fikir bagaimana kesudahannya.....Nak ubah si A bukannya mudah. Dah sebati, dah berdarah daging....Dia memang degil, dah tu sebarkan ilmu songsangnya kepada orang dungu lain.....

Salam Orkid,

Kata-kata anda itu ada benarnya dan ada pula yg tak kena pada halnya.

Beginilah, kalau orang, yg kononnya leih pandai daripada anda, kata pada anda "1 + 1 = 3". Anda percaya tak? Tentu anda tak percaya kan? Sudah tentu anda tak akan mempertahankan pendirian orang itu kan?

Kalau saya ditanya, saya akan bertanya kembali..kenapa anda berkata begitu? Adakah anda masih waras? Sebab secara waras atau rasionalnya 1+1=2? Atau anda ada ilmu lain yang boleh membuktikan 1+1=3? Apa sebab musabab, maksud dan tujuan anda berkata begitu?

Yang mana lebih benar? 1+1=2? atau 1+1=3? Atau barangkali ada muslihat di sebalik soalan anda?

Salam Pak Karamu,

Ni cadangan peribadi saya je...saya cadangkan, ilmu-ilmu yang Pak Karamu keluarkan tentang mengenal diri ni eloklah tak disebarkan secara terlalu terbuka melalui laman blog atau mana-mana saluran Internet. Elok saja Pak Karamu sebarkan cara biasa mengikut tradisi keilmuan ilmu ni. Sebarkan melalui bacaan kitab-kitab hanya kepada orang-orang yang berminat dan punya semangat menjadi insan yang sebenar-benarnya....

Cadangan aje...

Orkid,

[Al Qamar:17] Dan demi sesungguhnya! Kami telah MUDAHKAN Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?

[Al Qamar:22] Dan demi sesungguhnya! Kami telah MUDAHKAN Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?

[Al Qamar:32] Dan demi sesungguhnya! Kami telah MUDAHKAN Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?

[Al Qamar:40] Dan demi sesungguhnya! Kami telah MUDAHKAN Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?


Benarlah kata-kata Allah.

salam semua,

pertama2 kalinya, maafkan andai saya ada tersalah kata untuk kata2 yg akan saya katakan..

bukanlah semua manusia kat dunia ni sama otaknya macam "Tanpa Nama".. Syukur atas nikmat Allah, Tanpa Nama dapat memahami dgn "mudah" kalam2 Allah itu.. tahniah.

saya ngaku, agak susah memahami kalam2 Allah itu, tp bila ada pembimbing yang sukar itu akan jadi mudah bukan.. mungkin itu lah bab "SUSAH" nya...

tp tetap ada jugak yg susah nya dalam kalam2 Allah tu, macam ayat "Aliff lam mim". mudah tak nak tahu maksud nye tuh? "susah" jugak kan... saya pun susah nak tahu.. bole ka??

Sapit,Sapit,

Bukannya saya yg kata "mudah"; Allah yg berkata "mudah". Ayat-ayat yg saya paparkan sebelum ini bukannya ayat-ayat saya. Macam mana anda beriman/percaya nii... Patuh sajalah kepada apa yg Allah katakan dan berserah dirilah (muslim) kepada Allah; insysAllah, Allah akan buka yg terhijab.

Tentang "Alf, Lam, Mim","Yaa Siin", "Nuun", dllnya, pergi bacalah sikit kat:

http://www.submission.org/

Baca, semak dan fikirkan baik-baik betul tidaknya. Buat keputusan sendiri.

Salam Pak Karamu dan sidang ilmu yang mulia ini;

Ilmu Allah s.w.t.; sedikit daripadanya seperti Al Qur'an itu sendiri; memerlukan "lidah penterjemah" seperti para Nabi dan pewaris-pewaris mereka yang diKurniai Faculty khas bagi menyorot kepada lapisan-lapisan makna, tafsir dan takwil yang tersirat di dalam ayat-ayat Qur'an, terutama ayat-ayat mutasyabihat. Maka itulah sebabnya apabila Allah s.w.t., Hendak "berkongsi-sama" akan ilmuNya dengan hambaNya, disertakan juga "human factor" atau "lidah penterjemah" berupa para Nabi dan Rasul dan kemudian pewaris mereka sebagai pemudahcara / facilitator. Allah boleh, jika Dia hendak, Dia turunkan segala kitabnya kepada hambanya tanpa Nabi / Rasul sebagai "lidah penterjemah" itu tadi, tetapi KEMAHABIJAKSANAANNYA menentukan wajib perlunya ada Nabi / Rasul atau lidah penterjemah itu tadi.

Oleh itu, selain Qur'an, Sunnah Nabi s.a.w. (ringkasnya hadith-hadith dan) adalah sumber ilmu kedua terpenting dalam memahami Ilmu Allah dengan Rasulullah s.a.w. berperanan pelaksana amanah atau penyampai; baginda sebagai "lidah pentyerjemah". Malangnya hari ini timbul golongan "anti hadith" yang berusaha memisahkan Sunnah dari Al Qur'an, yang mendakwa hanya Qur'an sebagai sumber Ilmu Allah, yang mendakwa Sunnah tidak boleh diterima sebagai sumber; tegasnya golongan ini berusaha mengutarakan idea bahawa faktor Nabi atau "lidah penterjemah" tidak perlu bagi manusia memahami Al Qur'an. Usaha jahat ini dilakukan oleh "orang Islam" sendiri dengan dokongan musuh-musuh Allah.

Submission.org adalah kumpulan anti hadith yang mempunyai mission memisahkan Rasulullah s.a.w. dari Qur'an. Musuh Allah yang diterajui oleh Yahudi dan Barat telah berjaya memisahkan ummat Islam dari Qur'an. Mereka telah masuk ke fasa kedua .... iaitu usaha memisahkan Rasullullah dari Quran. Bila ini berlaku, itulah yang dimaksud oleh hadith bahawa Qur'an telah diangkat balik ke langit. Bila ini berlaku, yang tinggal dalam dada orang-orang beriman hanyalah Kalimah Toyyibah.

Mahadaya (pengkomen yang pernah menyebarkan fahaman ketuhanannya disini) keluar sebagai lidah penterjemah palsu dalam usaha golongan anti-hadith seperti Kassim Ahmad dan submission.org menggantikan lidah penterjemah yang haq yang Allah turunkan dari sisiNya. Golongan ini tetap dengan pendirian bahawa Qur'an sudah memadai untuk difahami melalui pembacaan lahiriah logik akal sebagaimana buku-buku karangan manusia yang. Mereka menyembunyikan the fact that Qur'an adalah Kalamullah bersifat qadim jauh berbeza dengan mana-mana karangan manusia. "Faculty" yang mempu menyorot kepada hakikat, tafsir dan takwil sebenar Al Qur'an tidak diajar dalam mana-mana universiti lahiriah yang banyak di muka bumi ini. Kata orang, emas berlian tidak dijual di pasar-pasar. Hanya orang tertentu, yang ahli dalam bidangnya, yang tahu di mana kedai-kedai emas berlian tersebut.

Kita andaikan HATI itu umpama lapisan yang menapis Nur Ilahiyah yang putih suci. Maka hati yang telah suci bersih dengan zikrullah pasti memancarkan Nur yang bersih suci juga. sebaliknya hati yang kotor, katalah warna biru, akan memancarkan cahaya biru.-jadi segalanya dipandang biru, bukan putih!

Dengan mata hati yang memancarkan cahayanya inilah seseorang dapat bermakrifah kepada Allah.

Kerna itulah dikatakan:

'Awwaluddin makrifatullah'
(Awal-awal dalam agama itu adalah mengenal Allah)

Bagaimana nak mengenal Allah jika hati masih kotor?

Perhatikanlah firman Allah:-

"Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan (fujur) dan jalan ketaqwaannya".
(Asy Syams:8).

Perhatikan lagi:-

"Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu. Dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorkannya" (Asy-Syams: 9-10)


Allah, dengan Sifat Maha Bijaksana-Nya, mengilhamkan kepada manusia jalan kefasikan dan jalan ketakwaan.Maka hati yang bersih akan menangkap cahaya ketakwaan ini, manakala hati yang kotor akan menangkap cahaya kefasikan. dijelaskan dalam ayat selepasnya-beruntunglah orang yang MENYUCIKAN JIWA (HATI) dan RUGI lah orang yang MENGOTORINYA.

Jadi masing-masing sendiri mahu ingatlah..jika pemikiran dan jiwa kita jauh dari Quran dan Sunnah yang asli, nyata jiwa (hati) kita masih kotor, maka sucikannya dahulu!

Sesuci mana pun hati sesaorang itu, walau berkilauan seperti sinaran matahari pun,kalau dia engkar dan berpendirian yg menentang firman-firman Allah di dalam Al Quran, maka kafirlah dia.

Begitu juga sesiapa yang anggap hatinya sedang/telah disuci dengan amalan-amalannya tapi dia tetap mengengkari Al Quran maka kafirlah dia. Dan amalan-amalan orang kafir Allah bayangkan seperti debu yg berterbangan di dalam ribut-taufan; tidak ada nilainya.

**Allah kata jangan percaya pada hadis -- mereka engkar juga.

**Allah kata Quran itu dimudahkan untuk dipelajari -- mereka kata susah.

**Allah kata Quran itu sempurna -- mereka kata tidak,ia perlu ditokok dan ditambah.

**Allah kata engkau tak mampu berlaku adil kepada isteri-isteri mu -- mereka kata mampu,lalu nikah lebih dari 2.

**Allah kata jangan beza-bezakan para rasulNya -- mereka bezakan.

**Allah kata cukuplah Dia menjadi saksi di atas kerasulan Muhammad -- mereka juga sebuk nak jadi saksi.

**Allah ajar bagaimana nak ambil wuduk -- mereka tokok tambah.

**Allah ajar bershahadah -- mereka tak mahu ikut.

**Allah kata Muhammad tak minta apa-apa pun di dalam menyampaikan islam -- mereka kata dia minta dipuji.

**Dan lain-lain lagi.

Yg peliknya sambil mereka melanggar firman-firman Allah, mereka juga sibuk sangat nak mengenal Allah.

Bacalah surah Al An'aam di bawah ini dan fikirkanlah siapakah mereka ini:

[22]Dan (ingatlah), hari (kiamat yang padanya) Kami himpunkan mereka semua, kemudian Kami berfirman kepada orang-orang musyrik: "Manakah orang-orang dan benda-benda yang dahulu kamu sifatkan (menjadi sekutu Allah):?"
[23]Kemudian tidaklah ada akidah kufur mereka selain dari mereka menjawab dengan dusta: "Demi Allah Tuhan kami, kami tidak pernah menjadi orang-orang yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain)".
[24]Lihatlah bagaimana mereka berdusta terhadap diri mereka sendiri, dan bagaimana hilang lenyapnya dari mereka apa yang telah mereka ada-adakan (sebagai sekutu Allah) itu.
[25]Dan di antara mereka ada yang mendengarkanmu (membaca Al-Quran), pada hal Kami telah jadikan tutupan berlapis-lapis atas hati mereka, yang menghalang mereka daripada memahaminya, dan Kami jadikan pada telinga mereka penyumbat (yang menjadikan mereka pekak); dan kalaupun mereka melihat tiap-tiap keterangan (dan mukjizat yang membuktikan kebenaran Rasul), mereka tidak juga akan beriman kepada keterangan itu; sehingga apabila mereka datang kepadamu, sambil membantahmu, berkatalah orang-orang yang kafir itu: "Ini tidak lain hanyalah cerita-cerita dongeng orang-orang dahulu".
[26]Dan mereka pula melarang orang ramai dari mendengar Al-Quran dan mereka juga menjauhkan diri daripadanya, padahal mereka (dengan perbuatan yang demikian) hanyalah membinasakan diri sendiri (dengan bala bencana dan azab yang disediakan untuk mereka di dunia dan di akhirat kelak), sedang mereka tidak menyedarinya.
[27]Dan sungguh ngeri jika engkau melihat ketika mereka didirikan di tepi neraka (untuk menyaksikan azabnya yang tidak terperi), lalu mereka berkata: "Wahai kiranya kami dikembalikan ke dunia, dan kami tidak akan mendustakan lagi ayat-ayat keterangan Tuhan kami, dan menjadilah kami dari golongan yang beriman".
[28](Mereka mengatakan yang demikian bukanlah kerana hendak beriman) bahkan setelah nyata kepada mereka apa yang mereka selalu sembunyikan dahulu; dan kalau mereka dikembalikan ke dunia sekalipun, tentulah mereka akan mengulangi lagi apa yang mereka dilarang dari melakukannya; dan sesungguhnya mereka adalah tetap pendusta.

Wallahu'alaam.

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Salam ustaz dan kepada semua.

Jadi tanda tanya juga kepada saya, apa bezanya ayat yang bertanda soal dalam Al Qamar ayat 17,22,32 dan 40 berbading dengan ayat dalam surah Al Hajj (22:78). Jelasnya kalau cedok bulat2 sebahagian sahaja ayat2 tertentu maka lain jadi maksudnya (jadi seperti yang anda pikirkan). Tapi kalau baca dari awal ayat Al Qomar drp 1-16 maka nampak ayat tanda soal itu merupakan suatu cabaran yang ditujukan khas kepada orang kafir, tetapi bukan "kata suruh" atau sekadar makluman kepada kita.

Ayat 78 drp surah Al Hajj,kalau baca dah paham cuma hanya ayat itu atau beberapa potongan tertentu…..maka itu yang kita akan paham. Tapi kalau baca 77 maka ayat nih "KAMU" (dlm 78) ditujukan kepada orang beriman (kriteria yg dinyatakan dalam ayat 77). Maka kalau orang tak beriman(kalau tak sama mcm maksud 77) adakah akan jadi mudah. Dan persoalan juga adakah kita tergolong dikalangan orang beriman yang benar2 diberi kefahaman tuh....ke atau seperti maksud dalam tajuk MDY ke 79 nih....:(
Maksud Alif Baa Taa pun kita tak tahu...baru Alif Baa Taa je....mmmm...tak pa la ....mmm....memang bukan mudah MENAFSIRKAN DGN SEWENANG-WENANGNYA. …dan setiap penafsiran itu kalau mengikut keadaan PENAFSIR yang seperti yang dihuraikan oleh pakcik….maka itulah dapatnnya.




(kalau nak cari makan jangan la cari translation Dr Khaifa...apa suka ke orang yang bersekongkol dengan yahudi dan nasrani tuh...kan byk tafsir2 lain macam pak hamka ke,ibnu kathir ka,tafsir Ibnu Abbas ke,Syed Qutb ke...byk kat pasaran merata dunia tuh..dan selepas itu perkemaskan semula bank2 simpanan disscussion anda dengan info2 yang benar )

"Bagus" juga pandangan anda zikri.

Jadi kalau ikutkan logik anda, untuk Al Qamar, bagi orang yg tak beriman Allah mudahkan Al Quran untuk dipelajari tapi untuk orang yg sudah beriman Allah susahkan. Dan untuk (Al Haj:78) pula lebih kurang macam itu jugalah, ia itu, islam dimudahkan untuk orang yg tak beriman tapi disusahkan untuk orang yg beriman. Jadi fahamlah saya sekarang mengapa Pak Karamu mentafsirkan quote "Tidak Kami turunkan al quran ini kepadanya melainkan untuk kamu menderita"

Bukannya ikut sewenang-wenangnya Orkid. Dr Khalifa itu memberi BUKTI YG KUAT daripada Al Quran untuk segala hujah-hujahnya. Orang lain hanya setakat rujuk sana dan sini saja ikut kata-kata orang lain. Dr Kassim pun berhujah menggunakan Al Quran saja dengan logik yg, kalau kita ikhlas, amat meyakinkan. Itulah yg dimaksudkan "Apabila datang yg haq maka binasalah yang batil dan yg batil itu tetap akan binasa". Samalah dengan mesej yg tersirat di dalam cerita korban nabi Ibrahim dan Ismail itu.

Maaf kalau tersinggung.

Alhamdulillah.

Maaf Orkid, bukan anda tapi zikri.

Bagi saya, Tanpa Nama dah berada dalam kefahaman yang lain. Kefahaman Tanpa Nama seiring dengan orang-orang yang dia sebut. Pada saya tak sesuai rasanya berada dalam forum Pak Karamu ni. Pak Karamu membincangkan satu ilmu yang lain. Bagi saya ilmu yang Pak Karamu tulis dalam blog ni pun tak sesuai juga disebarkan melalui Internet. Al maklumlah, asal-usul Internet ni dari tentera Amerika. Facebook tu pula perekanya Yahudi. Susah sikit nak kawal.

Untuk Tanpa Nama, kalau nak bincang atau muzakarah juga, elok dibuat seminar terbuka sebagai contoh tajuknya....Forum MENCARI KEBENARAN HAKIKI MELALUI AL QURAN BERTERASKAN KEFAHAMAN AYAT-AYAT ALLAH SECARA RASIONAL DAN LOGIK AKAL SEMATA-MATA. Jika tak dapat buat di Malaysia, cari tempat lain yang boleh dibuat. Kalau dapat buat di Amerika, sponsor la Pak Karamu atau mana-mana ulama' ke sana. Yang penting niat ikhlas mencari kebenaran. Kalau takut kena bunuh buat forum macam ni kat bumi, cuba buat kat planet lain ke? Kat Pluto ke? Kat matahari tak boleh kut takut terbakar!! Kat bulan, ok? (TAK)Mahadaya kata orang dah jumpa air kat bulan, dia kata air sifatnya menghakis.. Betul ke? Air dalam tubuh saya tak pula menghakis diri zahir saya! Dah berpuluh-puluh tahun! Diri rohani pun tak terhakis. Saya guna air macam-macam. Membasuh, minum, masak, mencuci, buat rumah+semen dan banyak la gunanya. Padam api pun guna air. Nabi Ayub dulu hentak kaki keluar air jadi ubat! Malah Ayub as lebih tampan dan gagah dari sebelumnya!

Ni teka-teki menguji akal :-
i. 1+1 = 0. Apa dia?
ii. 1+1 = 1. Apa dia?
iii. 1+1 = 2. Apa dia?
iv. 1+1 = 3. Apa dia?
v. 1+2=0. Apa dia?
vi. 1+2=1. Apa dia?

Cuba la Tanpa Nama jawab. Saya dah ada jawapan saya.

Salam Orkid,

Memanglah kita mempunyai fahaman yg berbeza. Saya ikut Al Quran saja, anda mengikut Al Quran dan hadis/sunnah dan lain-lain lagi. Sama macam Allah kata "Orang ini mempuyai satu tuan saja, dan yg ini pula mempunyai dua tuan. Mereka tak sama". Cuma, kita kenalah pilih nak satu tuan saja ke, atau nak dua atau lebih tuan. Perbincangan di sini membolihkan pembaca lain buat pilihan.

Walau apa pun, titik tolak kita ada persamaannya, ia itu, Al Quran. Hanya anda ada tambahan yg selain Al Quran.

Yang amat menghairankan saya, anda tak bolih terima yg Al Quran itu sempurna dan cukup untuk kita semua sebagai hudan dan furqaan. Kenapa yang Allah sendiri katakan Al Quran itu datang dariNya, sempurna dan cukup untuk kita, tapi kita kata tak cukup. Kalau Al Quran itu ciptaan manusia, besar kemungkinan yg ia tak sempurna dan tak cukup.

Bukan semuanya yg Pak Karamu katakan saya tak setuju. Tapi bila dia kata sesuatu yg saya anggap tak betul, saya tergurlah. Sebagai orang yg lebih pandai dari saya, Pak Karamu perlulah beri jawapan yg betul/bernas. Salah ke?

Kalau ilmu itu benar dan betul kenapa nak berselindung? Lagi ramai yg tahu, lagi bagus. Kalau internet ini ada di zaman nabi kita dulu, tentu beliau akan gunakannya. Bukankah beliau ditugasjan sebagai merahmati seluruh alam?

Kemudahan yang diadakan olih orang bukan islam itu tak sesuai ke untuk orang islam? Kalau begitu tak bolihlah orang islam naik kapal terbang, guna telefon apatah lagi mobile phone, TV dan radio, radar,alat-alat sonar, dllnya. Semuanya dari Allah jua Orkid, cuma kerana umat Muhammad sudah jadi bodoh apatah lagi syirik, maka Allah saluran ilmuNya kepada orang lain. Sekarang umat Muhammad terpaksa belajar daripada orang lain pula.

Nasi sudah menjadi bubur. Persoalan ini persoalan peribadi.Implikasinya amat berat, ia itu, syurga atau neraka. Memberi tahu orang ramai bukan tugas saya. Setakat nak memperingatkan orang-orang yg saya bolih "sentuh" memadai bagi saya. Bukan nak suruh orang ikut saya, cuma untuk mengingatkan supaya difikirkan kembali apa-apa yg dibuat itu adakah benar-benar yg disuruh Allah. Kalau tidak kata orang utara "Nanyalah".

Tugas kita adalah menggalakan yg baik dan mencegah yg mungkar.

Alhamdulillahirabbil'alamiin.

i. 1+1 = 0. Apa dia? Ini sepasang suami isteri yg tak ada anak.

ii. 1+1 = 1. Apa dia? Ini sepasang suami isteri ada 1 anak.

iii. 1+1 = 2. Apa dia? Ini matematik yg betul.

iv. 1+1 = 3. Apa dia? Sepasang suami isteri ada 3 orang anak.

v. 1+2=0. Apa dia? Seorang suami ada 2 isteri, tapi tak ada anak.

vi. 1+2=1. Apa dia? Seorang suami ada 2 isteri, tapi hanya ada 1 anak.

Pakcik masuk golongan yg mana?

He!! He!!!! He!

Salam tanpa nama,

Setakat ni pakcik masih 1+1=...? :)
Tak mengapa, pakcik tak pandai matematik. pakcik cuma hafal sifir 'pandang yang banyak pada yang satu' dan 'pandang yang satu pada yang banyak'

Tanpa nama mungkin belajar angka 19 dari Rashad Khalifa yang menghuraikan matematik dalam al-Quran. tak mengapa-itu juga ilmu dan mukjizat al-Quran.

cubalah baca artikel ni pelan-pelan.mungkin memberi sedikit pencerahan.

http://mistisfiles.blogspot.com/2010/03/hg-2rahsia-ya-huwa.html

wassalam

Ahlan ....

Di Malaysia ada orang tersngat bijak tentang Al Quran sehinggakan ia berhujah bagaikan abi Jahal dan Abi Lahab, di baca saja mengikut maksudnya sudah mengaku pandai kemudian menolak hadis sedangkan konsep keimanan itu termasuk kepada Rasul tapi tidak mempercayai Rasul, hukumnya apa mengikut ahli sunah wal jama'ah ? Kafir yang nyata

Pak Karamu ada sentuh ayat "Kami tidak turunkan ayat al Quran kepadamu (Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan) Surah Thoha ayat 2

Ayat ini adalah ayat yang umum mengikut matan kitab,susah bagaimana ? Dakwah ? Mengamalkan ? Menyampaikan ? Semuanya boleh jadi, andainya tiada ijmak Ulama selepas Nabi bagaimana hendak tafsirkan ayat Tuhan ada wajah dan ada tangan ? Allah melontar ? Baca artikal ini baik-baik JANGAN BODOH SOMBONG !

Baru pegang quran dan boleh baca macam surat khabar sudah nak jadi jagoan,agaknya ilmu balaghahpun tidak beres, mantik, bayan dan saraf lagilah lintang pukang, lihat diri dulu apabila nak komen. segala komen biarlah bernas bukan hanya nak tindih tengkok orang saja, baca kelemahan diri sendiri dulu

Hey Singa yg mempunyai 2 ijazah master,

Engkau yg tinggi ilmu lebih sombong dan ego dari aku. Aku tak apa, kerana tak berilmu. Engkau bukan nak ikut resmi padi, makin tunduk makin berisi. Engkau tahu "semuanya" pun nak buat apa, engkau tak faham bahasa yg mudah. Engkau persusahkan Al Quran supaya manusia semua pergi jumpa engkau kerana engkau saja yg tahu. Maklumlah ada 2 ijazah.

Cuba engkau amati baik-baik apa yg Pak Karamu kata. Aku quote kembali katanya,"Tidak Kami turunkan Al Quran ini kepadanya melainkan untuk kamu menderita" (Aku perbetulkan spellingnya). Maksud yg terkandung adalah "Allah turunkan Al Quran supaya Muhammad dan pengikutnya menderita". Itu yg engkau sokong! Dia cakap salah pun engkau sokong juga? Engkau ni taksub sangatlah pada manusia. Nasib baik engkau tak jadi guru kalau tidak banyak murid-murid engkau yg bermasalah.

Quote,"agaknya ilmu balaghahpun tidak beres, mantik, bayan dan saraf lagilah lintang pukang," *** Engkau memang orang yg berilmu, semuanya engkau tahu. Malahan engkau lebih tahu daripada Nabi engkau sendiri kerana Nabi pun jahil dan tak tahu benda-benda yg engkau cakap tu. Aku tabik engkau!!!! Tapi, malang sekali engkau SYIRIK dan ilmu yg engkau banggakan itu tak dapat menolong engkau sedikit pun nanti. Fahamlah betul-betul ayat-ayat Quran yg mudah itu.

Aku cuma bodoh sombong aje!!!

Alhamdulillahhirabil'alamiin.

Salam Pakcik,

Terima kasih,insyaalah saya akan baca apa yg terkandung di dalam blog itu.

Angka "19" yg Pakcik maksudkan itu bukannya dari Dr Khalifa tapi daripada Allah (AlMuddhathir:30. Si Dr hanya menerangkan saja.

Cuba Pakcik buka minda sedikit dan semak betul-betul akan:

http://www.submission.org/

Kalau ada salahnya,tolong bagi tahu,saya pun nak tahu juga.

Alhamdulillhhirabbil'alamiin.

Salam Pakcik,

Terima kasih,insyaalah saya akan baca apa yg terkandung di dalam blog itu.

Angka "19" yg Pakcik maksudkan itu bukannya dari Dr Khalifa tapi daripada Allah (AlMuddhathir:30. Si Dr hanya menerangkan saja.

Cuba Pakcik buka minda sedikit dan semak betul-betul akan:

http://www.submission.org/

Kalau ada salahnya,tolong bagi tahu,saya pun nak tahu juga.

Alhamdulillhhirabbil'alamiin.

Ahlan

Memang kamu memutarkan nahu dan balaghah di dalam ayat Toha itu, mula-mula kamu kata tak mungkin ayat bercanggah kemudian bila di dedahkan ayat tersebut kamu putar belitkan pula

Kamu kata "Tidak kami turunkan al quran kepadanya ? Melainkan buat kamu menderita ? Tolong bagitahu dimana ayat quran sebut KEPADANYA itu ? nya siapa ?

Kemudian kamu kata Allah turunkan al quran supaya muhammad dan pengikutnya menderita ? kamu buat andaian ini dari sedut apa ? dakwah ? Kefahaman ? Penyampaian ? atau amalan ?

iNILAH DI KATAKAN PANDAI TIDAK SEBARANG TANGGUNG !

Tuduhan kamu mengatakan ada yang menolak quran itu kepada siapa ? Pada hal orang yang melibatkan dirinya di blog ini tiada yang tidak percayakan kepada Tuhan, sesungguhnya kamu sangat suka membuat tuduhan palsu

Saya tidak pernah berbangga dengan ilmu yang ada pada saya namun semua yang kamu reka cipta di blog ini adalah segala punca saya membuat komen dan kamu kata saya syirik ? tolong huraikan apa kena mengena dengan komen ini dengan syirik ? Siapa syirik kamu ataupun saya ? Kemudian kamu mereka cipta mengatakan saya lebih pandai dari nabi ? ini kata siapa ? Bukankah kamu yang merekanya dengan niat membuat tuduhan jahat ?

Singa,Oooo singa,

Engkau ini bahasa Melayu tak faham ke? Oooo!!! Mungkin terlalu lama kat negeri Arab kerana belajar nak dapatkan 2 ijazah masters; bahasa Melayu pun dah kurang faham.

Bukan aku yg kata macam itu. Pak Karamu yg kata!! Sebab itu aku sanggah dia.

Engkau yg dah terpelajar, bacalah betul-betul sikit!!! Engkau tanyalah kat Pak Karamu di mana dia ambil ayat tu. Aku tanya, dia tak jawab. Aku beranggapan dia sudah buat silap, tapi dia tak mahu admit kesilapn dia. Alahaii!!! kita ni kan manusia yg sering melakukan kesilapan? Admit sudahlah, tapi dia diam aje. Sebab itu aku kata "mungkin ada orang yg nak menegakkan benang yg basah".

Aku tak kata engkau "lebih pandai" daripada Nabi. Aku kata engkau "lebih tahu" daripada Nabi, kerana Nabi kita "ummi" dia tak tahu pun balagha, mantik,salaf dll, yg mana engkau lebih tahu. Jadi kalau ikutkan logik engkau, kerana Nabi juga tak tahu benda-benda yg engkau senaraikan itu, maka beliau pun (macam aku jugalah), tak mampu nak memafahami Al Quran.

Allah kata, "Dan demi sesungguhnya! Kami telah MUDAHKAN Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?" ***Tapi kamu kata "susah" nak kena tahu itu dan ini dulu baru bolih faham; kalau macam itu kamu sudah ada tuhan yg lain selain Allah. Maka syiriklah kamu; kamu percaya pada Allah dan kamu percaya pada selain Allah di dalam bab ugama.

Memang ramai manusia yg percaya pada Allah dalam blog ini, tapi itu saja sudahkah menjamin mereka tidak syirik? Kalau cakap tak serupa bikin bagaimana?

Allah pun ada berfirman bahawa kebanyakan orang yg beribadah kepada Allah tidak berbuat demikian melainkan di dalam keadaan syirik. Dan Allah pun ada berfirman sekiranya kamu ikut kebanyakan orang di muka bumi ini, kamu akan disesatkan dari jalan Allah.

Jangan marah. Maaf dipinta. Tuduhan itu sekadar nak ingat meperingatkan saja supaya diperiksa kembali; kalau benar tidak syirik, apalah nak dirisaukan. Akulah yg berdosa.

Alhamdulillah.

Ahlan

Tanpa nama tak payahlah tanya Pak Karamu saya dah jawabkan iaitu ayat 2 dari surah Thaha, saya rasa Pak Karamu tidak pakai otak macam kamu, harapkan kamu sampai qiamatpun tak jumpa

Cuba kamu lihat apa yang kamu jawab dan apa yang saya katakan, lagi-lagi kamu kata Pak Karamu entah mana dia dapat ayat tu so saya dah jawab tapi kamu tak faham lagi hi dungu betullah kamu ni meraba di siang hari

Singa Oooo Singa,

Engkau ni berugama islam ke? Kalau engkau orang islam yg benar kenalah engkau berlaku adil walau pun perit kepada diri engkau sendiri atau pada orang yg engkau sayangi sekali pun. Engkau baca dan faham isi kandung Al Quran kan? Kenapa engkau susah sangat nak amalkan apa yg Allah perintah?

Apa yg berlaku di dalam blog ini dan apa yg saya katakan tertulis secara hitam putih; kenapa engkau tak baca? Cubalah engkau selidik siapa yg berkata macam itu? Pak Karamu kan? Cuba engkau baca jawapan dia pada 2010 Mac 27 17:05.

Agaknya kerana engkau sebulu dengan dia, maka engkau mepertahankan dia walaupun dia buat salah. Bagus betul engkau ni. Kalau aku jadi Pak Karamu, aku tak sudi jadikan engkau kawan -- perangai macam kebanyakan orang umno aje, kuat mengampu dan membodek.

Benarlah firman-firman Allah yg aku paparkan kat engkau sebelum ini; kena batang hidung engkau rupanya.

Tak apalah aku dungu pun; tapi engkau yg tidak dungu sanggup langgar perintah Allah yg terang lagi nyata. Betul ke ni engkau ada 2 ijazah di dalam pengajian islam?

Alhamdulillah.

Nak tanya la sape-sape yang kenal Tanpa Nama atau Tanpa Nama boleh jawab ya atau tidak - Tanpa Nama ni ada kelulusan ijazah matematik ke atau ijazah yang seiras matematik? macam statistik ke? atau apa-apa yang sama waktu dengan matematik?

Cuma jawapan ni - (iii. 1+1 = 2. Apa dia? Ini matematik yg betul.) Bagi saya ada jawapan lain lagi, iaitu, orang kahwin satu dapat 1 anak je. Anak tunggal!

Untuk Singamaraja, Tanpa Nama ni takkan terima hujjah ilmu-ilmu macam bayan, balaghah dan seumpamanya.

Ni saya quote kata-kata Tanpa Nama-Memanglah kita mempunyai fahaman yg berbeza. Saya ikut Al Quran saja, anda mengikut Al Quran dan hadis/sunnah dan lain-lain lagi. Sama macam Allah kata "Orang ini mempuyai satu tuan saja, dan yg ini pula mempunyai dua tuan. Mereka tak sama". Cuma, kita kenalah pilih nak satu tuan saja ke, atau nak dua atau lebih tuan...

Tanpa Nama confirm ke ada satu tuan? Saya takut Tanpa Nama yang sebenarnya ada banyak tuan, contohnya Dr. Rashad Khalifa atau kepala otak Dr., tak pun akal fikiran Tanpa Nama yang jadi tuan kepada diri Tanpa Nama....

Dulu saya ada belajar, sebenarnya kefahaman guna nombor-nombor macam ni dah lama dahhhh....kalau tak silap saya mereka digelar Ahlus Suffah. Ingat-ingat lupa la nama geng ni, ka Darus Suffah. Dah lama belajar dulu kek U (1990an). Cuba cari tengok. Kalau saya salah namanya, tapi kefahamannya lebih kurang la. Mereka ni muncul selepas tabi'in, kalau saya tak silap la. Sewaktu ilmu matematik pun dikagumi ramai orang....

Cuba cek tengok.

Cuma jawapan ni - (iii. 1+1 = 2. Apa dia? Ini matematik yg betul.) Bagi saya ada jawapan lain lagi, iaitu, orang kahwin satu dapat 1 anak je. Anak tunggal!

Sorry silap quote......Diaorang dapat 2 anak....1 perempuan, satu lelaki atau dua-dua lelaki atau dua-dua perempuan.......atau pasangan kembar.....

Muhammad s.a.w. makhluk Allah. Kassim Ahmad pun makhluk Allah. Tapi Allah sanjung Muhammad s.a.w. dalam Qur'an. Allah tak sebut pun Kassim Ahmad di sana. Hairan, bagaimana ada makhluk lain, akalnya memilih Kassim Ahmad lebih utama dari Muhammad s.a.w. padahal dia mengkaji Qur'an?

Muhammad s.a.w. Allah Akui maksum. Kasim Ahmad tidak pun tersenarai tersenarai pun. Hairan bagaimana ada akal si mamat memilih Kassim Ahmad sebagai ikutan yang lebih baik.

Salam Orkid,

Ilmu itu penting. Tapi, yg lebih penting adalah kita gunakan ilmu itu untuk mencari keredhaan Allah.

Ilmu = teorinya.

Afaal = gunakan ilmu untuk kebajikaan dan mencari keradhaan Allah.

Wallahu'alaam.

Salam Dal,

Kalau ikut Allah kita dipanggil MUSLIM.

Kalau ikut Muhammad dipanggil MUHAMMADDAN.

Kalau ikut Kassim Ahmad dipanggil KASSIMDAN.

Kalau ikut Khalifa dipanggil KAHLIFADA.

**** Yang paling ramai sekali sekarang ini adalah MUHAMMADDAN.

****Kecuali yg teratas semuanya SYIRIK.

****Buatlah pilihan sendiri. Salah pilih nanti akan bertengkar dengan Allah sambil berkata, "Demi Allah ya Tuhan kami, kami tidak syirik". Awal-awal lagi Allah sudah beri amaran. Berhati-hatilah.

Ikutlah Allah melalui Quran dan Nabi Muhammad melalui Hadis.

-as simple as that-

Jangan suka mengkafir/mensyirik/menyesatkan orang, nescaya ianya balik kepada diri kamu sendiri.

wallahua'lam

Dulu ummat Isa a.s. dipanggil Muslimin.

Kemudian "pretenders" pengikut Isa a.s. menamakan baginda Christ. Yag lain tak membantah. Fasa seterusnya dalam menyesatkan pengikut Christ, mereka dipanggil Christian.

Orang-orang yang sama sekarang melancarkan gerakan memanggil atau menamakan orang-orang yang mengikut Muhammad s.a.w yang mengikut Allah sebaga, "Kalau ikut Muhammad dipanggil MUHAMMADDAN."

Agama Isa a.s. = agama berkenaah Allah. Agama Christian = agama berkenaan Christ yang dikononkan sebagai Isa anak Maryam.

Begitulah golongan anti-hadits ini cuba memperdayakan kita konon kita ini "menjadi MUHAMMADAN"

Tidak. Kita Muslim mengikut cara Muhammad s.a.w. hamba Allah mengikut Allah. Teguran yang diberi tanpa nama mengenai syirik itu benar. Namun kita tetap berwaspada terhadap bisik-bisik ini.

Selagi kita mengikut cara Muhammad s.a.w. mentauhidkan Allah, kita menjejaki sirotolmustaqim.

Bisikan-bisikan tanpa nama tergolong kepada yuwaswisu fi sudurinnas. Berbenteng disebalik laisa kamithlihi syaiun .. ikut cara penunjuk jalan Muhammad s.a.w. Berhati-hati dengan penunjuk jalan modern yang malu takut memperkenalkan dirinya.

Kalau dia ini salesman ... dia ni jenis fly-by-night salesmen ... tiada pusat, tapak atau headquarters. Dah lah barangannya tiada quality dan tiada guarentee, kalau rosak mana hendak mengadu?

Ahlan

Saya cuma nak betulkan tanpa nama jika dia boleh terima "KALAU IKUT ALLAH KITA DI PANGGIL MUSLIM" nI DAPAT AYAT DARI MANA PULA? Jika muslim saja dia tidak ada ism, yang ada dalam quran Wa ana minal muslimin, mukminin,mukminat, qonitin qonitat, khosi'ien khosi'at dan sebagainya

Samalah dengan MUHAMMADAN, JIKA DI SEBUT MUHAMMADAN DIA ADA ISM TAPI ANIH PULA SEMUANYA ADA ISM TERMASUK KASIM AHMAD TAPI MUSLIM TAK ADA ISM,HANYA ADA ISM JIKA DI SEBUT MUSLIMIN

TANPA NAMA BOLEH TERIMA TAK ?

Jarang ada orang yg bernama Dal. Jangan akal pun jadi "dull" sudahlah.

Quote:"Dulu ummat Isa a.s. dipanggil Muslimin."

*** Benar. Malah umat islam bergelar muslim bermula dari zaman nabi Ibrahim lagi.

Quote: "Kemudian "pretenders" pengikut Isa a.s. menamakan baginda Christ. Yag lain tak membantah. Fasa seterusnya dalam menyesatkan pengikut Christ, mereka dipanggil Christian."

*** Christ = Al Masih. Allah (yg anda anggap sebagai pretenders itu) yg menamakan beliau Al Masih,Isa ibni Maryam, sebelum beliau dilahirkan lagi.(rujuk Ali Imraan:45). Jadi bukannya seperti yg anda katakan di atas.

Quote:"Orang-orang yang sama sekarang melancarkan gerakan memanggil atau menamakan orang-orang yang mengikut Muhammad s.a.w yang mengikut Allah sebaga, "Kalau ikut Muhammad dipanggil MUHAMMADDAN."

***Kenapa? Selidiklah persamaan diantara orang islam dan orang kristian. Kedua-dua kaum ini amat kuat berpegang kepada hadis-hadis nabi masing-masing.

Quote:"Selagi kita mengikut cara Muhammad s.a.w. mentauhidkan Allah, kita menjejaki sirotolmustaqim."

***Benar. Tapi, betulkah apa yg kita buat sama dengan yg Muhammad buat?

Quote:"Kalau dia ini salesman ... dia ni jenis fly-by-night salesmen ... tiada pusat, tapak atau headquarters. Dah lah barangannya tiada quality dan tiada guarentee, kalau rosak mana hendak mengadu?"

***Nak mengadu pada siapa selain kepada Allah? Nak merujuk pada siapa selain pada Al Quran?

Yes, the Westerners, especially those who are against Muhammad Rasoolillah and against Allah, they purposefully call the Muslims "Mohamedan" because they want to make out, that this monotheist religion of Allah as the religion created by Muhammad Rasoolillah, hence they adulterate the name-calling and to brand Muslims as "Mohamedan", as was done to the ummah of Isa a.s.

I found some locals here have adopted the adulterating and contaminating pagan Westerners.

But we know better, don't we.

Salam Alaykum.

Terima kasih Singamaraja. Anda lebih arif dalam perkara itu. Saya terima.

Alhamdulillah.

" ".... "pretenders" pengikut Isa a.s...." kan terang maksud ayat itu orang-orang yang berpura-pura menjadi pengikut Isa a.s. tapi tuan tanpa nama memusingnya ... fitnah saya mengatakan "pretenders" tu Allah.

".***Kenapa? Selidiklah persamaan diantara orang islam dan orang kristian..."
Tanyalah tuan sendiri. Tuan tanpa nama termasuk "pretenders" tersebut. Maka bagi tuan tanpa nama, islam kristian tiada beza kerana tuan mempunyai satu mata sahaja. Tuan pengikut "pretenders iaitu si-pura-pura pengikut Isa a.s. Orang lain mengikut CARA Muhammad s.a.w. mentauhidkan Allah s.w.t. Pun juga mengikut cara Nabi-nabi dan Rasul-rasul terdahulu mentauhidkan Allah s.w.t. Mana tuan tanpa nama semua ini? Maku itulah tuan berjahat sangka kepada orang yang mengikut CARA Muhmmad s.a.w. mentauhidkan Allah s.w.t.

Mengapa mesti berbuang-buang umur menyelidiki orang lain seperti tuan tanpa nama. Ramai orang yakin mengamalkan CARA mentauhidkan Allah s.w.t. CARA Muhammad s.a.w. itu lebih utama dari menjadi pak sibuk seperti tuan tanpa nama. Esok kita akan ditimbang / disiasat bagaimana kita mentauhidkan Allah s.w.t. bukan ditimbang / disiasat bagaimana menjaga tepi kain orang.

Tuan tanpa nama ... engkau dengan amalan dan agama engkau ... orang lain dengan amalan dan agama masing-masing. Hidup satu dunia, kubur lain-lain kata orang. Kalau tuan tanpa nama hendak sesat, sesatlah sendiri, tak payahlah mensyirikkan semua orang.

Tuan tanpa nama ... kalau tuan dah begitu yakin akan kesudahan tuan betul semua orang lain syirik ... tuan dah sign kontrak ke dengan Allah?

Kalau sudah bilik mana untuk tuan?

Kalau sah mana kontraknya? Paling kurang MOUnya pun jadilah. Kita nak tengok.

Setakat MOU dengan Kassim Ahmad ... lebih baik kita berpegang dengan Surah 109 Al-Kafiroon.

Dal,

Tuan telah menghina nabi Isa kerana tuan kata orang munafik (pretenders) yang menamakan dia Christ/Al Masih. Saya quote apa yg tuan sudah katakan, "Kemudian "pretenders" pengikut Isa a.s. menamakan baginda Christ." Walhal, Allah sendiri yg memberi nama itu kepada nabi Isa (surah 3:45). Lalu secara tak sedar, tuan sudah tak akur pada apa yg Allah firmankan. Allah memuliakan nabi Isa dengan memberi nama kepada beliau sebelum beliau dilahirkan lagi. Tuan pula meghina nabi Isa dengan berkata, "(Tidak), orang munafiklah yg menamakan nabi Isa sebagai Christ."

Kontrak saya dengan Allah adalah Al Quran. Di dalamnya terkandung janji saya dengan Allah di dalam Surah Al 'Araaf ayat 172. Maka WAJIBLAH saya akur kepada firman-firman Allah di dalam Al Quran. Al Quran-lah, yg Allah jamin tidak ada keraguan di dalamnya (yg lain Allah tak jamin), yg jadi pedoman hidup saya di dunia ini. Kontrak saya ini sudah ada hitam putihnya dan terbuka untuk semua orang membacanya.

Kontrak tuan macam mana pula?

Tuan pernah berkata nabi Muhammad itu maksum (tak berbuat dosa?). Puas saya cari ayatnya tapi tak jumpa. Kalau tak keberatan, tolong tunjukkan ayat Qurannya pada saya.

Salaam.

...Dah tahu perangainya tu..jangan dilayan, buat DONO aje...lebih kurang macam Maha daya tu jugak...sebijikkkk!!!!

zikri,
..tulah depa duk pandai jolok sarang lebah, akhir2 madu palsu yang keluar..he!!!!

Ali Imran 3:45 itu Allah tidak menamainya Christ. Yang tn dakwa itu hanya sangkaan-sangkaan tafsiran tuan tn sahaja.

Saya menyebut gelagat para "pretenders" mengubah-ubah agama Allah seperti tuan tanpa nama. Lalu tuan tanpa nama terasa terhina. Lalu tuan super spin, menuduh saya menghina Nabi Isa a.s. Inilah ilmu cilok yang tuan tanpa nama warisi dari Kassim Ahmad. Bagi tn t.n. perkataan Kassim Ahmad itu wahyu tetapi perkataan Muhammad s.a.w. itu amat menyiksa tuan. Bagaimana Iblis sangat dendam marah terhadap Muhammad s.a.w. begitulah tn t.n. sangat dengki kesumat terhadap Muhammad s.a.w. dan ummat baginda.

"...Kontrak saya dengan Allah adalah Al Quran." kata tuan tanpa nama.
Yuan dusta. Tuan tn terima sebahagian kontrak tersebut. Tuan tolak engkari sebahagian yang lain. Tuan pretend to terima. Licik seperti Iblis.
Perhatikan 3:31 Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, .....
Tuan pura-pura terima amanat Allah. Tuan tolak bimbingan Muhammad s.a.w. Umpama tuan terima kontrak turnkey bina pejabat 7 tingkat, tapi tuan enggan membina tangga, lift dan escalatornya. Kontrak tuan tertolak.
Perhatikan juga 3:32 Katakanlah (wahai Muhammad): Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya.....
Katalah kalau dahulu tiada Muhammad s.a.w., melalui siapa Qur'an ini sampai kepada tuan t.n?
Dua daripada banyak ayat seperti 3:31-32 diatas mensyaratkan ,"..Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, .." dan ,"..Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. ..." Jalan kepada keredhoan Allah hanya melalui cara yang dicontohkan oleh Muhammad.
Manakala Allah memerintah, itulah sebaik-baik perintah. Perintah berkembar begini banyak didapati dalam Qur'an. Tetapi biasalah seperti Abu Lahab, tuan tn ambil yang nafsu tn sukai dan tinggalkan yang nafsu tn tidak sukai, apabila perintah itu berlawanan dengan agenda tuan tn.

Rasanya tidak berfaedah melayani t.n ini kerana sedia 2:18 صُمُّۢ بُكۡمٌ عُمۡىٌ۬ فَهُمۡ لَا يَرۡجِعُونَ . Sepatutnya dari awal-awal lagi saya akur dengan amaran ini.

Memang tak berfaedah punn!!! menerang pada dgn si mamat tu..tiada ilmiah yang boleh di perolehi...pusing sini pusing sana adalah!!! itulah dasar yang orang putar alam.

Salam Pak Karamu,
Diharap pak karamu terus menulis tentang ilmu kenal diri ini. Sekurang-kurang ilmu ni menambah pengetahuan sahaja.

Utk pengajian secara khusus, rasnya mereka tahu apa yang kena buat iaitu pergi jumpa guru, itupun bagi orang ada adat sopan bukannya membuat bising tak tentu pasal.

Saya rasa cara Pak Karamu tak sangat melayan kerenah si mamat tu adalah bertepatan, dia tu bukan nak belajar cuma nak cari PASAL atau kesalahan aje.

Nak atur berjumpa...tak berani & dah tak ada teluq / pengecut!!!!

Jgn terpesona dgn 'kepandaian' Rashad Khalifa, Kassim Ahmad, Tanpa Nama dan sewaktu dgnnya.

Azazil dulu pun 'pandai' sehingga jadi guru kpd sekalian malaikat. tapi tengoklah putar alam Azazil menyesatkan manusia sehingga hari kiamat.

Nota: Tanpa nama ialah seorang wanita. tak caya, tanya zikri..:)

Faham-faham je la orang perempuan ni..

wassalam.

1+1= ....:)? nih ada makna nih hehehehe

opp!! si mamat tu wanita ke ingatkan pondan!! sama le kite tapi saya ni masih gadis..he!!!!

Alamak. Pakcik ... zikri ... tanpa nama tu betina? Heh suwei aku layan dia.

Patutlah ketika melayan dia terbayang rupanya macam Nyi Belorong. Pipi macam kerbo tebako. Kulit macam kulit nangka. Leher tumbuh dari dada. Suara macam bubuk Afrika mengilai.

Maaf tuan-tuan terutama Tuan Pak Karamu. Melayan tanpanama mensia-sia kan ruang diskusi ilmu ini.

Sumpah tak nak layan dia lagi. Kalau terpaksa ... pelempang memadalah.

Engkau ingat kerana engkau tu semuanya lelaki jadi engkau terrorlah. Alaah!!! Dua kalimah shahadah yg engkau ucap pun engkau tak mampu menjelaskan menggunakn Al Quran.

Di tanya Allah nanti, gagaplah engkau.

Engkau semua leleki bakal jadi orang-orang gagap rupanya. Dal tu ada excuse kerana pada awal lagi dia dah dull (semula jadi).

Pakcik,

Al Quran itu bukannya sebuah kitab yang mati. Ia adalah satu-satunya kitab yg dijamin dan dipelihara Allah, yg hidup dan mengandungi berbagai mukjizat yg mungkin belum lagi menzahirkan dirinya. Pengarangnya teramat hebat, tak ada bahasa yg mampu memberi gambaran betapa hebatnya Beliau. Dialah Allah Pencipta dan Pengurus sekelian alam.

Contohnya, teori "big bang" olih Einstien yg relatif baru saja diketahui dan diterimapakai olih para pakarsains, sudah pun dibayangkan olih Allah 1400 tahun yg lalu di dalam Al Qurannya. Begitu juga ilmu-ilmu yg digelar embryology, asal besi, gunung-gunung sebagai pasak, water cycle, asal kehidupan daripada air, astronomy, dllnya; semuanya relatif baru saja diketahui olih manusia, namun semuanya sudah lama diberitahu olih Yg Maha Pencipta di dalam Al QuranNya. Jadi yg diketemui olih Dr Khalifa itu adakah mustail? Terutamanya, apabila berbagai bukti diutarakan, dengan semata-mata menggunakan Al Quran dan secara matametik, satu persatu untuk membenarkan apa yg dikata.

Kita tak bolih salahkan orang dulu, kerana maklumat/ilmu yg mereka miliki adalah setakat apa yg ada di zaman mereka. Sebab itu, saidina Ali atau Umar pernah berkata "Hendaklah kamu nilai Al Quran itu berdasarkan ilmu pengetahuan yg wujud di zaman kamu".

Jangan terpesona kepada sesiapa Pakcik. Nilailah ilmunya dengan adil dan saksama. Allah perintah kita berlaku adil walaupun kita tak suka kerana sesuatu sebab.

Ikutlah perangai nabi Ibrahim -- apabila datang yg haq beliau terus ikut.

Salam.

Tanpa Nama Tulis, ..."Ikutlah perangai nabi Ibrahim -- apabila datang yg haq beliau terus ikut...."

... Bagaimana nak terus ikut kalau Tanpa Nama tulis, ..."Allah kata jangan percaya pada hadis -- mereka engkar juga."

Mana ayatnya yang Tanpa Nama maksudkan?

Banyak ayat Qur'an menyuruh taat kepada Rasul. Perkataan Rasul ialah hadith.

Jangan-jangan ayat yang tanpa nama tulis itu ayat dari koran karangan tanpa nama sendiri tak?

Mr/Ms noname;

What do you say to this?

About Muhammad s.a.w. ....
"If greatness of purpose, smallness of means and outstanding results are the three criteria of human genius, who could dare to compare any great man in modern history with Muhammad."

L'histoire de la Turquie, 1854, vol 2, p 276

SO? WE SHOULD ALL IDOLIZE MUHAMMAD?

Thank you Naqsya Bandy, for refering us to that history volumes.

All Muslims says the Sollu-alan-Nabi ... "Allahumma solli ala Muhammad" nine times per day in their daily fardhu prayers. They say it even at the mentioning of our prophet's name. Obviously they love Muhammad s.a.w.. All Muslims love Muhammad s.a.w. We are indebted to him for bringing the Qur'an to us. Even some non-Muslims do. Except ... Now now don't you go mentioning nonames here Naqsya girl ... somebody might see stars.

Thank you again Naqsya Bandy. Do visit us again. Salam Alaykum.

THATS EXACTLY WHAT IBLIS WANTS US TO DO I.E. TO IDOLIZE MUHAMMAD TOO, INSTEAD OF ONLY IDOLIZING GOD, AND HENCE THE ENEMY OF GOD HAS SUCCESSFULLY INTRODUCE IDOLATORY INTO ISLAM WITHOUT THE MUSLIMS REALIZING IT.

THE CHRISTIANS DO THE SAME TO JESUS, ONLY THEY GO A STEP FURTHER; THEY ALSO CLAIM THAT JESUS IS THE SON OF GOD.

YOU SEE, THESE PEOPLE ARE NOT HAPPY WHEN ONLY GOD'S NAME IS MENTIONED BUT WHEN OTHER NAMES TOO ARE MENTIONED THEN ONLY WILL THEY REJOICE.

BECAUSE WE HAVE BEEN IDOLATORS FOR SO LONG THAT IS WHY ALLAH'S HELP HAS NOT BEEN GIVEN TO US. LOOK AT WHAT HAS HAPPENED TO MUSLIMS FOR THE LAST 1000 YEARS UNTIL TODAY. HAS ALLAH FORGOTTEN HIS PROMISE IN SURAH AN NUR 55? I DON'T THINK SO.IT IS WE, BY BEING IDOLATORS (WITHOUT REALIZING IT), WHO HAVE DISQUALIFIED OURSELVES FROM SUCH DEVINE ASSISTANCE.

DAMN YOU IBLIS!!!!

"Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah DAN taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya." - Surah An-nisa ayat 59

Ayat ini telah kita dengar dan baca berulang-ulang, tetapi masih ada yang BUTA atau DIBUTAKAN matanya oleh iblis laknatullah dan sekutunya spt dajjal dan illuminati yahudi.

Setelah cubaan untuk menghilangkan al-Quran dari bumi gagal, mereka cuba pula nak lenyapkan kepercayaan kpd HADIS/SUNNAH malah kepercayaan kpd Nabi Muhammad s.a.w itu sendiri..

Amat malang dan BODOH umat yang mengaku Islam itu sendiri yang termakan racun ni, malah mempromosi pula ajaran iblis dan dajjal ni.

nauzubillah..

wassalam

Salam sidang majlis ilmu di pekarangan Tuan Pak Karamu. Hamba memohon menyumbang sekedar kemampuan ... sekelumit sebesar sehelai miang buluh.

Kepada Muhammad s.a.w. Allah s.w.t. pun redho, memberi keampunan terhadap dosa baginda yang telah lalu dan yang akan datang sekalipun, tidak benci, memberi kurnia dan perlindungan, melimpahkan petunjuk, menyediakan kecukupan, melapangkan dada dan menghilangkan beban baginda, meninggikan sebutan nama baginda s.a.w., dan menyediakan untuk baginda s.a.w. telaga kauthar. Wal hasil Allah mengasihi Muhammad s.a.w. dan baginda kasih Allah s.w.t.

Maka amat kena pada tempatnya, amat sesuai, amat penuh sopan dan adab, amat disukai Allah jika setiap mu'min mengasihi orang yang mengasihi Allah dan orang itu pula dikasihi Allah s.w.t. Mudah-mudahan Allah mengasihi kita.

Perhati. Baca. Rasa.

Muhammad: Rahmat Dan Nikmat Kpdnya.-
At-Tauba 9:117 - - لَقَد تَّابَ الله عَلَى النَّبِيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ مِن بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِّنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ
Sesungguhnya Allah telah menerima tobat Nabi, orang-orang muhajirin dan orang-orang Ansar, yang mengikuti Nabi dalam masa kesulitan, setelah hati segolongan dari mereka hampir berpaling, kemudian Allah menerima tobat mereka itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada mereka,

Al-Fath 48:2 - - لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا
supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus,

Ad-Duha 93:3 - - مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى
Tuhanmu tiada meninggalkan kamu dan tiada (pula) benci kepadamu,

Ad-Duha 93:4 - - وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَى
dan sesungguhnya akhir itu lebih baik bagimu dari permulaan.

Ad-Duha 93:5 - - وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى
Dan kelak Tuhanmu pasti memberikan karunia-Nya kepadamu, lalu (hati) kamu menjadi puas.

Ad-Duha 93:6 - - أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَى
Bukankah Dia mendapatimu sebagai seorang yatim, lalu Dia melindungimu.

Ad-Duha 93:7 - - وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى
Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang bingung, lalu Dia memberikan petunjuk.

Ad-Duha 93:8 - - وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى
Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan, lalu Dia memberikan kecukupan.

Ash-Sharh 94:1- - أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ
Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?,

Ash-Sharh 94:2 - - وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ
Dan Kami telah menghilangkan dari padamu bebanmu,

Ash-Sharh 94:3 - - الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ
yang memberatkan punggungmu?

Ash-Sharh 94:4 - - وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ
Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu.

Ash-Sharh (94:5 - - فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,

Ash-Sharh 94:6 - - إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.

Al-Kauthar 108:1 - - إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ
Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu nikmat yang banyak.

Orang yang mempunyai dua mata, mata zahir dan batin, yang diperkukuh dengan akal yang bersumber dari nur Ilahi, pasti faham bagaimana Allah s.a.w. menjadikan baginda hamba pilihan dan memuliakan dan berselawat kepada Nabi Muhammad s.a.w. di sisiNYA ... (kecuali orang yang 2:18 صُمُّۢ بُكۡمٌ عُمۡىٌ۬ فَهُمۡ لَا يَرۡجِعُونَ ... seperti jin ... (apa nama dia? nak sebut nama dia pun geli) yang lehernya tumbuh dari dada tu)

Salam Akhi PakKaramu;

May I ask tanpa nama one simple question?

If Muslis are claimed to be "... IDOLATORS FOR SO LONG THAT IS WHY ALLAH'S HELP HAS NOT BEEN GIVEN TO US ..." just as Christians are, how come the Christian West are accorded help after help by Allah these past 1000 years?

Do you mean Allah most high is playing double standard by by giving His help only to that IDOLATORS and not this IDOLATORS?

I think your thinking is faulty. You are not being fair to us, yourself, the prophets, Allah ... all. If you are not happy on your lots, what is the rational on taking it out on Muhammad s.a.w. Take it out on yourself. That is the best beginning of one who is out onto a journey of truth.

Banyak betul ayat-ayat yg anda senaraikan Dal. Yg mana satukah yg mengatakan nabi Muhammad itu maksum? Cuba tunjukkan.

Why does God help the Christians even though they are idolators? Why punish the muslims for doing the same thing; Does God practise double standard?

Well, its not the case of God is helping the Christians, its more the case of God is punishing the muslims. If only the muslims were not idolators their lot would be many many folds better than the lot of the Christians.

Another way of looking at it is that the muslims, who have the Quran as their guidance, should know better than to idolize other beings beside God. One who knowingly commits an error will be punished more severely than one who does so without knowing that its wrong.

God did help the muslims during the early periods of their history despite the errors that they committed after the demise of the Prophet. Almost the whole world was at one time under muslim rule. We had universities when the Christians were still barbarians. Then something went awfully wrong that caused God to not only not helping us but God also took away everything that was given to us and never gave it back until today.

Why did God not help us as He promised He would? Did God lie to us? No!! Its because we have somehow strayed on to the path, most unacceptable to God, and that is we have idolized others beside God.

It is not that I do not love and appreciate the deeds of the Prophet Muhammad, but I do not express it the way you do. If one loves the Prophet, then one must follow only the Quran that came out of his mouth. Other things are just hearsay and theres no assurance that they were indeed from the Prophet himself. The Prophet regretfully said to God "My people have abundon this Quran my Lord". Please note that he never mentioned anything about his hadith/sunnah that his people abundoned.

Salam.

heiyya manyak cilakak ini hantu tatak nama. bikin kacau sini mali. kita sini mau kongsi ilmu maa. lu sini mali juai ikan busuk apa pasat. manyak cipet punya olang.

kita kasi ignore sama lia. lia pigi mati lagi babot. niama cipet ini olang tatak nama.

heiyya manyak soli laa kawan kawan. salam alaikum. gua manyak tilima kasi sama ini tuan lomah pak karamu, tetamu terholmat pakcik, zikri, dal, orkid, sapit, naqsya, sumo ... summa summa atak cilita atak tulis Qur'an ayat gwa baca manyak sinnang hati. gwa manyak ilmu lapat. summa summa sapa olang baca misti lapat ilmu.

lagi satu. gwa mintak ijin sama sapa sapa tuan tuan sini mau copy & paste itu ayat ayat Qur'an bikin isi gwa punya blog. Salam lagi satu kali pak karamu. gwa baca pak punya posting gwa manyak hati sinnang. tilima kasi. pak karamu olang manyak ilmu. tapi itu hantu tatak nama sini mali kasi losak. manyak kaciau punya hantu.

olang mulayu atak pantun ciakap; buah cimpidak lua paga, ambik gala kasi jolok, gwa muallaf mau baca, kalu salah jiangan ketuk.

heiyyaa tatak nama ... lu mau baca kaa mau ajar. lu kulang ajar mana bole ajar? lu mau ajar kalu lu buka singkili blog laa. apa sini mali bikin kaciau?

Points taken. Thank you. You seem not much different from most of us with regards to the plight of the muslims.

But when you say that, ..."Allah kata jangan percaya pada hadis..." you are wrong.

Or are you going back on your words?

Lalu ayat mana yang anda tolak t.n.?

wahai tanpa nama, kiranya nyawamu ditarik pada ini malam,atau esok atau lusa...apa pesananmu kepada kami

Yarrow,"periksalah diri kita, adakah benar-benar kita tidak syirik" kerana inilah satu-satunya dosa yg tidak diampun olih Allah. Iblis sudah tentu akan beri fokus di dalam bidang ini kerana sebab yg sudah dikatakan tadi. Iblis tahu dosa-dosa lain masih ada keampunan dari Allah, jadi lebih baik dan lebih berhasil penat-lelahnya sekiranya dia mampu mensyirikkan umat islam. Sebelum kita, iblis sudah berjaya mensyirikan kebanyakan kaum yahudi,setelah itu dia berjaya mensyirikan pula kaum nasrani,dan sekarang giliran kita pula dia nak syirikan. Maha Pengasihnya Allah, maka Dia sudah beri warning pada kita agar kita lebih berhati-hati.

Kenapa agaknya Allah ingatkan kita dengan (Al Anaam:22-25) itu? Kenapa jawapan yg diberikan mereka,yg syirik itu, amat tak masuk akal sekali i.e. mereka bersumpah pula kepada Allah yg mereka tidak syirik. Kerana mereka jawab sedemikian rupa, siapakah mereka ini sebenarnya? Takkan orang yg nyata syiriknya akan menjawab sedemikian rupa? Orang yg dimaksudkan Allah di dalam ayat itu, sekiranya di dunia ini mereka dikatakan telah syirik, mahukah mereka mengakuinya? Sudah tentu tidak sama sekali. Kalau Allah kata mereka syirik, mereka tak percaya, masakan manusia kata mereka syirik, mereka nak percaya.

Fikirkanlah. Peluang nak memperbetulkan keadaan kita hanya ada di dunia saja.

Salam.

Dal, ayat-ayat yg tuan paparkan itu tidak memberi makna bahawa nabi kita itu maksum i.e. tak melakukan kesalahan langsung. Cuma Allah memberi jaminan kepadanya yg segala dosa-dosanya sudah diampuni olih Allah.

Salam.

Sumo Piar, Allah does say "jangan percaya pada hadis", well in advance of the intro. of hadis.

The translators of the Quran had translated the word "hadis" as something else, which to them was appropriate, we therefore missed the chance to know what God exactly said. Had the word "hadis" remained in the translated text, we are exposed to a different meaning.

See for yourself.

Perkataan "HADIS" yg hilang di dalam terjemahan. Sekiranya dikekalkan, ayat-ayatnya akan bermaksud seperti di bawah:

Surah An Nisaa'Ayat 87 yg bermaksud:

Allah, tiada Tuhan melainkan Dia. Sesungguhnya Ia akan menghimpunkan kamu pada hari kiamat, yang tidak ada syak padanya. Dan siapakah pula yang lebih benar HADIS-nya daripada Allah?

Surah Al A'raaf Ayat 185 yg bermaksud:

Kenapakah mereka tidak mahu memperhatikan langit dan bumi dan segala yang diciptakan oleh Allah, dan (memikirkan) bahawa mungkin telah dekat ajal kebinasaan bagi mereka? Maka kepada HADIS yang mana lagi sesudah (Al-Quran) itu mereka mahu beriman?

Surah Yusuf Ayat 111 yg bermaksud:

Demi sesungguhnya, kisah Nabi-nabi itu mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang mempunyai akal fikiran. Bukanlah ia HADIS yang diada-adakan, tetapi ia mengesahkan apa yang tersebut di dalam Kitab-kitab yang terdahulu daripadanya, dan ia sebagai keterangan yang menjelaskan tiap-tiap sesuatu, serta menjadi petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.

Surah Lukman Ayat 6 yg bermaksud:

Dan di antara manusia ada orang yang memilih serta membelanjakan hartanya kepada HADIS-HADIS dan perkara-perkara hiburan yang melalaikan dan menyesatkan (dirinya dan orang ramai) dari ugama Allah tanpa berdasarkan sebarang pengetahuan; dan ada pula orang yang menjadikan ugama Allah itu sebagai ejek-ejekan; merekalah orang-orang yang akan beroleh azab yang menghinakan.

Surah Az Zumar Ayat 23 yg bermaksud:

Allah telah menurunkan sebaik-baik HADIS iaitu Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain, yang berulang-ulang, yang kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang, tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Itulah hidayah petunjuk Allah; Allah memberi petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah, maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi petunjuk kepadanya.

Surah al Jaathiyah Ayat 6 yg bermaksud:

Itulah ayat-ayat Allah yang Kami bacakan kepadamu (Muhammad) dengan benar; maka dengan HADIS yang manakah lagi mereka hendak beriman, sesudah penerangan Allah dan tanda-tanda kekuasaanNya (mereka tidak mahu memahami dan menelitinya)?

Surah Al Mursalaat Ayat 50 yg bermaksud:

Maka kepada HADIS yang mana lagi, sesudah itu, mereka mahu beriman?

Salam.

Salam all;

"...You seem not much different from most of us with regards to the plight of the muslims..." I said this before. I regret for saying it. I hereby take back those words.

You o nameless one do not qualify. You occupy the same dark world of Satan, its general Dajjal and its army Ya'juj and Ma'juj. You are out to deceive and to destroy. May the curse of time dogs your every footsteps.

You disfigure and distort the Qur'an to pursue your dark designs suited to the ways of Iblis.

You share the same reason, ego, with your master Iblis when he refused to submit to Allah's command.

But then Allah did say that the Qur'an do cause some to gain guidance and salvation while it too causes others to get himself misguided and rejected.

Iblis damded himself when confronted by just one command of Allah, so do you, who is of far less matter than Iblis, misguide and damded yourself by just one word of Allah: حَدِيثٍ.

Thus a misguided pagan like you should not try to even pretend to guide others.

Brother Dal, do not even bother try to explain to him the "drift" of the many Quranic verses you quoted, for he do not have, never have or choose not to have the capacity much less the faculty to understand the collective meaning you tried to convey.

Quote "Points taken. Thank you. You seem not much different from most of us with regards to the plight of the muslims."

**** Yes. The only difference between us is --- I try to figure out what went wrong. How come we have lost devine help as promised by God. Since God never breaks His promise, we MUST have done something that is obnoxious and extremely uncceptalbe to God.

We have fought and killed each other for power and wealth, ever since the demise of the Prophet, but still God extend His help to us. What could be worst than that? Idol worship has somehow crept into our lives. This blasphemious act is the most unacceptable by God.

In my country, the majority of the people are muslims. There have been the majority of muslims in my country for hundreds of years and we have ruled it ever since then. We have tried very hard to improve not only our lives but also the others. But, we have failed miserably. Today, we have the worst kind of characters sitting in the place of govt. and power, corruptions are rampant and impossible to eradicate, intoxicant and gambling are legalized and widely practised, illict sex has caused a lot of babies being irresposibly discarded, etc. We do have more and more muslims who are very well educated not only on islam but also in other fields of knowledge. But, sadly we are slowly but surely regressing towards the period of "jahiliah". Why have God forsaken us? Surely,if we have done the right things, we would have recieved the grace and mercy of God by now. But,instead we have been showered with the wrath (bala) of God.

Thats about my country. How about the world? Its the same story for us muslims the world over. 9/11 was self inflicted by the Bush admin. but we get the blame, Iraq do not possess WMD but they declared war anyway, the Palestine problems will not be solved amicably, we are label world wide as terrorrists, Iran has no right to develope its own nuclear power, Guantano Bay is setup specially for muslim terrorrists, we carry on killing each other till today, etc.

So? What went wrong? Why has not God help us, as He promised He would?

My personal opinion is --- idolatory has somehow crept into islam along time ago, but the muslims refused to admit it.

How do wecheck the above opinion for truthfullness? JUST CHECK WHAT THE QURAN SAYS AGAINST WHAT WE ARE PRACTISING. THE "LITMUS TEST" AGAINST IDOL WORSHIP IS ONLY THE QURAN AS IT IS FROM GOD HIMSELF AND GOD SAYS ITS INFALLIBLE.

Knowing is difficult but to change after knowing is even more difficult. Learn from the "sacrifice" of Ibrahim and Ismail.

Salam.

Sumo Piar, Thank you for your prayer for me. May Allah forgives us all. May Allah open up your mind to greater knowledge and the truth; for only the truth will set us free.

Salam.

[7:185] Have they not looked at the dominion of the heavens and the earth, and all the things GOD has created? Does it ever occur to them that the end of their life may be near? Which Hadith, beside this, do they believe in?

[12:111] In their history, there is a lesson for those who possess intelligence. This is not fabricated Hadith; this (Quran) confirms all previous scriptures, provides the details of everything, and is a beacon and mercy for those who believe.

[39:23] GOD has revealed herein the best Hadith; a book that is consistent, and points out both ways (to Heaven and Hell). The skins of those who reverence their Lord cringe therefrom, then their skins and their hearts soften up for GOD’s message. Such is GOD’s guidance; He bestows it upon whoever wills (to be guided). As for those sent astray by GOD, nothing can guide them.

[23:52] Such is your congregation - one congregation - and I am your Lord; you shall reverence Me.

[23:53] But they tore themselves into disputing factions; each party happy with what they have

[6:116] If you obey the majority of people on earth, they will divert you from the path of GOD. They follow only conjecture; they only guess.

[12:103] Most people, no matter what you do, will not believe.

[12:104] You are not asking them for any money; you simply deliver this reminder for all the people.

[12:105] So many proofs in the heavens and the earth are given to them, but they pass by them, heedlessly!

[12:106] The majority of those who believe in GOD do not do so without committing idol worship.

salam sejahtera kepada semua

mmmm...dah laa tanpa nama...meh kita baca MDYK 80 ye...

suka nak syer dgn tanpa nama...senang2 baca sampai habis tau....tentang kisah rasul junjungan semua,idola kita semua,tak putus2 ingat kat kita semua sebelum wafat.

http://www.wattpad.com/94932-akhir-hayat-rasulullah-saw?p=1

Zikri, sudah saya baca cerita itu. Soalan saya adalah:

1. Orang yg menceritakan kesah tersebut adalah orang yg menjadi saksi akan semua peristiwa yg berlaku. Siapakah dia orangnya?
2. Orang ini pasti hebat sekali kerana dia tahu bicara Allah dengan malaikatNya, bicara malaikat dengan Rasulullah, tentang apa yg berlaku di dalam alam malaikat dan tentang apa yg berlaku di dalam bilik tidor Rasulullah.
3. Al Maaidah 3 turunnya di Mekah, sewaktu haji widak untuk disampaikan kepada manusia, tapi kenapa Rasulullah tunggu sampai pulang ke Madinah baru beliau sampaikan? Kan lebih elok disampaikan sewaktu musim haji kerana ketika itulah ramai orang islam yg hadir. Ini menggambarkan seolah-olah ada yg takkena dengan kebijaksanaan Rasulullah.
4. Masjid Rasulullah di Madinah di sebelah rumah beliau saja. Tapi jalan cerita membayangkan bahawa maajid itu berada agak jauh dari rumah Rasulullah.
5. Logiknya orang yg pertama yg sepatutnya menangis adalah Rasulullah sendiri kerana beliau amat sedih akan meninggalkan umatnya yg tercinta tanpa pemimpin. Kenapa Abu Bakar yg dulu menangis?
6. Allah solat jenazah untuk RasulNya? Lepas itu diikuti pula olih para malaikat 4, seorang demi seorang? Kan elok berjemaah aje? Allah jadi imam. Solat berjemaah lebih elok daripada buat sendiri-sendiri.

Zikri, orang yg buat cerita ni sudah tak siuman, mabuk dan gila. Engkau yg berilmu tinggi percaya pula.

Apa dahjadi pada orang islam!!!!!

Berhati-hatilah tuan-tuan, Allah berfirman "pendengaran,penglihatan dan hati akan dipertanggungjawabkan".

"Ya, Allah ampunilah kami semua di atas perbuatan kami yg melampaui batas".

Haprak la kau ni Tanpa Nama....balik-balik guna logik tak habis-habis.......matahati tu tak nak suluh...Cuba kau dalamkan kefahaman lagi terhadap sesuatu perkara tu....contoh cuba kau dalamkan kefahaman tentang erti sebuah perkahwinan...buat orang bujang ..bagaimana faham mereka?..buat orang yang dah beristeri@suami, bagaimana pula?.......Tu la kau ni...pernah tak dengar orang cakap....kalau kerbau tu kerbau la jugak!

Zikri, Kemana perginya pos engkau itu? Engkau suruh Pak Karamu hapuskan ya? Di mana letaknya sifat keadilan sesaorang muslim itu? Macam mana nii!!! Sedang asyik bermain bola sepak engkau hilangkan goal post engkau.

Kalau macam inilah perangai orang-orang nak mengenal diri, lebih baik tak usah; tak akan kenal punya!!!

Orkid, Engkau melalak melolong tak tentu pasal itu kenapa? Apa yg aku dah buat kat engkau. Dah lama tak ada berita, aku ingat kau dah terkulai layu dah.

Kalau tak guna logik, nak guna apa? OK engkau suruh guna hati; apa, kau ingat hati tak guna logik ke? Kalaulah hati engkau terlihat sinar nur yg memancar, engkau terus sembah aje ke, kerana engkau percaya itulah tuhan engkau?

Engkau ni engkarlah, Allah suruh guna akal, engkau tak mahu. Disamping engkau engkar kepada Allah, engkau sibuk pula nak kenal Allah. Macam mana niii!!! Takkan guru engkau ajar macam itu kut?

Tuan hamba,
Hamba telah kumpulkan hujjah al quran yg merujuk kpd agama. Agama apa yg diredhai tuhan dan selain agama ini tuhan tidak terima. Sesiapa yg hendak bercanggah dgn firman2 tuhan ini silakan. Hamba hanya mneyampaikan firman tuhan kpd manusia. http://1asalama.blogspot.com

Belajar la lagi sayangku Tanpa Nama...Menuntut dari orang yang lebih 'alim..

Sebaik saja dilahirkan...bayi akan mencari susu ibunya...lama-kelamaan dia makin mengenali sesuatu...ibu bapanya lah orang yang mula-mula menjadi guru..Ibunya yang menyuapkan puting susu ke mulutnya..lalu lama-kelamaan diberi makanan dan minuman yang pelbagai. Kemudian ada ibu bapa mengajar pelbagai ilmu secara langsung maupun tidak langsung..Sewaktu bayi lagilah, akidah seseorang diterap ibu ayahnya, Sabda Nabi saw...Setiap bayi umpama kain putih, ibu bapanyalah yang menjadikannya majusi, yahudi atau nasrani....

Proses pembelajaran berterusan....Nabi ada lagi berpesan...Tuntutlah ilmu sampai ke liang lahad...Menuntut ilmu fardu ke atas setiap orang Islam...

So, sayangku tuntutlah ilmu...Kenal Allah, Kenal ibu bapa, Kenal huruf dan angka. Kenal Tuhan dan Makhluk. Kenal Nabi dan Rasul. Kenal para malaikat. Kenal kebaikan dan kejahatan. Kenal bagaimana mahu memahami Kitabullah dan hadis-hadis Nabi. Kenal Syurga dan neraka. Kenal Alam-alam yang ada...Pendek kata macam-macam kenallah...Kenal kereta, miliki kereta dan seterusnya..Okey, Sayang?

Tu la orang suruh belajar tasawuf, tak mahu. Jadilah hati tu keras dan mati, yang terzahir pada tulisan dan kata-kata ialah sifat-sifat mazmumah yg bersarang di hati.

Mungkin boleh kiranya tanpa nama bagi SATU perkataan jawapan bagi soalan-soalan ni:-

1) Tujuan/matlamat turunnya Al-Quran/Taurat/Zabur/Injil
2) Tujuan/matlamat diutuskan Nabi-nabi dan Rasul-rasul, dari Nabi Adam a.s hingga Nabi Muhammad s.a.w
3) Matlamat akhir yang diingin dicapai oleh setiap insan yang bergelar Muslim.

Ingat! hanya SATU perkataan..

Orkid, Terima kasih di atas nasihat itu. Tapi kenapa anda berprasangka buruk terhadap saya. Kononya saya tak mahu belajar? Tak apalah,saya terima saja.

Tapi Orkid, perihal Allah pula, tidak ada bahasa yg mampu menceritakan betapa hebatnya Hu. Kita yg teramat kerdil ini hanya mampu "berserah diri" saja kepadaNya. Contoh yg terbaik adalah nabi Ibrahim yg Allah cerita di dalam Al Quran. Cuba semak Al Baqarah 130 dan 131. Di dalam 131, nabi Ibrahim sendiri mewasiatkan supaya keturunannya berbuat demikian juga. Malangnya wasiat nabi Ibrahim ramai orang yg tak mahu ikut; padahal nabi Ibrahim Allah jadikan imam untuk seluruh manusia.

Ambilah pelajaran Orkid daripada peristiwa itu. Kenapa agaknya Allah tidak perintahkan nabi Ibrahim supaya "mengenal"Nya?

Wasiat siapakah yg lebih patut kita ikut? Wasiat nabi Ibrahimkah, atau wasiat guru-guru kita yg jahil tentang wasiat nabi Ibrahim itu? Ada sebab kenapa Allah ceritakan kesah itu Orkid; Allah tidak main-main di dalam firmaNya. Kita wajib mendalami mesej peristiwa tersebut.

Fikirkanlah Orkid, aku pun sayangkan anda,sebab itu aku beri tahu ni.

Salam.

Pakcik ni main tekateki pulak. Tak mampu saya nak jawab hanya dengan satu perkataan saja. Tak pernah pun saya dengar soalan macam itu yg perlu satu perkataan saja sebagai jawapannya.

Pakcik cakaplah.

Syangku Tanpa Nama, duduklah di mana anda berada sekarang asalkan bahagianya sayang yang terasa sendiri.....

Dalam ilmu dan kefahaman saya, 124000 para nabi dan rasul sangat-sangat mengenal Allah dengan sebenar-benar kenal...Justeru mereka semua teramat dan sangat-sangat layak menerima wahyu serta menjalankan tugas para nabi dan rasul....@menyeru kaum dan umat masing-masing kepada mentauhidkan Allah...Allah beri kepada setiap mereka Kitab dan Al-Hikmah......

Orkid, Percayalah, tidak ada manusia yg mampu mengenal Allah dengan sebenar-benar kenal walau pun dia nabi atau rasul. Keadaan Allah teramat teragong dan di luar kemampuan kita untuk mengenal Dia. Yg kita kenal adalah semata-mata kiasan bahasa dan sekiranya sampai kepada zauk dan rasa sekali pun itu hanyalah imbasan saja.

Contohnya,Kebesaran Illahi yg loghatnya adalah "Allah Akbar". Bumi kita ini besar, tapi besar lagi matahari. 1,300,000 bumi baru sama besarnya dengan matahari. Jarak di antara bumi dan matahari pula adalah 93,000,000 batu. (Kelajuan cahaya adalah 186,000 batu/saat) Kalau kita terbang dengan kelajuan cahaya kita akan mengambil masa 8 minit 19 saat untuk sampai ke matahari. Dengan kelajuan yg sama kalau kita nak ke matahari yg terdekat dengan matahari kita, kita akan mengambil masa selama 5 tahun penerbangan tanpa henti. Itu baru 2 matahari saja. Dalam "kampong kita" yg di panggil "milkyway galaxy" ada lebih kurang 200,000,000,000 matahari. Dalam langit pertama saja, yg Allah hiasi dengan bintang-bintang (matahari?), pula mengandungi berbillion pula galaxy.

Daripada aspek "kebesaran" saja kita sudah tidak mampu nak gambarkan, apatah lagi di dalam aspek-aspek yg lain.

Masalah manusia adalah EGO-nya yg terlampau besar. Pada hal dia itu sebagai habuk pun tak ada di dalam seluruh alam ciptaan Illahi ini.

Orkid, tepuk dada tanyalah selera. Buatlah apa yg difikrikan patut kalau mampu jawab pertanyaan Illahi nanti. Semoga selamat dunia dan akhirat.

Tugas utama kita adalah "Tiada tuhan selain Allah". Allah yg bagaimana? Allah yg mencipta dan mengurus bumi dan langit dan apa jua yg ada di antara keduanya, yg nampak dan yg tidak nampak.

Salam.

Haaaaa!!!! Dah ada semula pos Zikri tu. Macam itulah jangan sorok-sorok.

Cuba tuan-tuan dan puan-puan baca betul-betul apa yg diceritakan di dalam:

http://www.wattpad.com/94932-akhir-hayat-rasulullah-saw?p=1

yg amat disyorkan olih Zikri.

Fikirkanlah baik-baik betul tidaknya. Yg melampau sangat adalah apa yg diceritakan dalam muka surat 3 perenggan 4.

Salam.

Pakcik, pagi ini baru saya dapat ilham jawapan kepada soalan tuan itu. Jawapannya "ALLAH" kan?

Saya nak tanya Pakcik pula. Apakah tujuan kita setelah mengenal Allah, Pakcik?

Salam.

Salam,

Jawapannya ialah TAQWA. Jika tanpa nama tengok al-Quran, perkataan Al-TAQWA sahaja tanpa gabungan sebarang huruf dhamir dan penambahan lain ada sebanyak 15 ayat.juga ada 258 ayat dari 35 pecahan kata-kata taqwa ni yg mencakup sebahagian besar kandungan al-Quran.

Apakah taqwa?

Definisi umum taqwa ialah melakukan semua perintah-Nya dan meninggalkan semua larangan-Nya.

Saya suka kepada satu definisi yang sangat padat ie 'GOD CONCIOUS'

utk menjawab soalan nombor 1) saya, perhatikan maksud ayat Surah al-Nisa':131:-

"Dan bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan yang ada di bumi dan demi sesungguhnya, Kami telah perintahkan orang-orang yang diberi Kitab SEBELUM daripada kamu dan juga (perintahkan) kamu, iaitu hendaklah berTAQWA kepada Allah.."

utk soalan nombor 2), perhatikan..

"Allah telah menerangkan kepada kamu di antara perkara-perkara agama yang Ia tetapkan hukumnya apa yang telah diperintahkanNya kepada Nabi Nuh dan yang telah Kami (Allah) wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) dan juga yang telah Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi Isa, iaitu: Tegakkanlah pendirian agama dan janganlah kamu berpecah belah atau berselisihan pada dasarnya. Berat bagi orang-orang musyrik (untuk menerima agama tauhid) yang engkau seru mereka kepadanya. Allah memilih serta melorongkan sesiapa yang dikehendakiNya untuk menerima agama tauhid itu dan memberi hidayat petunjuk kepada agamaNya itu sesiapa yang rujuk kembali kepadaNya (dengan taat)." As-Syura:13

contoh ayat lagi:

"(Demikian juga) kaum Nabi Nuh telah mendustakan Rasul-rasul (yang diutus kepada mereka.) (105) Ketika saudara mereka Nabi Nuh, berkata kepada mereka: Hendaknya kamu mematuhi suruhan Allah dan menjauhi laranganNya. (106) Sesungguhnya aku ini ialah Rasul yang amanah, (yang diutus oleh Allah) kepada kamu. (107) Oleh itu, berTAQWAlah kepada Allah dan taatlah kepadaku. (108) -As-Syu'ara:105-108

Dan Ibrahim, ketika dia berkata kepada kaumnya: Sembahlah kamu akan Allah dan berTAQWAlah kepadaNya; yang demikian itu adalah baik bagi kamu jika kamu tahu (membezakan yang baik dari yang buruk).(16)-Al-Ankabut:16

Asasnya, TAQWA ialah matlamat ajaran semua NABI.(Nabi Nuh-rujuk QS 26:105-108, Nabi Hud-rujuk QS 26:123-126, Nabi Salih-rujuk QS 26:141-144, Nabi Luth-rujuk QS 26:160-163, Nabi Syu'aib-rujuk QS 26:176-179, Nabi Musa-rujuk QS 26:10-11, Nabi Ibrahim-rujuk QS 29:16, Nabi Ilyas-rujuk QS 37:123-124, Nabi Muhammad s.a.w-rujuk QS 6:153)

..bersambung

..sambungan

Juga untuk menjawab soalan no. 3) iaitu matlamat utama manusia yg bergelar Muslim iaitu TAQWA.

Secara prinsipnya Syariah Islamiyyah yg bersumberkan al-Quran, Sunnah, Ijma' dan Qiyas itu mengandungi 3 aspek ajaran Islam yg asas:

1) Aspek aqidah (al-Fiqh al-Akbar)--persoalan TAUHID, berfungsi utk menjernihkan AKAL dan pemikiran manusia

2) Aspek Tasawuf (kerohanian) (al-Fiqh al-Batin), berfungsi utk memperbaiki HATI nurani manusia.

3) Aspek Fiqh (al-Fiqh al-Zahir)-aspek hukum-hakam, berfungsi utk memperbaiki dan mengawal HAWA NAFSU manusia

Ketiga-tiga aspek ajaran Islam ini apabila diamalkan akan mempersiapkan manusia berkenaan utk mencapai TAQWA atau dipanggil Akhlak Islamiah atau Ihsan atau HAKIKAT, bagi ulama' Tasawuf.

Secara ringkasnya tinggalkan semua yg dilarang, zahir dan batin; dan buat semua yg disuruh, zahir dan batin.

Lihat ayat-ayat al-Quran berkenaan taqwa:

Tolong menolonglah atas perkara kebajikan dan TAQWA dan janganlah tolong menolong atas perkara dosa dan permusuhan. Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah adalah amat keras seksaan-Nya (Al-Maidah:2)

Wahai manusia! sembahlah Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu dan orang-orang sebelum kamu, mudah-mudahan kamu ber-TAQWA (Al-Baqarah:21)

Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan puasa sebagaimana ia diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu, mudah-mudahan kamu ber-TAQWA (Al-Baqarah:183)

Sesungguhnya (amalan) yang akan diterima Allah ialah orang-orang yang ber-TAQWA (Al-Maidah:27)

Ketahuilah bahawa wali-wali Allah itu tidak ada ketakutan atas mereka dan tidak pula merasa dukacita. Mereka itulah orang-orang yang beriman dan mereka ber-TAQWA (Yunus:62-63)

Secara ringkasnya Nabi-nabi dan Rasul dan semua kitab-kitab yang diturunkan sebelum Nabi Muhammad s.a.w dan disambung oleh Baginda dan dinyatakan dalam Quran,semuanya menyeru manusia kepada TAQWA, tak ada bezanya. Cuma dalam persoalan FEKAH (al-fiqh al-zahir), syariat Nabi/Rasul dahulu terbatal dan kenalah ikut syariat Nabi Muhammad s.a.w melalui sunnah/hadis.

wallahua'lam

Salam semua.
Ayah Su
Minta maaf jika saya mengganggu perbincangan anda semua.
1. Baik kita pergi cari guru perbetulkan al-fatihah biar betul2 sempurna sebutan dari segi makhraj dan sifat hurufnya jika kita sembahyang dan baca alfatihah.Baca fatihah tak berapa betul dok sibuk nak bahas dan terjemah al quran dalam bahasa yang tinggi
2. Sama2 pergi ngaji perbetulkan tajwid (sifat huruf dan makhraj), ngaji biar sempurna 7 qiraat (seeloknya 10 qiraat, dan kalau boleh belajar juga qiraat syazat), baru lah kita boleh yakin dengan terjemahan al quran (7/10 qiraat adalah mitawatir semuanya- cerita 7/10 tu tak perlu bahas lah sini, pergi tanya gurulah). sebab ada setengah2 tempat qiraat lain baca lain dan memberi makna berlainan. Contohnya dalam al fatihah ada qiraat baca maalikiyaumiddin, ada baca malikiyaumiddin, makna lain2 tapi kedua2nya betul.
3. Tanpa nama kamu orang hebat, lebih baik ngajar daripada dok bahas kat sini.
4. satu cadangan untuk tanpa nama hang pi terengganu cari syeikh abdullah (kata dia, dia wakil tuhan abad 1400 hijrah), cuba berbincang dengan dia (aku bukan murid dia) mana tahu hang boleh juga jadi salah seorang wakil tuhan abad ke 1400 hijrah juga.
lihat: http://sufimas.blogspot.com/

Baca Al Fatehah pun tak betul lagi? Patutlah tak bolih jadi wakil Tuhan. Dia jadi wakil iblislah kut naaa!!!.

Ilmu yang paling tinggi ialah ikhlas dan apa yang kita kena buat ialah cuci diri supaya jadi macam bayi baru lahir. Suci secucinya barulah hidayah datang nak merasa ketuhanan. nak paham quran pun hidayahnya bukan dengan kepandaian manusia

[25:44] Atau adakah engkau menyangka bahawa kebanyakan mereka mendengar atau memahami? Mereka hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi.

[25:50] Dan demi sesungguhnya! Kami telah berulang-ulang kali menyebarkan keterangan-keterangan kepada manusia melalui Al-Quran supaya mereka berfikir; namun kebanyakan manusia tidak mahu berfikir melainkan berlaku kufur.

[17:82] Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur akan Al-Quran yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan kepada orang-orang yang zalim melainkan kerugian jua.

[17:89] Dan sesungguhnya Kami telah menerangkan berulang-ulang kali kepada manusia di dalam Al-Quran ini, dengan berbagai-bagai contoh perbandingan; dalam pada itu, kebanyakan manusia tidak mahu menerima selain dari kekufuran.

[17:72] Dan sesiapa yang buta di dunia ini, maka di akhirat nanti dia akan lebih buta dan lebih sesat lagi jalannya.

Salam

Mahadaya said...
Tuan Hamba Rosli,

Hamba tidak mengikuti agama Islam, hamba mengikuti agama nenek moyang hamba nabi2 dan rasul2 iaitu Asalama dan kami tidak menyengutukan Allaha dgn sesuatu apa pun
Rahsia Surat Al Kahafa (Gua) ( dalam http://1asalama.blogspot.com

Assalamualaikum WTB..

ana rasa tertarik dgn posting beliau.. isi Al-Quran penuh makna penjelasan tersurat dan tersirat..

ana ingin bertanya apa pandangan anda tenta Syiah yang sememangnya suka berhujjah menggunakan ayat Quran tetapi sedikit pun mereka ini tdk beriman Dgn Quran malah menolak mentah2 ayat2 Quran tersebut...

Wassalam WTB