Twitter
RSS

Pengikut

click for translator to read artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
by : BTF

Mengenal Allah Yang ke 72

Salam

IKRAR MANUSIA BERTUHANKAN ALLAH DI ALAM ROH II

Ada nas yang manusia itu telah berikrar kepada Allah bahawa mereka akur berTuhankan ALLAH semasa mereka di alam Roh lagi ketika zaman itu Allah belum lagi mencipta alam yang lain, manusia yang di maksudkan di sini adalah tanpa jasad iaitu Rohani yang lengkap Nyawa, akal, nafsu dan roh , maka ke empat-empat inilah yang di katakan manusia, mereka apabila telah di cipta oleh Tuhan maka di tempatkan di alam Roh dan di sanalah mereka ini di ambil saksi oleh penciptaNya dengan bertanyakan kepada mereka seperti yang di nyatakan oleh Allah pada surah Al A'araf 172

Pada zaman tersebut hanya saksi daripada manusia sahaja yang di ambil sedangkan ibadat mereka belum lagi di perintah oleh Allah kerana jasad mereka belum lagi di cipta oleh Tuhan ini bererti diri manusia itu tidak boleh beribadat melainkan ia memiliki jasad sebagai saksi atas perbuatan atau gerak geri ataupun ibadat mereka sebab itu Allah terangkan kepada kita bahawa anggota manusia itu sebagai saksi terhadap dirinya sendiri walaupun ia memberi alasan untuk membela diri Al Qiyamah 14 dan 15

Nah sekarang jelas bahawa diri manusia yang bernama Rohani itu tetap juga mahu berbohong kepada Allah sekalipun dia telah berikrar mahu berTuhankan kepada Allah semasa ia di alam Roh, apakah ikrar manusia mahu berTuhankan kepada Allah semasa di alam Roh ? Ikrar manusia ialah apabila manusia berkata "Ana 'abduka Ibni 'abduka la ma'abud ghoirika illa Anta" (aku hamba Kamu, anak-anak hamba Kamu, aku tidak meng'abdikan diriku melainkan kepada Kamu) yang membawa maksud "Tiada Tuhan yang aku sembah melainkan Allah " ertinya di alan tersebut buat pertama kalinya kaliamah ikrar itu di lafazkan iaitu LA ILLAHA ILLALLAH MUHAMMADARRASULLULLAH

Maka sejak di alam Rohlah juga manusia mengakui bahawa dirinya hamba kepada Tuhan ertinya ikut semua perintah Allah dan tinggalkan laranganNya yang membawa maksud Lillahi Ta'ala, maka itulah maksud LA ILLAHA ILLALLAH, so sekarang kita bagaimana ? Adakah kerja buat kita sekarang berasaskan Lillahi Ta'ala atau sebaliknya ? Umpamanya kerja-kerja mungkar adakah Lillahi ta'ala ? Kerana itu ada tegah dan ada suruh walaupun pada hakikatnya semua itu datang dari Allah "kullum min 'indillah" (segala sesuatu itu datang dari Allah) pada bab ini kita kena belajar qada dan qadar pula supaya tidak terkeliru

Sebaik saja kita di ambil kesaksian maka tinggallah kita di alam Roh menunggu arahan daripada Allah bila kita dapat menjadi hamba kepadaNya untuk menjalankan amanat La Illaha illallah ? Jawabnya sehingga Allah menjadikan Adam manusia pertama yang Allah jadikan dari bahan zat tanah, air, api dan angin bukan dari tanah yang kita fahami sekarang ini, ia adalah dari istilah-istilah sain iaitu atom-atom yang halus yang terdiri dari jauhar fardhi ataupun jirim dan jisim yang bahasa sekarang di kenali sebagai atom, neutron, proton, ion, elektron, neukles dan sebagainya


Comments (116)

Salam,

Inilah ayat sepenuhnya dari surah Al A'araaf 172 itu:

[7:172] Dan ketika Tuhanmu mengeluarkan ZURIAT ANAK-ANAK ADAM DARI (tulang) BELAKANG MEREKA, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (Allah berfirman): "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka menjawab: "Benar, kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak, "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".

Perhatikan betul-betul firman Allah itu, peristiwa ini:

1. Berlaku hanya kepada ZURIAT ADAM dan TIDAK kepada nabi Adam sendiri.

2. Berlaku ketika jiwa/roh sedang disalurkan melalui (tulang) belakang manusia. Jadi bukannya ia berlaku ketika manusia belum ada lagi di dunia ini; sebab itu Allah sebut tulang belakang. Allah berbahasa seni -- tulang belakang tu -- faham-faham ajelah.

Semaklah ayat-ayat itu betul-betul dan bandingkan dengan apa-apa yg orang kata; barulah tahu yg sebenarnya.

Bro Tanpa Nama....Komen Bro dgn apa yg tuan punya blog cerita ada perbezaan Bro...nampak sama tapi berlainan...tuan punya blog cerita masa alam lain...Bro cerita masa alam lain

Salam,

Macam mana bolih berbeza ya? Ayatnya sama. Yg mana yg betul agaknya?

Orang sering ambil ayat sikit-sikit untuk jusitfy fahamannya.

Bro Tanpa Nama,

Cuba cool sikit!

Bro, boleh tak minta ada sopan-santun sikit bro, kita muzakarah secara harmoni untuk mencari kebenaran.Apabila ditemui kebenaran itu, kita pegang seyakin-yakinnya dan sekukuh-kukuhnya.(Saya ambil sedikit kata-kata Rasulullah kepada Pak Ciknya, Abu Talib...Seandainya mereka dapat meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan di tangan kiriku,takkan aku tinggalkan..Itulah iman Rasulullah,keyakinan Rasulullah...dan juga kata-kata Al Ghazali...Seandainya seseorang datang kepadaku dan dia dapat menukarkan sebatang tongkat menjadi seekor ular sekalipun, aku pasti takkan menukarkan keyakinan dan kepercayaanku.") Kita bincang-bincang cara lebih baik. Setuju?

Dalam muzakarah dan perbincangan kita banyak mengutarakan pandangan dan pendapat berdasarkan ilmu, kefahaman dan pengalaman masing-masing, serta rujukan-rujukan yang kita gunakan pun macam-macam-AL Quran,Hadis,akal fikiran,kata-kata sahabat, orang soleh dan seumpamanya.Hamba Allah yang beruntung nanti masuk syurga pun atas rahmat Allah, betul tak, bro?.Ilmu Allah dalam Al Quran tu teramat luas bak lautan yang tak bertepi dan tak akan kering sampai KIAMAT!. Ayat-ayat Quran pun banyak jenis. Ada ayat sejarah,ayat hukum,ayat mutashabihat dll.Al Quran tu sebagai As-syifa'(penawar/ubat),huda(petunjuk),bushro(berita gembira) dan rahmatullillmukminin.Bro cuba rujuk tengok..renung dalam-dalam...guna akal bro sendiri, yang mudah-mudahan ada disinari Nur Ilahi yang diilhami dengan Taufik dan Hidayah Allah...Tunggu bro, saya tengah studi...studi yang bukan hanya berdasarkan makna-makna lafzi ayat dan kefahaman akal biasa sendiri semata-mata...kan dalam quran pun banyak juga ayat-ayat perumpamaan(misalan,kinayah..hadis-hadis pun sama)...kita muzakarah semuanya sedalam-dalamnya...bak kisah Khidir dan Musa..ketika mereka berdua atas perahu terlihat burung meneguk air dua tiga titik,berkata Khidir..dua tiga titik itulah ilmu seluruh manusia, lautan yang luas dan dalam itulah Ilmu Allah...pandanglah Ilmu Allah, bro Tanpa Nama,bukankah segala sesuatu selain Allah itu makhluk,pasti akan ada cacat-celanya. Yang Maha Sempurna tu hanyalah DIA.Bergantunglah kepadaNya semata-mata,bertawakallah kepadaNya semata-mata, dari DIA, untuk DIA, kepada DIA...apa jua termasuk niat perbincangan dan muzakarah ini.betul tak, Bro Tanpa Nama?Kalau niat pun semata-mata nak tinggalkan legacy kepada anak cucu tak jadi juga.kan? Niat tu dah ke lain.Cuba bertanya diri sendiri yang dalam tu@diri baru Bro Tanpa Nama yang bro dah sembelih tu dan yang mudah-mudahan Tuhan ganti dengan yang lebih suci...ke mana maksud dan tujuan bro yang sebenar-benarnya melayari blog ni dan berdiskusi ni? Nabi Ibrahim dulu, diganti dengan kibas dari syurga. Nabi Ismail terus hidup mentaati Allah,meneruskan tugas kerasulannya sampai wafat. Anak yang bro korbankan dulu, agaknya masih hidup ke? Apa pula makhluk yang diganti tuhan untuk bro? pengganti anak yang disembelih tu?Apakah bro PASTI dan YAKIN pengganti yang Allah ganti dalam diri bro tu dari syurga atau dari mana bro? Selain Iblis dan Syaitan(yang terdiri dari manusia dan jin)...ada lagi musuh yang tak nampak, yang menjadi racun dan duri dalam diri sendiri-nafsu us-su'(rujuk surah Yusuf) dan qarin!

Bro Tanpa Nama!

Sekiranya, dalam perbincangan kita hanya asyik menghentam aje,susah jadinya..ada perumpamaan orang tua dulu-dulu..dua orang berbincang, menegakkan benang yang basah tak sedar diri umpama 2 ekor kambing bergaduh,masing-masing menanduk di atas busut..tak sedar kedua-duanya bakal jatuh...Renung-renungkanlah.

Salam brother,

Saya sampaikan yg sebenarnya supaya orang bolih membuat pertimbangan. Apa, salahkah ayat yg saya tunjukkan itu? (Surah Al A'araaf ayat 172). Kalau salah, brother nak hentam saya, hentamlah sepuas hati. Saya redha kerana yg benar itu haq Allah. Bukannya brother yg hentam saya - Allah, kalau saya salah.

Bro tanpa nama ni nampaknya belum puas lagi menghujah ayat-ayat suci Al-Quran, untuk menampakkan 'kealiman' (baca:kejahilan) beliau.

Saya sedang membaca buku ESQ karangan Ary Ginanjar.Katanya dlm perjalanan mencari ilmu (sebenarnya perjalanan mencari/mengenal Tuhan), HATI haruslah dibersihkan dulu dari segala prasangka negatif. (Analoginya, Nabi Muhammad S.A.W dibersihkan dulu HATInya sebelum dibawa Jibril menghadap Allah SWT dlm peristiwa Isra' Mikraj)

Hati itu ibarat tanah dan ilmu yang dipelajari ibarat hasil tanam-tanaman yang terhasil.jika HATI sudah rosak, maka rosaklah tanaman yang terhasil.

Dari bukti saintifiknya apa yang dikongsi oleh Pak Karamu dan para ahli sufi hakikat dalam konteks ayat di atas, makin ditemui, contohnya konsep GOD SPOT..

Jagalah adab, dalam perbincangan, tuan tanpa nama..orang yang berilmu, semakin tinggi ilmu, semakin tunduk dan tawadduk mereka itu..bukan riyak & takabbur

ILMU ITU BOLEH JADI HIJAB UNTUK MENGENAL ALLAH

"Tidakkah mereka mengembara di muka bumi, sehingga mereka mempunyai HATI yang dengan itu mereka mengerti, dan mempunyai telinga yang dengan itu mereka mendengar? Sungguh, bukanlah matanya yang buta, tetapi yang buta ialah HATInya, yang ada dalam dadanya"-Al-Hajj:46

Bro tanpa nama ni nampaknya belum puas lagi menghujah ayat-ayat suci Al-Quran, untuk menampakkan 'kealiman' (baca:kejahilan) beliau.

Saya sedang membaca buku ESQ karangan Ary Ginanjar.Katanya dlm perjalanan mencari ilmu (sebenarnya perjalanan mencari/mengenal Tuhan), HATI haruslah dibersihkan dulu dari segala prasangka negatif. (Analoginya, Nabi Muhammad S.A.W dibersihkan dulu HATInya sebelum dibawa Jibril menghadap Allah SWT dlm peristiwa Isra' Mikraj)

Hati itu ibarat tanah dan ilmu yang dipelajari ibarat hasil tanam-tanaman yang terhasil.jika HATI sudah rosak, maka rosaklah tanaman yang terhasil.

Dari bukti saintifiknya apa yang dikongsi oleh Pak Karamu dan para ahli sufi hakikat dalam konteks ayat di atas, makin ditemui, contohnya konsep GOD SPOT..

Jagalah adab, dalam perbincangan, tuan tanpa nama..orang yang berilmu, semakin tinggi ilmu, semakin tunduk dan tawadduk mereka itu..bukan riyak & takabbur

ILMU ITU BOLEH JADI HIJAB UNTUK MENGENAL ALLAH

"Tidakkah mereka mengembara di muka bumi, sehingga mereka mempunyai HATI yang dengan itu mereka mengerti, dan mempunyai telinga yang dengan itu mereka mendengar? Sungguh, bukanlah matanya yang buta, tetapi yang buta ialah HATInya, yang ada dalam dadanya"-Al-Hajj:46

Salam,

Kita kalau nak buat rumah biarlah foundation-nya betul, kalau tidak rumah akan runtuh. Begitu juga berbincang tentang ilmu; ambil firman Allah dalam konteks yg betul. Kalau ambil sikit-sikit orang akan pertikaikan. Lagi pun apa salahnya? Kalau kita betul tentu kita bolih jawab; kalau sudah salah -- admit sajalah. Tak semestinya kita 100% betul.

Contohnya: Saya cakap dekat kawan saya, "Sila tengok role saya dalam drama ini. saya kena kata, "Aku nak bunuh engkau". Tolong cek berkesan atau tidak cara saya katakan. Tiba-tiba orang beranggapan yg saya nak bunuh kawan saya; "engkau kata engkau nak bunuh dia?" . Bagaimana???

Saya di tingkatan 1, nak tahu yg sebenarnya.

Bro Tanpa Nama,

Mari kita merenung dan berfikir,merenung sedalam-dalamnya...!Tuhan tu Maha Ghaib.Hantu pun ghaib(melayu la cakap hantu,polong,langsuir,bunian dsbnya),quran kata jin, bro boleh rujuk surah Jin.Bukan Jins Shamsuddin@Sofea Jean!)Setengah orang mendakwa boleh jumpa jin,ada yang kata boleh sembelih jin,ada yang kata boleh tangkap jin dan kurung dalam botol?Macamana tu?Pepatah Melayu kata "Sejahat-jahat jin, sebaik-baik manusia.Ada yang cakap jin pun ada yang bergelar Kekasih Allah@waliNya..wallahuaklam....

Malaikat ghaib,bro.Kat filem-filem tu khayalan dan ilusi manusia yang menggunakan imaginasi dan khayalan ,tapi Muhammad pernah melihat dan bertemu malaikat secara nyata,Muhammad juga pernah bertemu dan berdialog dengan Iblis secara nyata.Muhammad juga berdakwah menyampaikan AL QURAN KEPADA JIN DI ALAM JIN(Bro boleh check dalam Al Quran),Muhammad dibawa naik ke langit,langsung bertemu tuhan(bro,tolong semak surah Al Isra'.Sabda Muhammad, hanya Qarinnya sahaja yang Islam..Muhammad tak kencing berdiri,Muhammad tak tengok TV,Muhammad tak mandi telanjang!Muhammad menyampaikan risalah Al Quran penuh Fatonah.Muhammad As Siddiq.Muhammad amanah, sampai digelar Al-Amin!Muhammad kenal Tuhannya sebenar-benar kenal, Muhammad kenal malaikat,Muhammad kenal Iblis, Muhammad kenal semua nabi-nabi dan rasul(rujuk cerita malam Isra' wal mikraj),sebelum Muhammad lahir di Mekah, Muhammad dikenal dengan nama Ahmad di dalam kitab-kita para rasul sebelumnya,Muhammad tu ertinya dalam bahasa Melayu-Yang Terpuji,Muhammad pemimpin, Muhammad imam, Muhammad ketua panglima perang,Muhammad bangun malam beramal ibadat, Muhammad kasih akan umatnya.....Muhammad mempunyai Akhlaqul Karimah dan uswatun hasanah,(BRO TANPA NAMA-Sila rujuk AL Quran..)

Saudara/Bro Tanpa Nama,

Kitab-kitab dan suhuf-suhuf yang diturunkan Allah sebelum Al Quran@kitab yang asal dan asli pun dah ghaib, tapi penganut Kristian dan Yahudi tetap yakin kitab yang mereka ikuti tu yang asal,kalau tak percaya cuba tanya penganutnya terutama paderi-paderi mereka yang 'alim misalnya Mother Theresa ke?Pope ke?...Tapi Al Quran Allah dah iktiraf takkan berubah sampai Kiamat!

Bro,

Begitu juga dengan Rasul yang disuruh Tuhan menyampaikan kitab-kitab tu kepada kaumnya, dari Nabi Adam sampai Nabi Isa as, semuanya dah ghaib...

Bro,

Allah Maha Ghaib. Yang nyata sekarang ialah kalamNya, yang dinuzulkan yang dikenali ramai orang dengan NAMA Al Quran (bukan TANPA NAMA YA!Ada lagi nama-nama lain selain AL Quran seperti Al Furqan dll), dinuzulkan dari sisiNya ke langit dunia pada bulan Ramadhan.(bersambung...)

Saudara/Bro Tanpa Nama,(Sambungan)

Muhammad saw yang menerima Al Quran pun dah berada di alam ghaib.Orang-orang yang sebelum kita@dah bercerai jasad dan nyawa pun berada di alam ghaib.Kemudian melalui perantaraan Jibril a.s, Rasulullah menerima wahyu dari sahabat@guru baginda iaitu Jibril as beransur-ansur, sedikit demi sedikit sampailah wafatnya baginda.Bro cuba fikir,kenapa Allah tak menurunkan terus 114 surah kepada Muhammad,kemudian Muhammad pun membacanya.Muhammad lalu menggunakan akal fikirannya menterjemah dan mentafsirkannya lalu beramal dan mengajak orang lain ikut sama jadi sepertinya@membaca,menterjemah,mentafsir ayat demi ayat lalu beramal, seterusnya legacy berikut mengulangi membuat benda yang serupa?Agak lebih kurang macam yang BRO TANPA NAMA sedang berhujah di blog ni!Kenapa bro?Kenapa Allah@Tuhan Yang Maha Mengetahui, Maha Melihat,Maha Mendengar, Maha Mulia tak buat dan menjadikan agama Islam yang diredhaiNya tu macam tu?Apa salahnya kalau buat macam tu?

Bro Tanpa Nama,

Semua Rasul-rasul itu adalah Kekasih Allah.Kekasihnya yang pertama sekali akan masuk syurga adalah Muhammad bin Abdullah saw dan umat-umatnya...bukan Isa as,bukan Ibrahim as yang telah menyahut wahyu Allah mengorbankan Nabi Ismail as,bukan Adam as@bapa manusia,bukan juga Nabi Musa as@Kalamullah yang boleh berbicara langsung dengan Allah,yang banyak juga kisahnya diceritakan dalam Al Quran termasuk kisahnya dengan Nabi Khidir(Bro rujuk lagi Al Quran, baca,fahamkan dalam-dalam....)

Kenapa bro?

Bro, rujuk beberapa ayat terakhir surah Ali Imran yang ada bermaksud....tidak Kami jadikan sesuatu itu sia-sia...

Saudara,

Al Quran tu dinuzulkan kepada Rasulullah tu susunan dan ayat-ayatnya pun bukan macam yang bro rujuk tu...Rasulullah yang perintahkan sahabatnya susun macam yang kita baca dan rujuk sekarang..apa salah jika Allah bagi je kat Muhammad tu Al Quran macam yang ada kat kita? Kenapa agaknya,bro?

Kisah Bani Israel yang minta macam-macam tu(seperti dalam AL Baqarah,kisah sapi betina)-itu adalah kerana puak tu dah tau siapa yang membunuh orang tersebut.Mereka memperolok-olokkan Allah dan RasulNya..Dah Allah turunkan suhuf kepada RasulNya,masih berdalih tak nak patuh dan ikut ajaran Rasul...Minta nak melihat Tuhan!!!!Walhal Nabi Musa tu dah boleh langsung berkata-kata dengan Tuhan.....

Bro,

renung-renungkanlah....

Salam

TU LA JIKA KAIL PANJANG SEJENGKAL BUAT APA PERGI MEMANCING KELAUT !

Tu La orang panjat pokok awak panjat lain ! Apa yang saya maksudkan ialah Rohani di alan Roh bukan Roh behih yang ada di tulang belakang manusia

SILA RUJUK QURAN PIMPINAN AR RAHMAN MUKA SURAT 1465 CETAKAN KE 6 EDISI JAWI

Sudah la tu ! komen lah secara berilmu dan berhemah nanti kalau ikut tafsir saja tentu nanti akan jumpa Allah ada tangan hu hu hTak guna tunjuk ego dengan pengulas yang lain, baupun dah maklum

Bro Tanpa Nama,

Bila bro tulis macam ni,-(Contohnya: Saya cakap dekat kawan saya, "Sila tengok role saya dalam drama ini. saya kena kata, "Aku nak bunuh engkau". Tolong cek berkesan atau tidak cara saya katakan. Tiba-tiba orang beranggapan yg saya nak bunuh kawan saya; "engkau kata engkau nak bunuh dia?" . Bagaimana???

Saya di tingkatan 1, nak tahu yg sebenarnya.)

Bro ni macamana?Nak menguji ke?Nak bergurau? Kalau dari dulu bro mengaku Tingkatan 1...senang..belajar dulu disiplin menuntut ilmu (tapi nanti bro tanya pulak, mana ayat quran tentang belajar disiplin ilmu ni?)....heran jugak ya....yang disembelih dulu tu yang darjah atau tingkatan berapa?

Bro TANPA NAMA ni makhluk jenis apa?2 alam ke?(maaf la jika terasa ye...)

tu la yang jadi masalahnya tentang bro TANPA NAMA ni,ayat-ayat yang bro TANPA NAMA sendiri tulis ni-Kita kalau nak buat rumah biarlah foundation-nya betul, kalau tidak rumah akan runtuh. Begitu juga berbincang tentang ilmu; ambil firman Allah dalam konteks yg betul. Kalau ambil sikit-sikit orang akan pertikaikan. Lagi pun apa salahnya? Kalau kita betul tentu kita bolih jawab; kalau sudah salah -- admit sajalah. Tak semestinya kita 100% betul.......BRO TANPA NAMA SENDIRI MACAMANA?FOUNDATION BRO?SAYA TANYA DULU TENTANG DOSA,TENTANG SYIRIK,BRO JAWAB MACAMANA?BRO SENDIRI PUN RAMAI YANG DIPERTIKAIKAN,BRO TAK SEDAR KE?BRO SENDIRI ADA ADMIT BRO SALAH SEIKHLAS-IKHLASNYA?

Walaubagaimanapun, saya puji jugak la bro sebab membuka akal dan jalan mencari kebenaran.yang penting ikhlas, bila nyata benar,mengaku dan sama-sama beramal penuh ikhlas...mudah-mudahan Allah redha...Ya ayyuhal nafsul mutmainnah, irji;i ila rabbi.....jannati.(Al Fajr sampai ayat akhir)

terima kasihhhhhh.

Ahlan Wa Sahlan

Pada hemat saya apa yang di utarakan oleh Pak Karamu adalah Roh yang di tiupkan oleh Allah ke dalam jasad Adam dan kepada semua manusia sebagaimana yang di nyatakan oleh Allah dalam surah Shad 72

Dalam ulasa yang di lakukan oleh Yusuf al qardawi tentang ayat ini beliau berkata "Hakikat rahsia manusia ialah pada roh dari Ilahi yang terdapat dalam jasad manusia, dengan unsur roh ini kamu dapat kedudukan mulia di alam malakut di langit

Kata-kata Yusuf al Qardawi ini pernah di ucapkan lebih awal oleh saidina Ali r.a seperti berikut:

Penyakit engkau terdapat dalam diri (jasad) engkau tanpa engkau sedari

Penyakit engkau berpunca dari diri (rohani) engkau sedangkan engkau tidak mengetahuinya

Engkau mendakwa engkau dari jasad yang kerdil,sedangkan dalam jasad engkau terkandung alam yang lebih besar, di sinilah letak nilai manusia

Nah ! sekarang tahulah kita bahawa orang yang mengetahui tentunya tidak sama dengan orang yang tidak mengetahui, sesungguhnya diri manusia itu sebenarnya Rohani yang bertaraf Ammar, maksudnya yang menjalankan urusan Allah iaitu memperlihatkan Af'alNya

Salam,

Quote "Pada hemat saya apa yang di utarakan oleh Pak Karamu adalah Roh yang di tiupkan oleh Allah ke dalam jasad Adam dan kepada semua manusia sebagaimana yang di nyatakan oleh Allah dalam surah Shad 72"

****** Kalau hemah puan betul, maka Pak Karamu sudah guna ayat yg salah kerana Shad 72 menceritakan peristiwa sewaktu penciptaan Adam dan tidak termasuk manusia lainnya walau pun Allah meriwayatkan Adam sebagai "manusia" di dalam ayat tersebut. Peristiwa itu tetap kesah Adam juga. Di dalam surah lain pun ada Allah ceritakan peristiwa yg sama; tapi ia tetap merujuk kepada Adam.

Bagaiman Puan pun percaya akan "Adam dan manusia" di dalam Shad 72?

Salam brother,

Surah Al A'araaf 172 itu bertalian rapat dengan syahadah pertama yg kita ucapkan di dalam solat/azan itu. Kalau sesiapa pun tanya, "Bilakah engkau saksi tiada tuhan selain Allah?" Ayat itulah jawapannya. Allah yg ingatkan kita semula, maka yakinlah kita bahawa kita sudah pun menyaksikan Allah; cuma kita tak ingat. Dengan adanya nas tersebut, maka benarlah syahadah itu. Samalah juga keadaan kita dengan ibu kita. Kita tak ingat sedikit habuk pun sewaktu kita dilahirkan -- lalu orang lain yg mengingatkan bahawa dia ibu kita. Lalu kita pun percaya. Lupa itu adalah keadaan biasa bagi manusia.

Kalau salah tegurlah.

Salam Pak Karamu,

Quote:"TU LA JIKA KAIL PANJANG SEJENGKAL BUAT APA PERGI MEMANCING KELAUT!" ***** Alhamdulillah, saya terima sindiran Pak Karamu. Saya hanya setakat nak panjangkan kail aje! Belum nak memancing lagi; saya belum bertaraf guru lagi.

Quote:"Tu La orang panjat pokok awak panjat lain!" ***** Pokonya bukankah surah Al A'araaf 172?

Quote: "Apa yang saya maksudkan ialah Rohani di alan Roh bukan Roh behih yang ada di tulang belakang manusia" **** Jadi, kenapa bernaskan kepada Al A'araaf 172?

Gunalah firman Allah yg betul. Maka tak jadilah masalah!! Saya pun nak belajar dengan ilmu Pak Karamu tapi bila maksud ayat tak sama dengan apa yg Pak Karamu utarakan, saya persoalkan. Kalau dah jadi guru tentu bolih jawab.

Kerana saya di tingkatan yg terbawah saya nak tanya Pak Karamu soalan asas yg pernah saya tanya dulu; tapi tak dijawab:

"Ada tak di dalam al Quran 2 kalimah syahadah seperti yg sering dilaungkan di dalam azan itu?"







SILA RUJUK QURAN PIMPINAN AR RAHMAN MUKA SURAT 1465 CETAKAN KE 6 EDISI JAWI

Salam Orkid,

Anda ni mengarutlah. Apa yg anda nak disampaikan ni!! Tiba-tiba aje cakap tentang jin. (Jean dah kahwin dengan Paklah.. he.. he.. he). Memanglah jin itu ghaib. Ada orang bolih nampak jin. ada orang yg bolih tangkap jin. Kawan saya bolih tangkap jin dan masukan dalam buyung. So what!!!!!

Apa kena mengenanya Muhammad bolih nampak atau tak bolih nampak dengan apa yg kita bincangkan ni.









Quote: "Muhammad juga berdakwah menyampaikan AL QURAN KEPADA JIN DI ALAM JIN(Bro boleh check dalam Al Quran)" ***** Ini bohong. Tak ada dalam al Quran. Dalam surah Jin, Allah tak kata macam itu.

Quote: "Muhammad dibawa naik ke langit,langsung bertemu tuhan( bro, tolong semak surah Al Isra')" **** iya ke?

Quote: "Sabda Muhammad, hanya Qarinnya sahaja yang Islam.. " ***** Cuba cek apa maksud "qariin" dalam surah Az Zukruf ayat 36.

Quote: "Muhammad tak tengok TV " **** Sebab di zaman dia mana ada TV.

Apa sebenarnya yg anda nak sampaikan Orkid? Cakap dah tak tentu arah aje. Mimpi ngeri ke? Melencong sana, melencong sini. Apa ni???

Bro tanpa nama

pelan2 Bro...sy percaya Bro ni mencari kepastian dan insyallah Bro akan jadi pengikut yg MANTAP bila kepastian yg Bro cari terserlah...

pelan2 Bro....bukan sume soalan Bro perlu dijawab sekarang ..semakin kepastian bertambah..jawapan akan menyusul...bersabar

keep it up Bro dan niat Bro kena ikhlas la untuk mencari kepastian

Salam Pakcik,

Dah lama tak berbicara dengan anda. Banyak sangat "nasihat" saya pun tak tahu yg mana satu nak dijawab dulu.

Quote: "Bro, boleh tak minta ada sopan-santun sikit bro,... Apabila ditemui kebenaran itu, kita pegang seyakin-yakinnya dan sekukuh-kukuhny" **** Saya tak terniat pun nak tak sopan kepada tuan-tuan sekelian. Hanya saya suka berterus terang. Itu pun dah jadi panjang lebar.

Keimanan Rasul saya tak pernah pertikaikan DAN SAYA TIDAK AKAN PERTIKAIKAN.

Quote: "...dan juga kata-kata Al Ghazali...Seandainya seseorang datang kepadaku dan dia dapat menukarkan sebatang tongkat menjadi seekor ular sekalipun, aku pasti takkan menukarkan keyakinan dan kepercayaanku." ***** Pernah dengar cerita nabi Musa dengan Fir'un tak? Macam sama aje kata-kata ni. Fir'un pun tolak tongkat Musa jadi ular. Apa jadi pada dia? Sebenarnya Pakcik, kita tak mahu magic-magic tu. Yg kita nak timbangkan adalah samaada ianya benar atau tidak. Itu saja.

Quote: "Kita bincang-bincang cara lebih baik. Setuju?" ***** Nak lebih baik macam mana Pakcik? Cuma jangan ambil hati kalau kita berbeza pendapat.

Pakcik, yang saya pertahankan setakat ini bukankah ayat-ayat Allah daripada la Quran? Bukankah saya katakan saya hanya percayakan Allah dan Rasul-Nya? Rasul-Nya ikut apa? Semaklah Al Baqarah 285. Bukankah ayat itu menerangkan yg Rasul telah beriman (percaya) kepada al Quran yg diturunkan kepadanya? Adakah ayat itu mengatakan yg Rasul telah beriman kepada al Quran DAN DENGAN KATA-KATANYA HASIL FIKIRANNYA SENDIRI? Cuma orang lain saja yg katakan Rasul buat macam itu. Kalau benarlah kata-kata orang itu, maka Allah sudah bohong dengan kita. Bagaimana pula nanti sekiranya Rasul menafikan kata-kata orang itu? Sebab itu saya tekankan yg Rasul mengadu kepada Allah bahawa kaumnya mengabaikan al Quran. (25;30). Rasul tak pernah mengadu kepada Allah di dalam al Quran yg kaumnya mengabaikan hadis/sunnahnya.

Quote: "Ilmu Allah dalam Al Quran tu teramat luas bak lautan yang tak bertepi dan tak akan kering sampai KIAMAT!. ... .Al Quran tu sebagai As-syifa'(penawar/ubat),huda(petunjuk), bushro(berita gembira) dan rahmatul-lillmukminin..." ****** Pakcik ni bukan main lagi memuji al Quran!! Tapi TAK PERCAYA SEPENUHNYA!!!! Kerana Pakcik perlu tokok-tambah apa-apa yg terkandung di dalam al Quran. Kalau di tambah, maka al Quran tak cukup. Kalau dikurangi, maka al Quran dah terlebih. Macam mana ni Pakcik???

Cuba Pakcik perhatikan ayat-ayat Al Qamar 17, 22, 32 dan 40. Kan Allah berfirman, "Dan SESUNGGUHNYA telah Kami MUDAHKAN al Quran UNTUK PELAJARAN, maka adakah orang yg mengambil pelajaran?" Kenapa Allah ulangi ayat ini 4 kali Pakcik? Pendek aje ayatnya. Susah nak difaham ke?

Sorilah Pakcik saya tak bolih tunggu Pakcik belajar. "Masa dah penghujung" kaya Pak Karamu.

Quote: "..dua tiga titik itulah ilmu seluruh manusia, lautan yang luas dan dalam itulah Ilmu Allah...pandanglah Ilmu Allah, bro Tanpa Nama,bukankah segala sesuatu selain Allah itu makhluk,pasti akan ada cacat-celanya. Yang Maha Sempurna tu hanyalah DIA.Bergantunglah kepadaNya semata-mata,bertawakallah kepadaNya semata-mata, dari DIA, untuk DIA, kepada DIA...apa jua termasuk niat perbincangan dan muzakarah ini.betul tak, Bro Tanpa Nama? " ******* Pakcik ni, cakap tak serupa yg di percayai. Cakap melambung tinggi tentang ilmu Allah tapi TAK PERCAYA SEPENUHNYA. Malahan Pakcik LEBIH PERCAYA KEPADA CAKAP-CAKAP ORANG. Macam mana ni Pakcik?

Nampaknya Pakcik tak faham pelajaran yg saya terangkan tentang kesah korban nabi Ibrahim itu. Takpelah, Pakcik ikutlah apa yg Pakcik faham aje.

Saya tidaklah hendak menegakkan benang yg basah; tidak juga benang yg kering. Saya sekadar menyampaikan ayat-ayat Allah yg terang maksudnya. Yg saya hairan itu, kalau sudah TERANG, kenapa ramai yg tak mahu faham?

Berhati-hatilah Pakcik. Ini bukan perkara kambing berlaga di atas busut. Ini soal SYURGA atau NERAKA.

Ahlan Wa Sahlan

Mengikut apa yang saya mengaji tafsir dan nahu serta tajwed di Azhar bahawa Rohani atau jenis Roh yang tunduk di alam roh itu sebagaimana dalam ayat 172 lah juga roh yang di sebut oleh Allah dalam ayat 72, ada jenis roh lainkah untuk di muatkan Allah dalam jasad manusia ? Samalah juga dengan roh yang di tanya oleh bani israoil kepada Muhammad saw dalam surah bani Isroil ayat 85, ada roh lainkah ?

Aduuuuhai ! bukalah minda anda ! wahai sahabat ! Tak perlulah bertegang urat

Salam Singamaraja,

Jangan ikut-ikut, fikirkan dulu benar tidaknya, ada ramai orang yg tak betul cakapnya. Nah! seperti puan, "surah bani isroil" yg puan rujuk itu lazimnya kita panggil "surah al israaq". Beri penghormatan kepada bangsa yahudi rupanya.

Kalau "jenis roh" manusia tentulah satu jenis aje. Tapi takkan semua roh manusia itu sama belaka. Kan begitu?

Yg dipertikaikan bukannya tentang jenis roh. Hanya tentang peristiwa yg Allah firmankan tentang roh-roh itu. Roh Adam peristiwanya ketika Adam dicipta. Persaksian roh-roh di dalam Al A'araaf 172 itu ketika Allah salurkan ke tulang belakang lelaki. Kan Allah cerita macam itu; kenapa tak bolih terima apa yg Allah ceritakan? Maka berlakulah apa yg Allah katakan di dalam Al Israa' 81-82.

Quote:"Samalah juga dengan roh yang di tanya oleh bani israoil kepada Muhammad saw dalam surah bani Isroil ayat 85, ada roh lainkah?" ***** Betulkah "bani isroil" yg tanya? Kan surah itu surah Mekah? Lebih besar kemungkinannya kaum Quraish yg tanya.

Quote: "Aduuuuhai ! bukalah minda anda ! wahai sahabat ! Tak perlulah bertegang urat" ****** Nasib baik saya bertegang urat. Kalau saya telan bulat-bulat kata-kata puan yg mempunyai 2 ijazah masters, terjerumuslah saya.

Pembaca sekelian fikirkanlah baik-baik.

Brother-brother Tanpa Nama,

Kawan-kawan bro-bro boleh tengok dan tangkap jin!Wow, HEBAT.Allah Maha HEBAT.Pak Lah kahwin dengan Jeanne,satu Malaya sudah tau!.Saya pula nampak ramai sangat orang pakai seluar jin.Tu sebab jin tak menyatakan dirinya.Jin malu beb... Seluar dia ramai manusia dah pakai.He he he...

Bro-bro,

Yang paling confirm sekali, zaman Muhammad pun tak de orang macam bro-bro Tanpa Nama.Saya cerita tentang Muhammad supaya jadi contoh,ikutan untuk umat, untuk orang-orang beriman.Quran kan sebut....Rasulullah tu Uswatun Hasanah@Contoh Terbaik.Bro faham tak maksud ayat dalam Quran bila Allah iktiraf Muhammad sampai surah nama Muhammad pun ada, jadi contoh terbaik pulak tu?Cuba cek bro-bro.Muhammad tak melihat perkara-perkara batil.Muhammad tak berkata perkara-perkara batil.Muhammad tak buat perkara batil dan sia-sia.Muhammad itu kekasih Allah.Perbuatannya BENAR.Perkataannya BENAR.Pendengarannya BENAR.Akalnya BENAR.Hatinya BENAR.Ikutlah Muhammad.Tu sebab 2 kalimah syahadah tu keluar dari kalam Muhammad.Quran yang sempurna dan lengkap ni,yang kita semua,kaum muslimin muslimat mukminin mukminat baca,rujuk,kaji sekarang ni datang dari kalam Muhammad secara nyata.Diperintah para sahabat menulisnya.Disampaikan dari dulu sampai sekarang.Nyata sekali Quran hari ini dalam bentuk mushaf yang tertulis.Secara hakikatnya/batinnya wahyu dari Allah melalui jalan/tarikatnya/ perantaraan Jibril.Betul bro-bro? Kalau salah tolong betulkan ye..

Al A'raaf 172..cerita janji semua ruh tentang pengakuan keesaan Allah sebagai tuhan, di alam ruh. Pada pandangan dan pendapat saya...Lahirnya manusia ikut zaman/umat kerasulannya.Bila lahir di zaman Adam.Adamlah Rasulullah.Lahir di zaman Isa,Isalah Rasulullah.Lahir zaman Muhammad,Muhammad Rasulullah.Nyatalah keImanan dan keIslaman seseorang, apabila pengakuan seseorang terhadap 2 kalimah syahadah tu dilafazkan oleh lidah,diakui oleh hati dan dilaksanakan oleh anggota tubuh.Betul tak, bro?Kalau salah,tolong betul kan ye.Pak Karamu pulak macamana?Betul tak pandangan macam ni?...terima kasih.

Bro!Nak tanya?....Innaddiina 'indalahil Islam....Sesungguhnya Agama di sisi Allah ialah Islam.Ayat ni ayat Quran,kan?..Boleh tak huraikan?Saya nak kan kefahaman tentang Islam, bagaimana Rukun Islam hanya ada dalam hadis/kalam Nabi aje seperti yang Bro sebut sebelum-sebelum ni?

Terima kasihhh Bro,Terima kasihhh semua....

Salam Bro tanpa nama,

Komentar tuan (2010 Januari 7 22:48) merujuk kpd 'pakcik'..cuba check balik, itu bukan kata-kata saya..

nampaknya dalam keghairahan tuan 'mempertahankan diri', tuan tersalah petik komentar orang lain..he he..tak mengapa..itu masalah kecil..

masalah lebih besar, bila tuan tersalah petk maksud kandungan kalamullah ayat-ayat suci al-Quran..

itu lebih bahaya, tuan..

sehingga tuan mempertikaikan bukti 2 kalimah syahadah dalam al-Quran..

adakah tuan mengucap 2 kalimah syahadah?

tahukah tuan, kalimah syahadah itu ada syahadah Qadim dan syahadah Muhaddath?

tahukah tuan, bermula kesempurnaan syahadat itu ada 4 perkara?-diketahui,diikrarkan,ditasdikkan,diyakinkan.takdak salah satu tu, maka batal kalimah syahadah, tuan.

ish..bahya sungguh tuan tanpa nama ni..

Salam Orkid,

Quote; "Quran kan sebut....Rasulullah tu Uswatun Hasanah@Contoh Terbaik" ****** Fikirkanlah kenapa Allah tak kata "Muhammad". Bukannya susah sangat nak tukar "rasulullah" kepada "Muhammad". Setiap perkataan yg Allah guna adalah disengajakan dan ada sebab-sebabnya.

Quote:"...sampai surah nama Muhammad pun ada,.." ****** Nama surah Al Munaafikuun, Al Lahab, Al Jin, An Naas pun ada. Jadi apa masalahnya?

Anda ini kalau cakap tentang al Quran bukan main lagi sanjungan anda, tapi tak percaya 100%. Dengarkanlah anda sendiri kata yg al Quran itu sempurna dan lengkap. Tapi anda tak percaya 100%.

Quote: "Nyatalah keImanan dan keIslaman seseorang, apabila pengakuan seseorang terhadap 2 kalimah syahadah tu dilafazkan oleh lidah,diakui oleh hati dan dilaksanakan oleh anggota tubuh.Betul tak, bro? Kalau salah,tolong betul kan ye." ****** Saya masih tunggu jawapan Singamaraja dan Pak Karamu tentang isu 2 kalimah syahadah ini.

Quote: "Bro!Nak tanya?....Innaddiina 'indalahil Islam....Sesungguhnya Agama di sisi Allah ialah Islam.Ayat ni ayat Quran,kan?..Boleh tak huraikan?" ****** Ayat itu sudah jelas, nak terangkan bagaimana lagi?

Quote: "Saya nak kan kefahaman tentang Islam, bagaimana Rukun Islam hanya ada dalam hadis/kalam Nabi aje seperti yang Bro sebut sebelum-sebelum ni?" ******* Bila saya sebut macam itu? Anda ini pandai nak mengenakan orang saja. Nak belajar tentang itu carilah ustaz-ustaz.

Salam Pakcik,

Sorilah kalau tersalah orang. Banyak sangat.

Quote: "masalah lebih besar, bila tuan tersalah petk maksud kandungan kalamullah ayat-ayat suci al-Quran..
itu lebih bahaya, tuan.. sehingga tuan mempertikaikan bukti 2 kalimah syahadah dalam al-Quran.." ****** Macam mana saya nak pertikaikan. pertanyaan saya sampai sekarang pun belum lagi dijawab.

Sekarang saya tanya Pakcik pula:

"Sila Pakcik beri tahu di dalam surah mana dan ayat keberapa yg mengandungi 2 kalimah syahadah seperti yg dilaungkan di dalam azan itu."

Ahlan Wa Sahlan

Tanpa nama, awak ni melalut la Bani Isroil dan Israk tu bukankah dari kalimah peristiwa nabi Yaakob, awak ni fahan tak tentang surah-surah dalam quran, awak ni belajar mana ? Habis semua orang awak kelirukan

Roh tetap sama tak mungkin berbeza cuma darjatnya berlainan awak jangan keliru tu sebab kena belajar nahu

Oh baru jelas lagi bersuluh, nampaknya tuan ni memang tak faham, ayat Bani israk 85 nabi di tanya oleh orang quraih ? la ni belajar mana ni ?

kerika Adam dalam shod 72 menceritakan Wanafakhtu fihi tu di salurkan ? ni mana belajar ni ?

Apa halnya dengan ayat 81 dan 82 kan lebi baik sebut 84 dari surah bani Isroil itu, hujah awak dah lintang pukang

Saya nasihatkan awak belajar la dulu baik baik, saya dapati awak ni lemah quran, banyak lagi yang awak perlu faham

Tuan tanpa nama,
Dalil "laila haillallah muhammmadarasulullah" itu terkandung dalam seluruh kandungan al-Quran itu..pi baca Quran baik-baik..

cuba baca dari surah al-fatihah sampai ke surah an-nas dan hayati betul-betul maksudnya.

elok juga saya kongsikan disini 3 martabat orang yang mengucap 'lailahaillallah'.saya petik dari 'Kasyfu Al-Asrar' karangan Syeikh Muhammad Shaleh bin Abdullah Minangkabau

1) martabat org awam (mubtadi)
-Tiada yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah Ta'ala

2) martabat org pertengahan (mutawasith)
-Tiada yang dituntut dengan sebenar-benarnya melainkan Allah

3) martabat org muntaha (orang hakikat-makrifat)
-Tiada yang maujud dengan sebenar-benarnya melainkan Allah.

Tiada yang maujud, tuan.bila masih ada kerasaan wujud/maujud DIRI kita ni, selagi itulah kita tak terlepas dari SYIRIK, tuan.

Cuba check dalam Quran yang tuan baca berkenaan perintah Allah supaya menjauhi dosa syirik yang tak terampun..

dan itulah yang kita nak belajar mengenal diri ni tuan, nak melepaskan diri dari SYIRIK ni..

wallahu'alam

Bro Tanpa Nama,

Apa sebabnya bro?Allah jadikan macam tu..Muhammad..Rasulullah..Ahmad..sebelum-sebelum ni pun saya ada tulis alam dunia ni alam sebab-musabab...Jadi apa lah salahnya bro kita kongsi ilmu dan kefahaman..Bro utarakanlah apa yang bro tahu dan miliki..tak boleh kedekut ilmu ni..Bro tulis Allah sengaja jadikan macam tu.Dalam konteks sengaja menjadikan ni, macamana nak faham?Apakah segala-galanya Allah sengaja jadikan?

Ni bro tulis-Nama surah Al Munaafikuun, Al Lahab, Al Jin, An Naas pun ada. Jadi apa masalahnya? Jawapan saya-tak de masalah.Yang menjadi masalah, Allah sebut sangat sedikit hambaNya yang bersyukur...

Sori bro..saya tak puashati lagi tentang korban anak tu, minta penerangan lebih jelas sebab dengan bro lah kali pertama saya dapat tahu kena korbankan anak tu...macam ni..Ibrahim diperintah Tuhan mengorbankan anaknya Ismail.Ibrahim laksanakan, tetapi sebelum sembelih Allah ganti dengan kibas dari syurga.kemudian Ismail teruskan kehidupan
sebagai rasul sehingga wafat.Kibas yang diganti, Ibrahim sembelih dan makan?betul tak? Jadi bolehkah kita korbankan anak macam bro Tanpa Nama buat.Bila kita korban, nanti Allah ganti dengan kibas dari syurga tak?Kibas tu nanti kita sembelih lah ya..makan makan?Kibas bro Allah ganti tak dan bro sembelih tak lagi?Kalau belum tak ikut perintah Allah lah lagi ye?Kemudian anak bro yang entah jadi ke tidak bro sembelih tu macamana ye? Jangan marah bro,ye?sabar?Rasulullah seorang yang penyabar,kan?

Sefaham saya, kisah korban tu sebagai ujian untuk Ibrahim, Ismail dan ibunya.Ibrahim sangat sayangkan Ismail,begitu juga ibu Ismail.Mereka berdua berkahwin lama(saya tak pasti berapa tahun),kalau tak silap umur Ibrahim dah lanjut usia, baru Siti Sarah hamil..Saya Hari Raya korban korbankan unta,lembu,kambing dan seumpamanya....jadi bro tiap-tiap tahun kena la korbankan anak bro ye..sampai Allah panggil bro balik alam kubur?Tak gitu bro TANPA NAMA?

Salam Singa,

"Ahlan Wa Sahlan" tu apa benda? Orang islam ada Allah ajar cara nak beri salam. Anda lagi bijak dari Allah ke? Yg Allah ajar pun tak mahu ikut. Kata dah faham al Quran.

Quote: "... Bani Isroil dan Israk tu bukankah dari kalimah peristiwa nabi Yaakob,.." **** Macam mana puan dapat ijazah nii? "Bani isroil" memenag berasal dari nabi Yaakob. Tapi ia tidak kena mengena dengan hal "Israa'".

Quote: "Roh tetap sama tak mungkin berbeza cuma darjatnya berlainan awak jangan keliru tu sebab kena belajar nahu." ****** Nabi dulu nak belajar nahu pun tak bolih sebeb nahu wujud selepas zaman dia. Malang sungguh nasib nabi kita terlepas pula peluang dia nak belajar nahu.

Quote: "... ayat Bani israk 85 nabi di tanya oleh orang quraih ? la ni belajar mana ni ?" **** Bukankah ayat itu turunnya di Mekah? Di Mekah tak ramai orang yahudi di masa itu, tak seperti di Madinah. Jadi andaian saya lebih besar kemungkinan orang kuraish yg bertanya kepada nabi darpada orang yahudi. Kalau orang yahudi bertanya pun tak jadi masalah pada saya.

Quote: "kerika Adam dalam shod 72 menceritakan Wanafakhtu fihi tu di salurkan ? ni mana belajar ni ?" **** "saluran" itu sekadar memberi fahaman aje dalam perbincangan.

Quote: "Apa halnya dengan ayat 81 dan 82 kan lebi baik sebut 84 dari surah bani Isroil itu," **** Kalau lebih baik ikut sajalah.

Quote: "hujah awak dah lintang pukang" **** Biasalah tak ada ijazah master.

Quote: "Saya nasihatkan awak belajar la dulu baik baik, saya dapati awak ni lemah quran, banyak lagi yang awak perlu faham" **** Benar. Terima kasih.

Oh! Ya! Tolong jawab soalan saya dulu tentang 2 kalimah syahadah tu. Dah lupa ke?

Salam Pakcik,

Pakcik tanya tentang bagaimana itu syirik.

Beginilah Pakcik, sekiranya saya, di dalam berugama, mengikut perintah-perintah Allah dan juga saya ikut perintah orang, terutama yg bercanggah dengan perintah Allah, syirik tak saya Pakcik?

Salam Orkid,

Cerita "korban" nabi Ibrahim anda sudah pun tahu. Jadi, apakah pelajaran yg kita bolih ambil darinya?

Perhatikanlah bahawa nabi Ibrahim, di dalam dia dengar dan patuh kepada perintah Allah, dia tidak banyak soal, terus saja diikutinya; walaupun dia terpaksa sembelih satu-satu anak kesayangnya. Bayangkan, dia hanya bermimpi saja yg dia kena sembelih anaknya Ismail; terus dia beranggapan yg itu adalah perintah daripada Allah.

Nabi Ismail pula bila bapanya cerita tentang mimpinya itu kepadanya, dia terus setuju "kalau perintah Allah, ikut sajalah" dia, insyaAllah, akan jadi hamba yg sabar. Tak banyak soal. "Aku dengar dan aku patuh".

Allah tak kata yg mimpi nabi Ibrahim itu dari-Nya. Sebab itu Allah kata, "Engkau membenarkan (percaya akan) mimpimu itu ya Ibrahim". Untuk menyelamatkan ke dua-dua nabi-Nya, maka Allah gantikan sembelihan itu dengan seekor binatang.

Perhatikanlah, ke dua-dua nabi besar ini, pada mereka sekiranya ada saja perintah Allah mereka terus dengar dan taat. Nabi Ibrahim sanggup sembelih anaknya; nabi Ismail pula sanggup disembelih --- semata-mata patuh kepada perintah allah. Ini adalah taraf keimanan yg tertinggi sekali.

Keadaan nabi Muhammad pun Allah cerita juga di dalam Al Ahzab ayat 37. Itu belum sembelih anak lagi; baru malu kepada manusia saja. Fikirlah sendiri. Banyak cerita nanti marah saya pula.

Balik kepada kesah nabi Ibrahim yg berkaitan dengan kita. Kita pula terang-terang Allah perintah melalui Kitab-Nya tapi kita banyak berdalih -- tak terang, tak sempurna, susah, perlu diubah dulu, ditokok tambah, dll.

Jadi "anak" kepada kita adalah kepercayaan kita yg salah itu perlu disembelih, perlu dihapuskan, perlu diganti. Ikutlah al Quran semata-mata.

Begitulah lebih kurang pelajaran saya daripada kesah korban itu.

Bro tanpa nama,

Oh! begitu mudah huraian kamu tentang syirik?

Tahukah kamu syirik tu ada berbagai peringkat-(syirik jali,syirik khafi, syirik khafi ul khafi)

Secara ringkasnya syirik jali itu menyekutukan Allah pada Zat, af'al, asma' dan sifat.(ramai yang tidak menyekutukan Allah pada Zat, tapi ramai pula yang tanpa disedari, menyekutukan Allah pada af'al, asma dan sifat)

syirik khafi pula bila ada penyakit2 hati-riyak, ujub, dengki, sumaah dll

syirik khafi, spt yang telah dinyatakan, bila kita masih rasa wujud diri kita ni.(maksudnya ada diri kita sebagai hamba, ada Diri Allah sebagai Zat wajibal wujud).bukankah ada 2 entiti yang berbeza di situ? dan bukankah Allah Maha Esa?

Inilah intipati yang diajar oleh ulama usul/ulama tasawuf, tuan..

Moga-moga kita terlepas dari perbuatan syirik ni..

Bacalah dan hayatilah surah Al_Ikhlas itu berulang-ulang..

wallahua'lam

Bro Tanpa Nama,

Nak minta tolong bro,boleh?tentang jin macam yang bro bagitau ni-Memanglah jin itu ghaib. Ada orang bolih nampak jin. ada orang yg bolih tangkap jin. Kawan saya bolih tangkap jin dan masukan dalam buyung...Lepas tu bro tulis lagi-Ikutlah al Quran semata-mata..Sekarang saya katakan nak ikut quran semata-mata..bro!Tolong saya bro, tolong:-

1. tunjukkan ayat mana orang boleh tengok jin?jin tu ghaib, kan?jadi bro bagitau ayat mana,boleh saya rujuk,kan?

2. tunjukkan juga ayat mana dalam quran tertulis orang boleh tangkap jin dan masuk dalam buyung?

3. tunjukkan macamana pula nak bersyahadah ikut quran semata-mata?dan ayat yang mana tu yang jadi rujukan?

4. macamana pula nak wuduk,istinjak,mandi janabah,solat,puasa,zakat,haji ikut quran semata-mata?

5. azan pun rasanya tak ada dalam quran!jadi bro bagitau dalam ayat yang mana Allah sebut dalam quran bagaimana nak panggil orang solat kat masjid ikut quran semata-mata?

6. bila seseorang mati, mana ayat pula nak rujuk nak menyelesaikan urusan jenazah tu, ikut quran semata-mata?

7. bila nak makan,miunum,tidur,menikah, mana pula ayat quran nak ikut?

8. Bila dapat sakit jantung atau apa saja penyakit, tunjukkan ayat bro, macamana nak ikut quran semata-mata.

Boleh tak bro Tanpa Nama tunjukkan ayat-ayat quran tu(kesemua yang di atas).Nanti saya buka dan rujuk.

Terima kasihhhhh!!!

Salam Pakcik,

Begitulah, Allah tidak menyusahkan kita, sebaliknya kitalah yg menyusahkan diri sendiri. Perangai manusia sejak zaman nabi Adam sampailah bila-bila masa lebih kurang sama saja. Kita amat berminat nak menyusahkan diri sendiri. Inilah perangai kita yg amat disukai olih iblis kerana dia akan ambil kesempatan ini untuk memesongkan manusia dari jalan Allah. Fikirkanlah kenapa adanya "Bismillahhirahmannirahim".

Kaum nabi Musa menolak Taurat dan mengadakan Talmud dan kitab-kitab lain. Kaum nabi Isa menolak Injil Allah dan mewujudkan injil-injil orang lain. Kaum Muhammad pula cakap saja percaya akan al Quran tapi mewujudkan berbagai-bagai kitab yg lainnya. Ada persamaan tak?

Perkara "syirik" pun sudah dipecah-pecahkan kepada berbagai jenis. Mereka tak sedar ini sangat disukai iblis kerana dengan sedemikian "syirik yg nyata syirik" akan terselindung sama sekali.

Cuba fikirkan apa yg dikatakan olih Pakcik, "syirik khafi, spt yang telah dinyatakan, bila kita masih rasa wujud diri kita ni.(maksudnya ada diri kita sebagai hamba, ada Diri Allah sebagai Zat wajibal wujud).bukankah ada 2 entiti yang berbeza di situ? dan bukankah Allah Maha Esa?" ***** Kata-katanya seolah-olah benar, tapi tak benar dan tak logik pun.

Kalau benarlah kata-kata Pakcik di atas, maka dia tu dan kita semua sentiasalah syirik.

Hentam sajalah Pakcik!! Jangan tak bolih jawab nanti sudahlah.

Salam Orkid,

Kawan saya pun ada yg menjadi pilot kapal terbang, pilot kapal laut, bomoh, peniaga restoran, buat MLM, ejen insurans, kerja dengan kerajaan, jadi DO, ejen hartanah, jadi jeneral dalam angkatan tentera, jual besi buruk, main nombor ekor, ramal nombor ekor, doktor, kerja dengan bank, jual keris lama, buat black money, tukang emas, buat pembedahan tanpa bius, penipu, kaki kelentong, developer, engineer, cari harta karun, hafiz, ustaz, buat skim cepat kaya, tak ada kerja, dll. Anda nak minta saya terangkan satu persatukah samaada apa-apa yg mereka buat ada di dalam al Quran? Allah berfirman bahawa semuanya sudah diatur olih-Nya sebelum terjadinya perkara-perkara tersebut;itu adalah mudah bagi Allah.

Marilah kembali kepada perkara asas; jangan memerah otak takkaruan. "Ada tak 2 kalimah syahadah seperti yg dilaungkan di dalam azan itu di dalam al Quran? "

Dah lama saya tanya, tapi tak terjawab. Mungkin kerana tak tahu. Mungkin masih mencari-cari lagi tapi belum ketemu. Nak mudah tanyalah kepada orang hafiz al Quran.

Baiklah, tak usah buang masa. Memang tidak ada. Kalau tak ada di dalam al Quran mana pula datangnya? Sudah tentu dari sumber yg lain daripada al Quran. Pelek tak rukun islam yg pertama tak ada dalam al Quran? Kalau rukun yg ke 2, 3, 4 atau ke 5 tak ada saya tak hairan sangat. Ini, kan rukun yg pertama? Namun, rukun ke 2, 3, 4 dan 5 ada pula di dalam al Quran. Lagi jadi peleklah pada saya. Pada anda sekelian saya tak tahulah.

Bayangkan sekiranya soalan 1 dan 2 di dalam peperiksaan SPM yg wajib dijawab, tak ada pula di dalam silibus. Tentu murid-murid, guru-guru dan ibu-bapa akan "mengamuk" dengan Kem. Pelajaraan. Itu baru hal dunia.

Entahlah, Hentam sajalah Orkid. Mengaji dan kajilah betul-betul.

Maka semakin nyatalah Tanpa Nama tidak mempunyai fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah....

Tanpa Nama ikutlah jalan sendiri....

Saya nak ikut jalan Sunnah secara berjemaah....

Saya jumpa 2 kalimah syahadah tu dalam "AL Quran".......

Jika Tanpa Nama nak jumpa rukun Islam yang pertama tu dalam "AL Quran", Tanpa Nama kena bersatau dalam Jamaah, Ahli Sunnah Wal Jamaah...

Tanpa Nama tak perlu jawab,saya dah kenal macamana fikiran dan kefahaman yang Tanpa Nama miliki....Pak Karamu diam sebagai guru bukan tak tahu jawapan.Tapi ada sebab tersendiri.Tanpa Nama jika nak tau jugak, Tanpa Nama berdoalah kepada Allah minta Allah tunjukkan...

Selamat tinggal Tanpa Nama!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Anda Tak Ada Nama...Itu pun dah mencerminkan sebahagian dari diri anda yang sebenar...Anda tak berani dan yakin untuk bernama,anda senantiasa dalam keragua-raguan...Semakin ketaralah siapa anda......ADIOS...SAYONARA TANPA NAMA....Bye Bye.......

Dok baca Al-Quran macam baca novel itu le jadinye....

salam kepada semua, marilah kita mengambil iktibar bersama-sama dalam sesi perbincangan ini, yang menariknya lagi banyak persoalan berbentuk ILMIAH BERLANDASKAN QURAN & HADITH SERTA PENDAPAT ALIM ULAMA DALAM BIDANG BERKAITAN diutarakan atau dibincangkan lebih banyak diri saya jahil ini mula untuk MENGENAL SESUATU YANG HAQ DAN YANG BATIL. Faedah yang saya dapat di sini setiap persoalan ada ILMUNYA...dan perlu kita KENAL sebaik-baik berlandaskan ILMIAH BERLANDASKAN QURAN & HADITH SERTA PENDAPAT ALIM ULAMA. Demikian persoalan ghaib iaitu perkara yang mula2 kita kena KENAL seperti yang dinyatakan dalam [1:3] Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang GHAIB, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Diperkuatkan dengan hadith qudsi : (Hadis qudsi riwayat Al-Munziri dari Anas r.a) Wahai Adam ! Apakah engkau telah selesai mengerjakan ibadat hajimu ? Jawab Adam " Benar wahai TuhanKu, Allah berfirman " kemukakanlah permintaan dan keperluanmu nescaya akan Aku kabulkan, (ketika Adam memohonnya) Adam berkata: "Permohonanku ialah agar Engkau mengampuni dosaku dan dosa anak-anakku" Allah s.w.t menerangkan: "Adapun dosamu wahai Adam, telah Kami ampunkan ketika engkau selesai melakukan dosa itu, adapun dosa keturunanmu akan di ampunkan apabila mereka mengenaliKu, beriman kepadaKu, dan membenarkan para rasul dan kitabKu…kerana apa…kerana ALLAH ITU GHAIB….Begitu jugalah perkara2 ghaib yang lain seperti diri ROHANI yang bersifat ghaib (NYAWA,ROH,AKAL,NAFSU), MALAIKAT, JIN, SEGALA JENIS TENAGA SEPERTI ELECTROMAGNETIC (yang kita guna pakai dalam handphone)ANGIN, ELEKTRIK, RADIASI dan sebagainya. Kita ambil ringkas di sini contohnnya tenaga elektrik, tak nampak pun tapi kita percaya ada kuasanya, lagi tinggi keupayaan elektrik maka lagi tinggi kuasanya. Tapi perkara ini tak ada pun dinyatakan di dalam alquran secara jelas, tapi mechanism atau UNSUR2 PERSAMA ada sebagai contoh surah yang membicarakan tentang kilat. Maka hasil kerja ULAMA SAINS ZAMAN SILAM seperti berdoa munajat mintak petunjuk daripada Allah, duduk berbincang satu meja (bukan mcm ini),IKHLAS, maka hasilnya dapat dirasai sampai hari ini. YANG TAK NAMPAK itulah memberi makna setelah kita MENGENALNYA setelah berkali2 menempuh pelbagai ujian, ada saintis yang terkena kejutan elekrik sampai cedera atau ada yang mati….kerana tak betul2 MENGENAL mana wayar yang boleh dipegang dan mana yang tidak boleh dipegang. Hingga ke hari ini masih banyak kita mendengar berita2 kematian perkerja-pekerja dalam mengendalikan urusan system pendawaian elektrik. Kerana apa…kerana tidak betul2 MENGENAL system itu atau pun cuai kerana TIDAK MENGAMAL ATAU MEMPRAKTIKKAN ILMU ITU. Cuba bayangkan kalau seseorang itu memang betul2 jahil atau tidak ada ILMU MENGENAI TENAGA ELETRIK INI DAN CUBA MEMANDAIKAN DIRI UTK MEPERBAIKINYA…BUKAN ITU SAHAJA MALAH CUBA2 PULAK NAK TUJUK PANDAI DAN CUBA PULAK NAK BAIKI SISTEM ORANG LAIN….MMMM…..KOJOL LE JAWAPNYA…maka perkara2 bab urusan ILMU seharusnya banyak kena rujuk dengan orang yang betul2 faham…bukan main hentam keromo ikut NAFSU YANG TAK PERNAH CUCI DAN TAK PERNAH KENAL NAFSU tu….

salam semua...sangat menarik kupasan daripada pakcik,orkid,singamaharaja...kerana ada ILMIAH...kepada Orkid...moga masih bersama...mari kita sama2 mengambil iktibar daripada surah At-Taubah

[128]
Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.
[129]
Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): "cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar."

salam...tambah satu lagi....sebab manusia tak lari daripada sifat pelupa....terima kasih kepada semua terutama kepada ustaz...WAHAI TANPA NAMA...hayatilah semula berbincangan tuan dengan saudara ali dalam siri MAYK 59...malukan lah diri puan tu sendiri....CHECK DULU DIRI SENDIRI puan!!!

assalamualaikum semua.

minta maaf mencelah. kepada pak karamu (umarak dagang) dimana saya boleh mencarik encik atau menghubungi encik. Saya dah lame mencarik seseorang yang boleh mengajar tauhid. harap boleh berjumpa atau berhubung.

kepada "tanpa nama"....
banyak yang saya baca berkaitan komen dan pendapat awak. saya tidak tau ape sebenarnya yang cube awak nak pelajari. dan nampaknya saudara banyak mengkaji. cuma kemana halatuju kajian saudara tidak saya ketahui. cume di sini saya ingin berkongsi sedikit melalui fahaman saya. jika kita tidak mengenal tuhan kita, bagaimana kita hendak beriman dengannya?

berkaitan muhammad rasul kita. banyak yang saya rasa saudara tau berkenaan muhammad. pernahkah saudara terfikir kenapa adanya sifat harus pada muhammad. kenapa harus bagi muhamad itu bersifat manusia.

dan lagi satu untuk kita renungkan. kenapa seringkali kita ungkapkan innalillahiwainnailaihiraajiun bila ada kematian. dariNya kita datang dan kepadaNya kita kembali. adakah ucapan itu sekadar hukum adat?

saya lihat dari perbahasan saudara, seolah-olah saudara banyak mengkaji al-quran. di dalam al-quran juga terkandung asmakNya dan SifatNya. Pernahkan saudara terfikir wujud nye Dia itu dimana. Macam mane dia mendengar, melihat, zahir, batin, dan sebagainya.

Dan lagi satu berkaitan jahat dan baik. syaitan dan malaikat. Jin dan sebagainya. Saya ingin bertanya saudara, Benarkah Allah itu maha sempurna? Jika ia sempurna adakah apa-apa ciptaan Nya yang tidak baik? Jika dia menciptakan sesuatu yang tidak baik yang cacat, jahat, buruk .... adakah dia sempurna? takrif jahat dan baik ni datangnya dari siapa?

jika saudara mempunyai kelapangan, renung-renungkanlah... kerana perbahasan itu bagus, namun perbahasan yang berasas. Perbahasan yang mempunyai halatuju. harap maaf saudara tanpa nama. di dalam kita mencari tentunya ada kesesatan. di dalam kesesatan itu lah kita belajar. harap maaf.

kepada "pak karamu". ini alamat emel saya hanaffiah@gmail.com. harap pak karamu dapat menyambut baik niat saya.

Sekian, terima kasih.

Salam Maun,

Ini anda yg cakap, "Dok baca Al-Quran macam baca novel itu le jadinye...."

****** Baiklah, bila anda bercakap macam itu sudah tentulah anda seorang yg amat tinggi ilmunya; kalau tidak pun lebih tinggi daripada ilmu saya. Saya akurlah.

Jadi, saya nak tanya sikit. Yg Allah letakkan huruf-huruf "Alif, Lam, Mim", "Yaa Siin", "Alif, Lam, Mim, Shad", dll di hadapan surah-surah tertentu itu, KENAPA? APA SEBABNYA? ALLAH TIDAK BUAT SESUATU YG SIA-SIA. JADI APA BENDANYA YG ALLAH NAK SAMPAIKAN KEPADA KITA?

Tuan yg ariff, tolong berkongsi sikit dengan kami akan ilmu tuan itu di laman web Pak Karamu ini. Mudah-mudahan kami semua dapat rahmat dan nikmat dari Allah di atas kemurahan tuan berkongsi ilmu itu. Alhamdulillah.

Salam Orkid,

Anda bohong. Kalau anda tahu sudah tentu anda akan jawab. Kenapa? Kerana Surah 2:159.

Anda sebenarnya tak mampu mempertahankan iman anda dengan hujah-hujah dari al Quran yg sama-sama kita bolih fikirkan. Anda berselindung di sebalik "Ahlil sunnah waljamaah".

Itu baru saya yg tanya dah tak bolih jawab. Nanti bila Allah tanya, macam mana nak jawab? Kalau di dunia ini pun tak mampu nak jawab, di akhirat nanti jangan haraplah bolih jawab.

Allah sudah bagi petunjuk, tak mahu guna sepenuhnya kerana tak cukup. Maka Allah setujulah, tak cukuplah jadinya.

Cuba yakin CUKUP dengan apa yg Allah beri, insyaAllah, Allah akan buka lagi apa yg kita belum nampak/tahu. Sebab itu Allah kata sekiranya kita bersyukur dengan kurniaNya, Dia akan tambah lagi. Kurnia yg terbesar yg diberi Allah kepada kita adalah al Quran.

Saya sekadar memberi peringatan saja. Yg salah dari saya dan yg benar dari Allah.

Tentang Pak Karamu, saya pun musykil. Sepatutnya dialah yg banyak memberi nasihat dan pandangan kerana dia mertabat guru. Tapi nampaknya dia seolah-olah lempar batu sembunyi tangan. Mungkin dia juga pilih bulu; yg ini bolih dijawab, yg ini jangan dijawab.

Adios Orkid. Salam.

Salam HanafiaH,

Quote: "jika kita tidak mengenal tuhan kita, bagaimana kita hendak beriman dengannya? " **** Benar kata anda itu. Mengenal Allah cukuplah sekadar apa-apa yg Allah telah beri tahu di dalam al Quran-Nya dan "ilmu" yg di luar al Quran akan mengsahkannya. Janganlah nak melampui batas. Kan Allah dah kata bahawa Dia tidak menyerupai sesuatu pun dan tiada sesuatu pun yg setara dengan Dia?

Contohnya: Manusia ini teramat kerdil sekali dari segi saiz. Bertrillion-trillion manusia barulah sama besarnya dengan saiz bumi ini. Berbanding matahari pula, 1.3 juta bumi baru sama besar dengan matahari. Bintang yg paling hampir kepada matahari kita jauhnya hampir 5 tahun perjalanan tanpahenti dengan kelajuan cahaya. Kelajuan cahaya pula adalah 186,000 batu sesaat. Dengan kelajuan itu, nak keluar dari "sistem matahari" hanya mengambil masa 15 jam saja. Di dalam "kampong" kita yg dipanggil Milkyway Galaxy ini ada 200-250 billion matahari/bintang. Di dalam "langit level 1" ini mempunyai berbillion galaxy pula. Semuanya ini Allah cipta dan liputi.

Pernah dikatakan yg buraq yg rasulullah naik ke langit dulu, kelajuannya seperti kelajuan cahaya (kilat). Kalau betullah kata-kata itu, sekarang ini pun rasulullah masih lagi di dalam perjalanannya kerana nak keluar daripada batasan Milkyway Galaxy kita pun memakan masa selama 50,000 tahun dengan kelajuan cahaya dari bumi kita ini.

Maka ,"tiadalah berdaya upaya kita ini melainkan dengan Allah Yg Maha Besar jua". Kalau benarlah kata-kata itu, maka janganlah sekali-kali dikatakan bahawa al Quran Allah itu, tak cukup, tak jelas, susah, dll. ia itu kepercayaan yg bertentangan dengan apa yg Allah firmankan.

Qoute: "... pernahkah saudara terfikir kenapa adanya sifat harus pada muhammad. kenapa harus bagi muhamad itu bersifat manusia." ****** Soalan ini pernah ditanya olih orang dulu-dulu,"Kenapa Allah tak hantar malaikat kepada kita?" Muhammad adalah rasul untuk manusia, maka wajiblah dia bersifat manusia.

Quote: ".. kenapa seringkali kita ungkapkan innalillahi-wainnailai-hiraajiun bila ada kematian. adakah ucapan itu sekadar hukum adat?" ***** Bacalah ayat itu di dalam al Quran. Adakah Allah kata kita kena baca begitu sewaktu kematian? Tapi kita buatkan? Tuan fikirlah sendiri.

Quote: "Pernahkan saudara terfikir wujud nye Dia itu dimana. Macam mane dia mendengar, melihat, zahir, batin, dan sebagainya." ***** Inilah masalah kita, kita nak tahu macam mana Allah buat; yg Allah suruh kita buat kita lalaikan.

Quote: "Benarkah Allah itu maha sempurna? Jika ia sempurna adakah apa-apa ciptaan Nya yang tidak baik? Jika dia menciptakan sesuatu yang tidak baik yang cacat, jahat, buruk .... adakah dia sempurna? takrif jahat dan baik ni datangnya dari siapa?" ****** Tuan, segala-galanya daripada Allah. Segala ciptaanNya sempurna. Segala rancangan dan yg diaturNya sempurna dan yg terbaik sekali. Sebab itulah kita kata dalam solat "SEGALA PUJI adalah bagi Allah, Tuhan sekelian alam". Kalau tuan tak percaya, tuan jangan solat, nanti jadi munafik.

Quote: "... kerana perbahasan itu bagus, namun perbahasan yang berasas. Perbahasan yang mempunyai halatuju." **** Sekiranya perbahasan yg berasaskan al Quran dianggap tidak berasas, perbahasan apakah yg berasas? Halatuju kita bukankah mencari kebenaran kerana Allah semata-mata.

Sama-samalah kita bermaaf-maafan. Saya pun bukannya perfect.

Salam tuan tanpa nama,

Itulah tuan tanpa nama-kena perhalusi satu-satu perkara, jangan ambil mudah-termasuk hal SYIRIK ni yang sangat penting.

Tuan mungkin mengkaji al-Quran, malangnya tuan tidak melihat Islam dalam worldview yang lebih luas dan holistik.ibarat cerita orang buta yang baru jumpa gajah, dipegangnya ekor, oh! beginilah gajah! bila pegang belalai, oh beginilah gajah!

Ulama Ahli Sunnah Waljamaah sejak berkurun lamanya telah mengkaji al_Quran,huruf demi huruf, ayat demi ayat sehingga lahirnya pelbagai disiplin ilmu spt Tauhid,Feqah,Tasawuf dsb.

Setahu saya,tidak pernah ada ulama muktabar yang mempertikaikan hadis dan kebenaran Nabi Muhammad S.A.W sehingga kemunculan Rashad Khalifa di A.S yang memperkenalkan Kod 19.Di Malaysia, Kita kenal Kassim Ahmad yang terpengaruh dengan idea-idea Rashad Khalifa.

Agaknya tuan tanpa nama ada sedikit kena tempias golongan spt depa ni..

Ini persoalan asas, tuan.Pak Karamu tak perlu jawab, bagi kat kami-kami je Pak..boleh settle, insya_Allah...:)

wassalam

Salam Zikri,

Saya paparkan hadis qudsi anda di sini:

"Diperkuatkan dengan hadith qudsi : (Hadis qudsi riwayat Al-Munziri dari Anas r.a) Wahai Adam ! Apakah engkau telah selesai mengerjakan ibadat hajimu ? Jawab Adam " Benar wahai TuhanKu, Allah berfirman " kemukakanlah permintaan dan keperluanmu nescaya akan Aku kabulkan, (ketika Adam memohonnya) Adam berkata: "Permohonanku ialah agar Engkau mengampuni dosaku dan dosa anak-anakku" Allah s.w.t menerangkan: "Adapun dosamu wahai Adam, telah Kami ampunkan ketika engkau selesai melakukan dosa itu, adapun dosa keturunanmu akan di ampunkan apabila mereka mengenaliKu, beriman kepadaKu, dan membenarkan para rasul dan kitabKu"

***** Hadis ini tak logik dan bermasalah sekiranya dibandingkan dengan firman-firman Allah di dalam al Quran-Nya. Kalau saya komen orang nanti marah. Fikirkanlah sendiri.

Surah (2:3) tu suruh beriman kepada yg ghaib. Beriman itu percaya. Ayat tu tak suruh mengenal yg ghaib-ghaib; kalau nak mengenal pun ia tidak melarang. Memang banyak benda-benda yg ghaib. Bukan saja benda --- masa depan pun ghaib, masa yg telah lalu pun juga ghaib. Sebab adanya yg ghaib-ghaib itu, maka ayat itu suruh percaya aje.

Salam,

Tuan Tanpa Nama quote [08:34] "Saya sekadar memberi peringatan saja. Yg salah dari saya dan yg benar dari Allah. "

Sebab itu Allah suruh kenal dia. Saya percaya Tuan pasti akui kata2 ini LAHAULAWALA QUWATA ILLA BILLAH dan kekadang ada jugak membaca nyer.

Bagaimana tuan bole kata yg salah dari Tuan.. sdngkan manusia itu bersifat LAHAULAWALA... kelihatannya cakap x serupa bikin laa... Ini yg dikatakan syirik dlm ilmu pengajian kerohanian (ketuhanan)

Wallahu'alam

"Lebih sedikit orang menggunakan akalnya, lebih banyak pula ia berkata-kata"-Saidina Ali.

B. SAYIDINA UMAR AL KHATTAB

1. Khalifah kedua, Sayidina Umar berpesan:
– Siapa yang menjaga percakapannya dianugerahkan kepadanya hikmah.
– Siapa yang menjaga penglihatannya dianugerahkan kepadanya hati yang khusyuk.
– Siapa yang menjaga makanannya dianugerahkan kepadanya kelazatan dalam beribadah.
– Siapa yang bersabar di atas ujian, Allah sempurnakan sabarnya lalu memasukkannya ke dalam Syurga mana yang dia suka.
– Siapa yang menjaga daripada ketawa dianugerahkan kepadanya kehebatan.
– Siapa yang menjaga daripada bergurau dianugerahkan kepadanya keelokan atau kemuliaan.
- Siapa yang meninggalkan cinta dunia dianugerahkan kepadanya dapat melihat kesalahan sendiri.
– Siapa yang meninggalkan kesibukan mencari kesalahan pada perbuatan Allah, dianugerahkan kepadanya pelepasan daripada nifak.

2. Jika tidaklah kerana takut dihisab sesungguhnya aku perintahkan kamu membawa seekor kambing untuk dipanggang di depan pembakar roti ini.

3. Siapa takut kepada Allah SWT, nescaya marahnya tidak dapat dilihat. Dan siapa takutkan Allah, kehendaknya akan ditunaikan.

4. Wahai Tuhan, jangan Engkau jadikan kebinasaan umat Muhammad SAW di tanganku.

5. Termaktub dalam sepucuk surat khalifah Umar kepada Abu Musa Al Asyaari: “Milikilah sifat sabar. Sifat sabar itu ada dua. Sabar yang pertama lebih afdhal dari sabar yang kedua iaitu sabar dalam meninggalkan larangan Allah SWT dan sabar dalam menghadapi musibah. Ketahuilah bahawa sabar itu sangkutan iman (orang yang bersabar akan mendapat iman) kerana kebajikan yang paling utama adalah taqwa dan taqwa hanya dapat dicapai dengan sabar.”

Khalifah keempat, Sayidina Ali berkata:

1. Ilmu itu sebaik-baik pusaka. Adab itu sebaik-baik sifat. Taqwa itu sebaik-baik bekalan. Ibadah itu sebaik-baik barang perniagaan.

2. Siapa yang tinggalkan dunia, dikasihi oleh Allah. Siapa yang tinggalkan dosa, dikasihi oleh malaikat. Siapa tinggalkan tamak, dikasihi oleh orang-orang Islam.

3. Siapa yang tidak ada padanya sunnah Allah, sunnah Rasul dan sunnah wali-Nya, maka tiadalah apa-apa kebaikan padanya. Ditanya orang pada Sayidina Ali, “Apakah sunnah Allah?” Sayidina Ali menjawab, “Menyembunyikan rahsia (misalnya menutup aib orang lain).” Ditanya lagi, “Apakah pula sunnah Rasulullah?” Sayidina Ali berkata, “Berlemah lembut dengan sesama manusia.” Ditanya lagi, “Apakah pula sunnah wali-Nya?” Sayidina Ali menjawab, “(Sabar dalam) menanggung penderitaan.”

4. Susah sekali melakukan kebaikan pada empat tempat: – Memberi maaf ketika marah.– Bersedekah ketika kesempitan.– Menjauhi perkara haram ketika seorang diri. – Berkata benar kepada orang yang ditakuti atau orang yang selalu menolong.

5. Memadai aku merasa mulia bahawa Engkau Tuhan bagiku dan memadailah aku merasa bangga bahawa aku menjadi hamba-Mu. Engkau yang aku cintai maka berilah aku taufik (agar dapat melakukan perkara-perkara yang Engkau cintai).

6. Hendaklah kamu lebih mengambil berat bagi diterima amal-amal kamu daripada beramal. Sesungguhnya sangat besar nilainya amalan yang disertai taqwa dan betapa lagi kalau amalan itu diterima.

7. Janganlah mengharap seorang hamba itu melainkan Tuhannya dan janganlah dia takut melainkan dosanya.

8. Tiada kebaikan ibadah tanpa ilmu dan tiada kebaikan ilmu tanpa faham dan tidak ada kebaikan bacaan kalau tiada perhatian.

9. Dasar kekafiran itu dikelilingi oleh empat tiang iaitu kasar hati, buta fikiran, lalai dan prasangka.

10. Orang berhati kasar akan menghina kebenaran, menunjukkan kejahatan dan mengutuk orang-orang pandai.

11. Buta hati akan lupa zikrullah.

12. Orang yang syak wasangka akan tertipu oleh angan-angan. Sampai masanya dia ditimpa kecewa dan sesal tidak berhujung kerana diperlihatkan Allah hal-hal yang selama ini tidak dikiranya.

Semoga bermanfaat.

Uthman bin Affan radhiallahu anhu berkata:
Antara tanda-tanda orang yang bijaksana itu ialah:

1. Hatinya selalu berniat suci

2. Lidahnya selalu basah dengan zikrullah

3. Kedua matanya menangis kerana penyesalan (terhadap dosa)

4. Segala perkara dihadapinya dengan sabar dan tabah

5. Mengutamakan kehidupan akhirat daripada kehidupan dunia.

Ali bin Abi Thalib radhiallahu anhu berkata:

1. Tiada solat yang sempurna tanpa jiwa yang khusyu'.

2. Tiada puasa yang sempurna tanpa mencegah diri daripada perbuatan yang sia-sia.

3. Tiada kebaikan bagi pembaca al-Qur'an tanpa mengambil pangajaran daripadanya.

4. Tiada kebaikan bagi orang yang berilmu tanpa memiliki sifat wara'
(memelihara diri dan hati-hati dari dosa)

5. Tiada kebaikan mengambil teman tanpa saling sayang-menyayangi.

6. Nikmat yang paling baik ialah nikmat yang kekal dimiliki.

7. Doa yang paling sempurna ialah doa yang dilandasi keikhlasan.

8. Barangsiapa yang banyak bicara, maka banyak pula salahnya, siapa yang banyak salahnya,maka hilanglah harga dirinya, siapa yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak wara',sedang orang yang tidak wara' itu bererti hatinya mati.

Semoga bermanfaat.

"Membantah sesuatu keterangan sebelum mengerti benar-benar hakikat keterangan itu, hanya akan menjadi bantahan serampangan saja."
-Al Ghazali

Semoga bermanfaat.

terima kasih orkid

Terima aksih kembali...

Salam,

****Allah berfirman dalam surah Al Waaqiaah:

[75) Maka Aku bersumpah: Demi tempat-tempat dan masa-masa turunnya bahagian-bahagian Al-Quran, -
[76]Dan sebenarnya sumpah itu adalah sumpah yang besar, kalaulah kamu mengetahuinya, -
[77]Bahawa sesungguhnya (yang dibacakan kepada kamu) itu ialah Al-Quran yang mulia,
[78]Yang tersimpan dalam Kitab yang cukup terpelihara,
[79]Yang tidak disentuh melainkan oleh orang-orang yang bersih lagi suci;
[80]Al-Quran itu diturunkan dari Allah Tuhan sekalian alam.
[81]Patutkah kamu bersikap sambilewa terhadap keterangan-keterangan Al-Quran ini?

****Allah berkata-kata lagi di dalam surah Ya Siin:

[1]Yaa, Siin.
[2]Demi Al-Quran yang mengandungi hikmat-hikmat dan kebenaran yang tetap kukuh,
[3]Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad adalah seorang Rasul) dari Rasul-rasul yang telah diutus,
[4]Yang tetap di atas jalan yang lurus (ugama Islam).
[5]Al-Quran itu, diturunkan oleh Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani,
[6]Supaya engkau memberi peringatan dan amaran kepada kaum yang datuk neneknya telah lama tidak diberikan peringatan dan amaran; sebab itulah mereka lalai.
[7]Demi sesungguhnya, telah tetap hukuman seksa atas kebanyakan mereka, kerana mereka tidak mahu beriman.
[8]Sesungguhnya Kami jadikan belenggu yang memberkas kedua tangan mereka ke batang leher mereka; lalu menjadilah mereka terdongak.
[9]Dan Kami jadikan sekatan di hadapan mereka, dan sekatan di belakang mereka. Lalu Kami tutup pandangan mereka; maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan yang benar).
[10]Dan sama sahaja bagi mereka, engkau beri amaran atau engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman/percaya.

**** Berfirmanlah Allah di dalam surah Az Zukruf:

[36]Dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya.
[37]Dan sesungguhnya Syaitan-syaitan itu tetap menghalangi mereka dari jalan yang benar, sedang mereka menyangka bahawa mereka orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.
[38]Sehingga apabila ia (yang terjerumus dalam kesesatan itu) datang kepada Kami (pada hari kiamat), berkatalah ia (kepada Syaitannya): "Alangkah baiknya (kalau di dunia dahulu ada sekatan yang memisahkan) antaraku denganmu sejauh timur dengan barat! Kerana (engkau) adalah sejahat-jahat teman".
[39](Lalu dikatakan kepada mereka): "Pada hari ini, setelah nyata bahawa kamu telah menganiaya dirimu sendiri, (maka apa yang kamu cita-citakan itu) tidak sekali-kali akan memberi faedah kepada kamu, kerana sesungguhnya kamu dan teman-teman kamu itu tetap menderita bersama-sama di dalam azab".

***** Berfirman lagi Allah dalam surah Muhammad:

[1]Orang-orang yang tidak percaya serta menghalangi (dirinya dan orang lain) dari jalan Allah, Allah akan sia-siakan segala amal mereka.
[2]Dan (sebaliknya) orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh serta beriman kepada Al-Quran yang diturunkan kepada mu berupa kebenaran dari Tuhan mereka, - Allah mengampunkan dosa-dosa mereka, dan menjayakan mereka (di dunia dan di akhirat).
[3]Berlakunya yang demikian, kerana sesungguhnya orang-orang yang tidak percaya menurut perkara yang salah, dan sesungguhnya orang-orang yang percaya menurut perkara yang benar dari Tuhan mereka. Demikianlah Allah menerangkan kepada manusia akan sifat dan akibat kepercayaan mereka masing-masing.

"Terima kasuh ya Allah".

Salam Kolam Hati,

Quote: "Bagaimana tuan bole kata yg salah dari Tuan.. sdngkan manusia itu bersifat LAHAULAWALA... kelihatannya cakap x serupa bikin laa... Ini yg dikatakan syirik dlm ilmu pengajian kerohanian (ketuhanan)"

****** Kalau fahaman tuan itu benar, maka nabi Muhammad adalah lebih teruk daripada saya.

Fikirkanlah peristiwa "mekraj". Dia sudah pun berhadapan dengan Allah swt, Dia masih berdaya upaya berbicara dengan Allah. Dia berulang kali pula bertemu dengan Allah semata-mata untuk menyatakan kehendaknya supaya Allah kurang jumlah solat untuk umatnya.

Kenapa anda tak berkata "Ya Muhammad kamu sudah bohonglah, kamu cakap tak serupa bikinlah!!"

Salam,

**** Allah berfirman di dalam Al An'aam:

[39]Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, mereka adalah bisu dan tuli, di dalam gelap-gelita. Sesiapa yang Allah kehendaki: akan disesatkannya, dan sesiapa yang Ia kehendaki: akan dijadikannya atas jalan yang betul lurus.

dan lagi:

[70]Dan jauhkanlah diri dari orang-orang yang menjadikan ugama mereka main-main, dan mereka pula telah diperdayakan oleh kehidupan dunia dan PERINGATKANLAH DENGAN AL QURAN ITU supaya tiap-tiap diri (di akhirat kelak) tidak terjerumus (ke dalam neraka) dengan sebab apa yang ia telah usahakan. ... . Bagi mereka disediakan minuman dari air panas yang menggelegak, dan azab seksa yang tidak terperi sakitnya, disebabkan mereka kufur ingkar.

dan lagi:

[111]Dan jika Kami turunkan malaikat pun kepada mereka, dan orang-orang yang mati hidup kembali dan berkata-kata dengan mereka, dan kami himpunkan pula tiap-tiap sesuatu di hadapan mereka (untuk menjadi saksi tentang kebenaran al Quran), nescaya mereka tidak juga akan beriman, kecuali jika dikehendaki Allah; tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.
[112]Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh dari Syaitan-syaitan manusia dan jin, setengahnya membisikkan kepada setengahnya yang lain kata-kata dusta yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya (hadis-hadis). Dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. Oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan itu.
[113]Dan juga supaya hati orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat cenderung kepada bisikan itu, dan supaya disetujui oleh mereka, dan juga supaya mereka (terus) melakukan apa yang mereka lakukan itu.
[114](Katakanlah): "Patutkah aku (terpedaya dengan kata-kata dusta Syaitan-syaitan itu sehingga aku) hendak mencari hakim selain dari Allah, padahal Dia lah yang menurunkan kepada kamu kitab AL QURAN YG JELAS NYATA KANDUNGANNYA SATU PERSATU (tentang yang benar dan yang salah)?" Dan orang-orang yang Kami berikan kitab, mengetahui bahawa Al-Quran itu adalah diturunkan dari Tuhanmu dengan sebenar-benarnya. Oleh itu, jangan sekali-kali engkau menjadi (salah seorang) dari golongan yang ragu-ragu.
[115]Dan telah sempurnalah Kalimah Tuhanmu (Al-Quran) dengan benar dan adil; tiada sesiapa yang dapat mengubah sesuatupun dari Kalimah-kalimahNya; dan Dia lah yang sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Mengetahui.
[116]Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta.

***** Allah berfirman di dalam Lokman:

[6]Dan ada di antara manusia yang menggunakan HADIS yg tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka akan beroleh azab yang menghinakan.

***** Allah berfirman di dalam An Nisaa':

[82]Mengapa mereka tidak mahu memikirkan isi Al-Quran? Kalaulah Al-Quran itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan yang banyak di dalamnya.

"Terima kasih ya Allah".

Saya dah pesan awal jangan main2 dengan ayat quran jika memang dah mengaku jahil...dan jangan main-main dengan ORANG PILIHAN ALLAH...lihat...ayat2 yang puan tanpa nama pamerkan kesemuanya tepat2 kena diri tuan tanpa nama...masalahnya puan tanpa nama tak nak lihat DIRI SENDIRI TUH....lihatlah nanti dalam masa terdekat ni nanti...perkara yang bakal berlaku kepada puan tanpa nama...

Salam Zikri,

Quote: "saya dah pesan awal jangan main2 dengan ayat quran jika memang dah mengaku jahil...dan jangan main-main dengan ORANG PILIHAN ALLAH...lihat...ayat2 yang puan tanpa nama pamerkan kesemuanya tepat2 kena diri tuan tanpa nama...masalahnya puan tanpa nama tak nak lihat DIRI SENDIRI TUH....lihatlah nanti dalam masa terdekat ni nanti...perkara yang bakal berlaku kepada puan tanpa nama..."

*******
Nyata sudah anda ini teramat taksub kepada orang. Taksublah kepada Allah.

Bila pula saya bermain-main dengan ayat al Quran? Saya paparkan ayat-ayat Allah agar dapat diolah dan difikirkan dengan ikhlas. Itu yg Allah perintahkan.

Sampai hati kamu inginkan sesuatu keburukan menimpa saya HANYA KERANA SAYA MENASIHATKAN AGAR ANDA KEMBALI KEPADA AL QURAN SEPENUHNYA; AGAR ANDA TAKSUB HANYA KEPADA ALLAH. Buatlah apa saja yg anda nak buat Zikri. Allah Maha Menyaksikan segala-galanya. Sekarang hati siapakah yg perlu dicuci.

Pak Karamu yg jauh lebih handal ilmunya daripada kamu pun tak berperangai seperti anda. Sudah tentu Pak Karamu malu mempunyai murid seperti anda. Itulah yg dikatakan "ilmu murid sering melebihi ilmu gurunya".

Saya mohon kepada Allah agar anda selamat dan diberikan kefahaman yg sebenarnya.

Sedikit kisah berkenaan azan...

Ramai yang biasa mendengar azan.

Allahu Akbar 2x
Allahu Akbar 2x

Ashadualla ilaha illallah 2x
Ashaduanna muhammadar rasulullah 2x

Hayya 'alassolah 2x
Hayya 'alas alah 2x

Assolatu khairumminannaum 2x (waktu subuh sahaja)

Allahu Akbar 2x

La ilaha illallah.

Itulah laungan azan. Kisahnya Rasulullah dan para sahabat memikirkan cara bagaimana mahu memanggil orang ke masjid untuk solat.Ada yang cadangkan, bunyi loceng tapi tidak boleh sebab menyerupai nasrani/kristian dan macam-macam cadangan lagi.

Akhirnya Allah mengilhamkan kepada Saidina Umar akan kalimah azan, Umar bertemu Rasulullah dan menceritakannya kepada Rasulullah.Rasulullah bersetuju lalu menyuruh Bilal sebagai pelaung azan.Bilal dipilih Rasulullah kerana sebab-sebab tertentu. Di dalam azan inilah adanya 2 kalimah syahadah yang diucapkan para muadzin setiap hari 5x...Wallahu'aklam

Banyak juga saya merujuk - quran terjemahan,orang lain,ustaz-ustaz,guru-guru dan sebagainya tentang 2 kalimah syahadah ni.

Memang benar tak de tertulis 2 kalimah syahadah itu dengan lengkap dalam mana-mana surah dalam 'mushaf kitab Al Quran' yang ramai orang Islam membaca dan merujuk tu.

Yang banyak terdapat tertulisnya ayat 2 kalimah syahadah yang lengkap ialah dalam hadis-hadis nabawi, termasuk hadis tentang azan.

Kenapa?

Banyak orang boleh memberikan pendapat dan pandangan. Masing-masing berdasarkan ilmu dan kefahaman serta rujukan masing-masing.

Setahu saya,dalam mana-mana perbahasan,perbincangan dan muzakarah, antara kefahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah ialah tidak mempunyai banyak pertikaian, direnungi dan diperhalusi setiap persoalan dan jawapan lalu diperolehi keyakinan seterusnya beramal mengikut kefahaman yang telah dimiliki.

"Setiap penyakit ada ubatnya, setiap permasalahan ada jalan penyelesaiannya dan setiap persoalan pasti ada jawapannya."

Maaf sekali lagi kerana saya membuka semula kisah korban Ibrahim. Sefaham saya, sebelum memiliki anak, Ibrahim pernah menyebut dalam satu kejadian yang berlaku, Ibrahim pernah berkata (lebih kurang maksudnya)..jika aku mempunyai anak, pasti akan kukorbankan. Atas kata-kata itulah Ibrahim diuji terhadap perkataan yang pernah dituturkannya...Setiap Rasul Allah itu bersifat dengan sifat-sifat siddiq, amanah, tabligh,fatonah...Wallahu'aklam.

Salam Orkid,

Di bawah diambil dari JAKIM.

Asal Usul Azan

HADITH 1 :

Dari Abdullah bin Umar katanya:”Adalah kaum muslimin ketika baru sampai di kota Madinah, berkumpul menunggu waktu sembahyang kerana belum ada cara untuk memberitahu.

Pada suatu hari mereka itu bermesyuarat tentang cara pemberitahuan waktu; ada yang mengatakan supaya menggunakan loceng seperti Nasrani dan ada pula yang mengatakan supaya menggunakan trompet seperti Yahudi.

Maka berkata Umar bin al-Khattab r.a: "Bukankah lebih baik menyuruh seseorang meneriakkan atau memberitahukan waktu sembahyang?” Bersabda Rasulullah s.a.w bersabda:”Hai Bilal, pergilah dan ajaklah orang-orang bersembahyang.” (Muslim)

HADITH 2:

Abdullah bin Zaid r.a meriwayatkan: "Ketika cara memanggil kaum Muslimin untuk solat dimusyawarahkan, suatu malam dalam tidur aku bermimpi melihat ada seseorang sedang memegang sebuah loceng.

Aku dekati orang itu dan bertanya kepadanya apakah ia ada maksud hendak menjual loceng itu. Jika memang begitu aku memintanya untuk menjual kepada aku saja. Orang tersebut malah bertanya," Untuk apa ? Aku menjawabnya, "Bahawa dengan membunyikan loceng itu, kami dapat memanggil kaum Muslimin untuk menunaikan solat."

Orang itu berkata lagi, "Adakah kau mahu jika ku ajarkan cara yang lebih baik ?" Dan aku menjawab " Ya !"Lalu dia berkata lagi, dan kali ini dengan suara yang amat lantang , " Allahu Akbar, Allahu Akbar."

Ketika esoknya aku bangun, aku menemui Rasulullah s.a.w dan menceritakan perihal mimpi itu kepada baginda. Dan baginda bersabda: "Itu mimpi yang sebetulnya nyata. Berdirilah di samping Bilal dan ajarkan dia bagaimana mengucapkan kalimat itu. Dia harus mengumandangkan azan seperti itu dan dia memiliki suara yang amat lantang." Lalu aku pun melakukan hal itu bersama Bilal." (Abu Dawud)

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

******** Kedua hadis di atas tidak langsung memberi tahu laungan azan seperti yg anda katakan itu. Kalau diambil daripada hadis Abu Dawud, Abdullah bin Zaid hanya mengatakan "Allahhu Akbar, Allahhu Akbar" saja.

Kedua hadis itu bersalahan diantara satu sama lain. Yg Muslim mengatakan Umar ibn Khatab dan yg Abu Dawud pula mengatakan Abdullah ibn Zaid. Yg mana satu yg betul?

Di antara dua hadis di atas, hadis Abu Dawudlah yg lebih bolih diterima pakai kerana ia lebih sempurna.

Mungkin anda dapat sumber daripada yg lain. Cuba beri tahu sumber hadis yg anda pakai sebagai rujukan.

Salam Orkid,

Quote: "Setiap penyakit ada ubatnya, setiap permasalahan ada jalan penyelesaiannya dan setiap persoalan pasti ada jawapannya."

*******

Soalan yg saya tanya tentang 2 kalimah syahadah itu sengaja saya tanya. Kalau saya sendiri kata nanti orang tak percaya. Biarlah mereka cari sendiri, baru mereka akan percaya.

Kalimah "Lailahaillalah" dan "Muhammad darasulullah" memang ada di dalam al Quran. Tapi di dalam surah-surah yg lain (tidak bersama). Jadi kalimah tambahan "Ashhadu" (aku naik saksi) itu mana datangnya?

Bila kita kata "aku naik saksi" ada dua elemen yg terkandung 1. aku percaya/tak percaya, 2. aku lihat. Dalam konteks shahadah kita ini jadilah ia "aku percaya dan aku lihat".

Berdasarkan al Quran sahaja, 2 kalimah syahadah memang tidak ada. Tapi, bolih atau tidak kita mengucapkan sedemikian? Jawabnya: Bolih dan tidak bolih.

BOLIH --- hanya terhadap syahadah yg pertama ia itu: "Ashhaduanlaailaahaillalah" kerana Allah mengizinkannya di dalam Ali 'Imran 18 yg bermaksud:

[3:18] ALLAH MENYAKSIKAN bahawasanya TIADA TUHAN MELAINKAN DIA, dan JUGA MA'LAIKAT dan ORANG-ORANG YG BERILMU YG MENEGAKKAN KEADILAN; tiada Tuhan melainkan Dia Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

****** Jadi, orang-orang islam yg berilmu diizinkan Allah "menyaksikan" juga.

Kalau "menyaksi" mesti lihat. Bila pula kita melihat Allah? Maka surah Al 'Araaf 172 lah jawapannya, ia itu:

[7:172]Dan ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam dari (tulang) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, "BUKANKAH AKU RABB (TUHAN) KAMU?" Mereka semua menjawab: "BENAR, KAMI MENJADI SAKSI". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".

Maka, benarlah syahadah yg pertama kita dari aspek al Quran.

TIDAK BOLIH --- Terhadap kalimah syahadah yg ke dua, kerana: 1. bohong, 2. Allah larang.

Kenapa kita bohong? Kerana:

1. Kita berjanji dengan Allah bahawa kita tidak membeza-bezakan diantara rasul-rasulNya (Al Baaqarah 285).

2. Kita bukannya sezaman dengan Muhammad bagaimana kita bolih menyaksikan beliau melaksanakan tugas beliau sebagai seorang rasul Allah?

Allah larang di dalam:

Surah An Nisaa Ayat 79:
"Apa jua kebaikan yang engkau dapati maka ia adalah dari Allah; dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri. Dan KAMI TELAH MENGUTUS ENGKAU (Muhammad) SEBAGAI SEORANG RASUL KEPADA SELURUH UMAT MANUSIA. Dan CUKUPLAH ALLAH MENJADI SAKSI".

Surah Al Fath Ayat 28:
"Dia lah yang telah mengutus rasulNya (Muhammad) dengan membawa petunjuk dan ugama yang benar (ugama Islam), supaya Dia memenangkannya dan meninggikannya di atas segala ugama yang lain; dan CUKUPLAH ALLAH MENJADI SAKSI".

Juga Surah Al Baqaraah 285.

Kalau Allah sudah berfirman bahawa "CUKUPLAH DIA MENJADI SAKSI" kenapa kita nak menjadi saksi juga? Bukannya kita tidak percaya bahawa Muhammad itu rasul Allah; cuma kita tidak bolih menyaksikan.

Fikirkanlah.

Wallahu'alam.

Tanpa Nama ni golongan yang berfahaman Satu Tuhan Satu Kitab Satu Umat, kan? Kumpulan Salamun alaikum? Betul? Kumpulan yang merujuk Al Quran tu sebagai 'Bacaan'?

Salam Orkid,

Kenapa anda ni sebuk sangat? Nak tahu kumpulan apalah. Kenapa? Adakah kebenaran itu monopoly sesuatu kumpulan aje ke?

Kan saya dah kata kalau budak-budak sekali pun yg berkata benar, saya akan percaya. Masalah anda, anda teramat sangat memandang pada warna bulu. Kalau lain dari warna yg anda pakai, semuanya tak betul.

Apa salahnya kumpulan "Satu Tuhan Satu Kitab Satu Umat" tu? Bukankah Allah perintah kita supaya jangan berpecah belah? Bukankah Allah kata, kalau kita berpecah belah kita kafir? Cuba fahami:

1. Surah Al Mukminuun Ayat 52 - 54 yg bemaksud:

[52] Dan sesungguhnya ugama Islam ini adalah ugama kamu - UGAMA YANG SATU, dan Akulah Tuhan kamu; maka bertaqwalah kamu kepadaKu.

[53] Kemudian umat Rasul-rasul itu BERPECAH-BELAH DALAM URUSAN UGAMA MEREKA kepada beberapa golongan, TIAP-TIAP GOLONGAN BERGEMBIRA DENGAN APA YANG ADA PADA MEREKA.

[54] Maka BIARKANLAH MEREKA TENGGELAM DALAM KESESATAN itu hingga ke suatu masa.

2. Surah Ar Ruum Ayat 31 - 32 yg bermaksud:

[31] HENDAKLAH KAMU (ya Muhammad) SENTIASA RUJUK KEMBALI KEPADA ALLAH (kepada Al Quran) serta bertaqwalah kamu kepadaNya; dan kerjakanlah sembahyang dengan betul sempurna; dan JANGANLAH KAMU MENJADI DARI MANA-MANA GOLONGAN ORANG SYIRIK,
-
[32] Iaitu ORANG-ORANG YANG MENJADIKAN FAHAMAN UGAMA MEREKA BERPECAH -BELAH mengikut kecenderungan masing-masing serta mereka pula menjadi berpuak-puak; tiap-tiap puak bergembira dengan apa yang ada padanya (dari fahaman dan amalan yang terpesong itu).

3. Surah Al Anaam Ayat 159 yg bermaksud:

[159] Bahawasanya orang-orang yang mencerai-beraikan ugama mereka dan mereka menjadi berpuak-puak, tiadalah engkau terkait sedikitpun dalam (perbuatan) mereka. Sesungguhnya perkara mereka hanya terserah kepada Allah. Kemudian Ia akan menerangkan kepada mereka (pada hari kiamat kelak), apa yang telah mereka lakukan (dan membalasnya).

--------------------

Quote: "... Kumpulan Salamun alaikum? Betul? Kumpulan yang merujuk Al Quran tu sebagai 'Bacaan'?"

**** Bukankah Allah yg suruh memberi salam macam itu. Jadi apa salahnya kumpulan itu?

**** al Quran itu bukakankah "Bacaan" dalam bahasa melayu. Kalau dalam bahasa inggeris "the reading". Salah ke?

Saya tidak akan mempersalahkan yg benar.

Sabar Tanpa Nama.Cuba renung soalan saya tu baik-baik.Saya bertanya sahaja.Kenapa pulak beremosi dan mengeluarkan maksud ayat dari BACAAN@THE READING tu?Orang yang mencari kebenaran kan kena banyak BERSABAR.Cuba Tanpa Nama rujuk ayat-ayat dari BACAAN tentang sabar?Sebagai contoh:-

3:200. "Wahai orang-orang yang percaya, bersabarlah, dan berlumba-lumbalah kamu dalam kesabaran, dan berteguhlah, dan takutilah Allah agar kamu beruntung".

2:45. Kamu mohonlah pertolongan dalam kesabaran dan solat kerana ia adalah sungguh berat kecuali kepada orang-orang yang merendah hati,

2:61. Dan apabila kamu berkata, "Wahai Musa, kami tidak akan bersabar dengan makanan yang satu macam; mohonlah kepada Pemelihara kamu untuk kami, supaya Dia mengeluarkan untuk kami daripada apa yang bumi menumbuhkan; herba hijaunya, dan mentimunnya, dan jagungnya, dan kekacangnya, dan bawang merahnya." Dia berkata, "Adakah kamu menukar yang lebih baik dengan yang lebih rendah? Turunlah ke Mesir; kamu akan mendapati di sana apa yang kamu menanyakan." Dan, kehinaan dan kemiskinan ditimpakan kepada mereka, dan mereka dipenuhi beban kemurkaan Allah. Itu adalah kerana mereka tidak percaya kepada ayat-ayat Allah, dan membunuh para Nabi tanpa patut. Itu adalah kerana mereka ingkar, dan mereka mencabuli.

2:153. Wahai orang-orang yang percaya, kamu mohonlah pertolongan dalam kesabaran dan solat; sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar.

2:155. Sungguh, Kami akan menguji kamu dengan sesuatu daripada ketakutan, dan kelaparan, dan kekurangan harta, dan jiwa, dan buah-buahan; dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang sabar,

2:175. Mereka itulah orang-orang yang membeli kesesatan dengan petunjuk, dan azab dengan keampunan; betapa sabarnya mereka menahan Api!


3:200. Wahai orang-orang yang percaya, bersabarlah, dan berlumba-lumbalah kamu dalam kesabaran, dan berteguhlah, dan takutilah Allah agar kamu beruntung.

4:25. Dan sesiapa antara kamu yang tidak mempunyai kemewahan untuk membolehkan mengahwini wanita-wanita merdeka yang mukmin, maka dia mengambil pemudi kamu yang mukmin yang tangan kanan kamu memiliki; Allah sangat mengetahui mengenai keimanan kamu, sebahagian kamu daripada sebahagian yang lain. Maka kahwinilah mereka dengan izin keluarga mereka, dan berilah mereka upah mereka dengan baik sebagai wanita-wanita dalam ikatan perkahwinan, bukan dalam perzinaan, atau mengambil sebagai teman rahsia, tetapi apabila mereka telah dinikahi dan jika mereka melakukan kesumbangan, maka bagi mereka separuh daripada azab wanita yang merdeka. Itu adalah bagi orang-orang antara kamu yang menakuti penderitaan (dosa zina); dan lebih baik bagi kamu jika kamu bersabar. Allah Pengampun, Pengasih.

Banyak lagi kan ayat-ayat dari BACAAN menyuruh pengikutnya bersabar!Tanpa Nama nak ikut emosi atau BACAAN? Banyak-banyak bersabar ye....baru beruntung

Ni ayat istimewa untuk Satu Tuhan, Satu Kitab, Satu Umat.- Ahli Allah tidak memandang DUNIA ATAU AKHIRAT walau sezarah pun.Haram atas mereka.Mereka hanya memandang Allah semata-mata....Cuba la cari dalam BACAAN,ada tak ayat-ayat ni?

Salam Tanpa Nama,

Allah kata "....bukanlah engkau (wahai Muhammad) yang melempar ketika engkau melempar, akan tetapi Allah jualah yang melempar...." Al-anfal ayat 17

"Wama tasha uu nailla anyasha Allah" Al-Insan ayat 30.

Keterangan2 ayat diatas jelas menunujukkan setiap perbuatan (af'al) dtg dari Allah... Allah jua yg menggerakkan dan berkehendak atas setiap yg berlaku. Jadi dimana kuasa manusia yg dikatakan mempunyai daya upaya????

Muhammad tidak berbohong cuma manusia sahaja yg tidak melihat dan memikirkan sedalam-dalamnya akan ayat-ayat quran.

Wallahu'alam

Salam Orkid,

Apa kena anda ni, tiba-tiba aje keluar isu sabar. Anda ni dah meracaulah. Mimpi ke lagi?

Quote: "Ahli Allah tidak memandang DUNIA ATAU AKHIRAT walau sezarah pun.Haram atas mereka.Mereka hanya memandang Allah semata-mata....Cuba la cari dalam BACAAN,ada tak ayat-ayat ni?"

**** Ayat itu mungkin tak ada kut dalam al Quran. Kalau ada tunjukkanlah. Kalau tak ada, mana datangnya?

Kenapa mereka katakan "haram"? Mereka tak sukakah apa-apa yg Allah cipta? Siapa cipta diri-diri mereka tu kalau bukannya Allah? Mereka tak fahamkah yg Allah kata Dia tak cipta segala-segalanya untuk main-main? Ini yg dikatakan "melampaui batas". Kalau orang kenal dirinya, tahulah dia yg dia itu "secebis habuk" pun tak ada. Apabila Allah perintah -- mereka kata, "Kami dengar dan kami patuh". Fikirkanlah kesah korban Ibrahim tu.

Mereka tak solat ke? Kalau solat tak baca Al Faatihah ke? Kalau baca, tak faham ke apa yg dikatakan?

Kalau nakkan Raja, percayalah 100% akan kata-kata Raja itu dulu. Lepas tu baru Raja bolih merestui kalau nak jumpa Dia. Ini tidak, hampir semua kata-kata Raja disanggah dan tak percaya (mendustakan), tapi nak dekat dengan Raja. Kalau Raja tak tahu takpelah, tapi Raja tahu segala-galanya. Sudahlah begitu, semua anugerah Raja ditolak, menandakan tak hormat kepada Raja, tapi dia nak juga pada Raja. Tak berakal fikiran ke? Kat mana fatonah mereka?

Entahlah, iblis pun malu.

Salam Kolam Hati,

Sebab segala-galanya daripada Allah-lah, maka kita puji Dia di dalam solat sedemikian. Kalau dah puji, janganlah complain pula bila tak kena dengan cita rasa kita.

Anda contohnya, kenapa anda sebuk sangat di dalam forum ini? Bukankah segala-galanya dari Allah juga? Anda komen, anda tak komen pun dari Allah juga. Kenapa buang masa dengan selain Allah? Kata nakkan Allah; beribadah sajalah banyak-banyak.

Nabi kita pun, kalau dia sebagai contoh untuk kita, tak usahlah keluar dari gua. Duduklah kat situ dan ajak orang ramai-ramai masuk ke gua untuk bersatu dangan Allah. Buat apa buang masa berdakwah, berjihad dan berkorban untuk menegakkan kalimah "Laailahaillalah". Buat pun Allah juga, tak buat pun Allah juga; senangnya tak usah buatlah -- sama aje.

Beginilah, RTM nak pancarkan program-program supaya semua rakyat dapat maklumat. Tapi semua TV tak hendak terima pancarannya. Semua TV kata cukuplah RTM aje untuk kami. Bagaimana?

ooo...taksub dengan pemikiran,pahaman,olahan,putar-putar,pusin sana pusin sini MAKSUD QURAN daripada kumpulan puan ok ya...oooo pasai kumpulan puan nih 100% ikut quran....kami nih tak betoi2 ikut quran ya...atau pun pemahaman kami tak betoiii ye...

laaa awat tak habaq awai2 Puan...puan tanpa nama puan tanpa nama....baik masuk RTM je Puan tanpa nama....mmmm...boleh pulak semua ramai2 ustaz-ustad pun belajo ilmu quran daripada puan tanpa nama...mmmm...nih buang masa je byk menaip nih...buat jadi penin je puan layan kami...banyak sangat melalut puan nih...kot2 tak tidoq malam nih.

ZIKRI --- AWAK DAH ISIM. CARI TOK GURU -- BERUBATLAH. ADIOS!!!!

Ehh...pandai pulak guna perkataan isim...ada ke dalam quran...percaya ke pulak isim tuh...ke awak nak cuba merasa pulak...mmmm...kalau nak boleh kami usahakan cari jalan...yang adios+choww tu you tu sepatutnya

wahai puan tanpa nama....hehehe...dengar sini pasang mata baik2

INI WEB TOK GURU SAYA...

awak tu yang tengelam punca macam ikan kelemasan...pasal tak ada tok guru...taksub dengan akal waljamaah kumpulan awak!!!Kalu nak duduk sini belajarlah betul2 dan ikhlas...

kalau betullah puan bersama2 dengan golongan seperti di dalam web ini= http://www.e-bacaan.com/

mmm bertaubatlah...bahayanya kumpulan ini lebih dasyat daripada yahudi dan nasrani...pasal tuh WAJIB DIHUKUM BUNUH JE

Tanpa Nama tak inginkah bertaubat? Allah kan Maha Pengampun, Maha Penyayang, Maha Menerima Taubat?

Pintu taubat masih dibuka selagi matahari belum terbit dari arah barat,selagi nyawa belum di kerongkongan...Kemudian ajaklah bersama kawan-kawan Satu Tuhan Satu Kitab Satu Umat yang Tanpa Nama rasakan masih boleh kembali@taubat ke pangkal jalan.

Mudah-mudahan Allah limpahkan taufik hidayahNya ke dalam hati...

Tanpa Nama tak inginkah bertaubat? Allah kan Maha Pengampun, Maha Penyayang, Maha Menerima Taubat?

Pintu taubat masih dibuka selagi matahari belum terbit dari arah barat,selagi nyawa belum di kerongkongan...Kemudian ajaklah bersama kawan-kawan Satu Tuhan Satu Kitab Satu Umat yang Tanpa Nama rasakan masih boleh kembali@taubat ke pangkal jalan.

Mudah-mudahan Allah limpahkan taufik hidayahNya ke dalam hati...

Untuk pengetahuan sahabat, saya telah jumpa orang macam ni dah banyak tapi lebih dahsyat dari Tanpa Nama, yang Tanpa Nama ni ciput aje...baru tingkatan 1 (umur pun baru 30an).

Orang jenis ini kita kena suruh dia makan KATAK eg. tomyam katak kah! atau sup KATAK kah!. Tengok apa dia punya hujah. Cakap macam nak makan tapi kalau betul2 dia tak makan punnn. Cakap tak serba bikin. Ini berdasarkan pengalaman saya.

Salam,

Perhatikanlah perangai orang yg kononnya islam. Orang tak setuju aje dengan pendapat dia, dia wajibkan hukum bunuh terhadap orang itu. Dialah pendakwa, dialah hakim dan dialah pelaksana hukumannya. Inikah yg Allah refer sebagai "Kamu adalah umat yg terbaik"???? Kalau mereka inilah yg terbaik, yg kurang baik tu macam mana agaknya.

...Luuu fikirlah sendiriiiiiii....

..Teringat kata iklan dalam TV

Salam Orkid,

Kenapa saya perlu bertaubat? Kerana saya percaya kepada al Quran?

Saya perhatikan anda-anda sekelian tak ada pun menyanggah apa-apa yg saya utarakan. Kalau macam itu macam mana nak bermesyuarah? Anda asyik hentam orangnya saja. Sebutlah yg mana dan kenapa salah. Lepas itu terserahlah kat saya atau orang lain nak percaya atau tidak.

Saya memang hendakkan anda semua percaya tapi kalau tidak percaya pun saya tak kesah. Saya sekadar menyampaikan sebaik mungkin saja. Nabi kita dulu pun tak bolih membuat orang percaya -- itu hak Allah semata-mata; sebab itu Abdul Mutalib dan Abu Talib tak percaya.

Salam Orkid,

Kenapa saya perlu bertaubat? Kerana saya percaya kepada al Quran?

Saya perhatikan anda-anda sekelian tak ada pun menyanggah apa-apa yg saya utarakan. Kalau macam itu macam mana nak bermesyuarah? Anda asyik hentam orangnya saja. Sebutlah yg mana dan kenapa salah. Lepas itu terserahlah kat saya atau orang lain nak percaya atau tidak.

Saya memang hendakkan anda semua percaya tapi kalau tidak percaya pun saya tak kesah. Saya sekadar menyampaikan sebaik mungkin saja. Nabi kita dulu pun tak bolih membuat orang percaya -- itu hak Allah semata-mata; sebab itu Abdul Mutalib dan Abu Talib tak percaya.

.ZZzzzzz....


































































....Zzzzzzzzzzzzz

Benar Ada Nama.

Ada Nama,

Lihatlah sekelian gambaran betapa luasnya kekosnongan alam fikiran si pulan ini.

Salam Tanpa Nama,

Mata Zahir ada kekosongannya,
Mata Batin ada isinya
Jalan orang jalan yang nyata
Jalan ku jalan yang tak nyata..

Adakah engkau melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhan?

Adakah engakau menjadi wakil atasnya? atau

adakah engkau mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau berakal?

Tidak hanya mereka seperti binatang, bahkan mereka lebih sesat daripadanya.

Dan barangsiap yang durhaka kepada Allah dah rasul-Nya,

nescaya Allah masukkan ia kedalam neraka, hal keadaannya kekal padanya dan adalah baginya azab yang menghina"

Salam Ada Nama,

Quote: "jalan ku jalan yg tak nyata"

***** Kenapa dicari-cari jalan yg tak nyata? Kan yg dimohon setiap hari " ... ke jalan yg lurus. Jalan orang-orang yg Engkau beri nikmat. Bukan jalan yg Engkau murkai dan bukan jalan yg sesaaaaaaaaaatttt". Yg diminta itu adalah al Quran. Sudah pun Allah bagi tapi tak nak percaya sepenuhnya.

"Jalan yg tak nyata" itu kalau Allah tanya "Dimanakah jalan yg engkau ikut itu?" Tentu jawbanya, "Entahlah ya Allah saya pun tak nampak".

CIRI-CIRI ORANG YG BERAKAL:

Allah memberi tahu ciri-ciri orang yg berakal fikiran (ululalbab) dan ganjarannya sekali. Rujuklah kepada Surah Al Imran ayat 190 - 195 yg bermaksud:

[190] Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi ORANG-ORANG YG BERAKAL FIKIRAN :

[191] (Iaitu) orang-orang yang mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring, mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan semuanya ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, peliharalah kami dari azab neraka".

[192] "Wahai Tuhan kami! Sebenarnya sesiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka maka sesungguhnya Engkau telah menghinakannya, dan orang-orang yang zalim tidak akan beroleh seorang penolong pun".

[193] "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah mendengar seorang Penyeru (Rasul) yang menyeru kepada iman, katanya: BERIMANLAH KAMU KEPADA TUHAN KAMU, maka kami pun beriman. Wahai Tuhan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami dan hapuskanlah daripada kami kesalahan-kesalahan kami dan matikanlah kami bersama orang-orang yang berbakti".

[194] "Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami pahala yang telah Engkau janjikan kepada kami melalui Rasul-rasulMu, dan janganlah Engkau hinakan kami pada hari kiamat; sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji".

[195] MAKA TUHAN MEREKA PERKENANKAN DOA MEREKA (dengan firmanNya): "Sesungguhnya Aku tidak akan sia-siakan amal orang-orang yang beramal dari kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan, setengah kamu (adalah keturunan) dari setengahnya yang lain. Maka orang-orang yang berhijrah dan yang diusir keluar dari tempat tinggalnya, dan juga yang disakiti kerana ugama Ku, dan yang berperang dan yang membunuh dan terbunuh - sesungguhnya Aku akan hapuskan kesalahan-kesalahan mereka, dan sesungguhnya Aku akan masukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, sebagai pahala dari sisi Allah. Dan di sisi Allah jualah pahala yang sebaik-baiknya".

Perhatikan arahan Rasul di dalam ayat 193 ia itu "Berimanlah kamu kepada Tuhan kamu".

Pandangan dan pendapat - menuntut ilmu apa sekalipun perlukan guru sebagai pembimbing,terutama ilmu berkenaan Al-Quran dan Hadis Nabawi.Guru yang murshid.Tak boleh hanya dengan membaca sahaja,terus diambil kefahaman sendiri-sendiri ikut sedap rasa dan akal, dibimbangi kefahaman yang diperolehi kefahaman yang sesat kemudian disebarkan.Takut jadi sesat menyesatkan orang lain pula.Dah berilmu, kita beramal penuh kefahaman dan keikhlasan mengikut apa yang Allah dan Rasul kehendaki,penuh istiqamah.Penuh ikhlas tanpa ada sebarang kepentingan dan niat selain Allah(susah memang susah,Allah dah sebut bahawa setiap diri pasti akan diuji!).Tanda ahli syurga tu ada tersebut dalam Al Quran & hadis ciri-cirinya.Antaranya berjiwa tenang tenteram,sopan santun (haliim),amat yakin dengan Allah dan RasulNya dll.Dari situ dikenal yang mana Hamba Allah yang sebenar-benarnya,hamba dalam ertikata insan kamil wal mukamil.Untuk mencapainya perlu mujahadah yang tak putus-putus..Sejauhmana pun ilmu yang dimiliki,pandanglah Rasulullah@uswatun hasanah,zahir dan batin.

Dari kecil, adatnya ibu bapa hantar anak-anak ke sekolah mengaji, belajar tulis, baca dan kira.Mana yang pandai mengajar, diri sendiri yang mendidik anak-anak kecil.Tu sebab Nabi ada bersabda yang lebih kurang maksudnya..bayi tu bak kain putih, ibu bapanyalah yang menjadikannya Nasrani, Yahudi atau Majusi.(siapa-siapa yang ada teks asli dari terjemahan hadis ni, saya alu-alukan).Nak bertambah cantik kefahaman,banyakkan bertanya,walaupun soalan yang sama kepada ramai orang,pastinya jawapan yang diperolehi berbeza-beza menurut ilmu dan kefahaman seseorang.Jika dasarnya Al Quran wal Hadith, benarlah ia,itupun jika ayat Al Quran dan Hadis itu memang NYATA,JELAS DAN TERANG maksudnya.Jika ianya kiasan,maka perlulah kepada pengajian,pengkajian,merenung dalam-dalam bersama tafakur yang amat jitu.Jika pendapat dan pandangan ulama salafus soleh sudah ada,ambillah.Ulama yang berijtihad,jika benar dapat 2 pahala,jika tidak, dapat 1 pahala.Jika pendapat peribadi semata-mata kita masih boleh menerima atau menolaknya.Namun jika nyata benarnya,apa salahnya jika bermanfaat?Mencari kebenaran, bila dah ditemui eloklah beramal dengannya.Bukan hanya asyik mempertikaikan sahaja!

Banyak orang menggunakan akal(Pak Karamu pun dah hurai banyak tentang lembaga akal ni,tempat letaknya ilmu yang hak dan batil.Jika ianya datang dari nafsu yang jahat,ilmu tu jadi batil).Jika kita banyak dan selalu beramal apa yang diketahui, Allah akan bagi ilmu yang kita tak ketahui.Beramal penuh keikhlasan, penuh adab,penuh kefahaman, Nur Ilahi akan turun ke hati dari kurnia dan anugerahNya.Allah akan memberi ilham melalui malaikat ilham.Allah ada berfirman..Kami ilhamkan kepada jiwa...beruntunglah mereka yang membersihkan jiwanya dan rugilah mereka yang mengotorkan jiwanya...(saya alu-alukan teks penuh dan nama surah)

Kata orang tua dahulu, jika kita hanya pandang cacat cela makhluk, nescaya kan ditemui.Tak percaya cuba korek lubang bontot dalam-dalam sikit lepas dah buang dan cuci bersih-bersih,pasti kan jumpa najisnya.

Alam ini alam sebab-musabab. Setiap kejadian yang berlaku pasti ada sebab-musababnya..Allah tak menjadikan sesuatu tu sia-sia....begitulah peristiwa apabila kita berhadapan dengan banyak rencam pemikiran manusia yang punyai 1001 kefahaman...contohnya kefahaman Tanpa Nama yang berakidahkan Satu Tuhan Satu Kitab Satu Umat bersendikan BACAAN,AKAL DAN NAFSUNYA....

Sebagai renungan...Allah ada berfirman..Innallaaha wa malaaikatahu yusolluna 'alannabiy,ya ayyuhal laziina amanu sollu 'alaihi wasallimu tasliima..kenapakah Allah berfirman seperti ini?

Wabillahittaufiq wal hidayah..Walahaulawalaquwwataillabillahill'aliyyil'azhiim wa astaghfirullahal'azhiim allazi la ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atubu ilaih..

Salam Orkid,

Secara amnya saya setuju dengan apa yg ada terangkan itu. Nak belajar kena berguru, bersihkah batin, bermujahadah, bermushahadah, berkalwat, bertapa, .... Namun, biar apa sekali pun yg kita lakukan, sekiranya ia bersalahan dengan petunjuk Allah, maka kita kenalah berhati-hati. Kalau perlu disoal, maka kita wajib soal. Dan guru pula perlulah beri jawapannya sebab itu tugas guru.

Quote: "Sebagai renungan...Allah ada berfirman..Innallaaha wa malaaikatahu yusolluna 'alannabiy,ya ayyuhal laziina amanu sollu 'alaihi wasallimu tasliima..kenapakah Allah berfirman seperti ini?"

****** Kenapa agaknya Orkid? Terangkanlah.

itulah org tingkatan 1, belum belajar bahasa sastera, saya walaupun baru darjah 6 pun dah boleh paham...ibarat cerdik tapi bodoh sombong atau tuang air di daun keladi.

..Jangan pulak faham, ambil air kemudian tuang atas daun keladi...

jalan nyata tu seperti yang nampak couple yg bukan muhrim berkepit-kepit tu, minum arak secara nyata..

....

Dan barangsiapa yang taat kepada ALLAH dan RASUL-Nya, nescaya Allah masukkan ia kedalam syurga yang mengalir padnya sungai-sungai, hal keadaan mereka kekal padanya dan yang demikian itu suatu kejayaan yang besar.

Salam Orkid,

Quote: "Wabillahittaufiq wal hidayah..Walahaulawalaquwwataillabillahill'aliyyil'azhiim wa astaghfirullahal'azhiim allazi la ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atubu ilaih.."

***** Tak ada pula anda sebut -- Muhammad atau Rasul --- dalam ayat ini. Segala-galanya kepada Allah saja. Tapi firman-firman Allah sering dipertikaikan -- tak cukuplah, tak sempurnalah, susah nak fahamlah, dikurangilah, ditambahlah, dll. Lepas tu guna kembali ayat yg di atas.

Entahlah Orkid!!!

"Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu memalingkan muka kamu ke arah Timur dan Barat tetapi kebajikan itu ialah beriman dengan ALLAH dan hari Akhirat dan para malaikat dan kitab-kitab dan para NABI."

Ahlan Wa Sahlan

Apabila kamu berselisih pendapat maka kembalilah kepada quran dan hadis nabi saw, tak boleh pada quran sahaja kerana quran itu adalah asas maksudnya yang sangat luas, tidak tercapai kita maksud yang sebenarnya, oleh itu gunakanlah hadis nabi selagi tidak bercanggah dengan quran, ini cukup jelas dalam hukum syarak

Sebab itu dalam peraturan hadis ada ulama yang mengasingkan di antara hadis dan sunah,sunah adalah perkara yang berlaku di zaman nabi kemudian tidak di pinda oleh nabi sementara hadis nabi adalah ucapan nabi semata-mata yang merupakan sumber hukum selepas quran dan quran pula perlu di terjemahkan atau tafsir oleh orang yang berautorith iaitu ijmak ulama yang menjurus kepada qias

Andainya tiada ijmak ulama maka nanti ada orang yang mengikut bulat-bulat bahawa Allah itu ada tangan dan wajah,dalam masalah hukum kita bagikan kepada 2 perkara penting

1. Mentafsirkan ayat-ayat quran dan menerangkan ma'ananya,menjelaskan dan memberikan keterangan ayat-ayat yang majmumal (belum terang) kemudian mentakhsiskan ayat-ayat umum, membataskan ayat-ayat mutlak dan menerangkan maksud sesuatu nas yang muhtamil

2. Membawa hukum-hukum baru yang tidak di sentuh oleh quran, seperti mewajibkan ada saksi pada hukum nikah, oleh itu tidak menesabah ada orang yang menolak hadis nabi

Salam Ada Nama,

Quote: "jalan nyata tu seperti yang nampak couple yg bukan muhrim berkepit-kepit tu, minum arak secara nyata.."

****** Aduhai!! Teruk betul anda ini. Itu jalan maksiat. Saya tak tanya pun tentang j"alan yg nyata tu". Awak sendiri yg menerangkannya. Saya tak perlu komenlah.

Quote: "Dan barangsiapa yang taat kepada ALLAH dan RASUL-Nya, nescaya Allah masukkan ia kedalam syurga ... "

****** Kita taat kepada Rasul kerana Rasul taat kepada dan membawa berita daripada Allah , ia itu al Quran. Sekarang Muhammad rasulullah sudah tidak ada, maka kita kenalah taat kepada al Quran dan al Quran itu tiada keraguan di dalamnya. Perhatikanlah hadis tentang azan yg dipaparkan dahulu. Baru 2 hadis sudah bercanggah diantaranya.

Assalamu'alaikumwarahmatullahiwabarakatuh.....

Salamun alaikum Tanpa Nama . Nak tana Tanpa Nama ni...Tanpa Nama cintakan Allah dan cintakan Rasul-rasulNya tak?Tanpa Nama kasih tak kepada Allah dan Rasul-rasulNya?Tanpa Nama sayang tak Allah dan Rasul-rasulNya?Tanpa Nama rindu tak kepada Allah dan Rasul-rasulNya?

Salam,
Nampaknya perbincangan menjadi semakin hangat..
'Tanpa nama' dia mengucap 'asyhadu allaiala haillallah' shj..dia tak ambil waasyhaduanna muhammadarrasulullah'
Kata guru saya, yang ni lah kalau kita nak beza jin Islam & jin kafir..suruh dia mengucap 2 kalimah syahadah..
kalau jin kafir, dia ambil part 1 shj..dia x mengaku Muhammad itu pesuruh Allah..

jadi tanpa nama ni golongan mana?

itu hari saya suruh baca surah Al-Nas.Siapakah 'al-khannas' dalam surah An-Nas itu? iaitu yang membisikkan was-was (tentang ayat-ayat Allah), iaitu syaitan dari golongan jin dan manusia.

fikirkan..

wassalam..

Salamun alaikum@keselamatan atas kamu,jika diterjemahkan ke dalam bahasa melayu.Tanpa Nama kenapa guna Salamun alaikum?Sewajarnya gunalah keselamatan ke atas kamu?Betul tak Tanpa Nama?Kalau bahasa inggeris-save/peace be upon you,betoi dak Tanpa Nama?Kalau bahasa cina?sapa tau?kalau bahasa eskimo pulak, macamana?Secara tak sedar golongan Satu Tuhan Satu Kitab Satu Umat kelihatannya dengki kepada Allah kerana menurunkan Al Quran dalam Bahasa Arab/bahasa Syurga serta memilih Muhammad seorang yang berbangsa Arab menjadi RasulNya yang terakhir!Macam ala-ala faham Yahudi pun ada kerana Bani Israil tak puas hati Nabi yang terakhir lahir dari Bangsa Arab.Lagi teruknya ulama' cerdik pandai Bani Israil@Yahudi mengubah Zabur dan Taurat!Bila baca pendapat dan pandangan golongan Satu Tuhan Satu Kitab Satu Umat di e-bacaan terhadap maksud ayat Al Quran yang mereka namakan BACAAN pun bercelaru,tak menentu hujung pangkal!mereka nak memahami maksud Al Quran/Al Kitab ikut akal mereka semata-mata berdasar faham atas maksud bahasa dan takrif tersendiri,mereka kata rujuk BACAAN semata-mata,tetapi adakalanya dalam masa yang sama mereka membawa cerita dan kisah atau kesimpulan suatu kisah itu berdasarkan hadis dan pendapat-pendapat atau kesimpulan ulama pula.Sekejap ke sana,sekejap ke sini,tersasar merata-rata!Tidakkah mereka bingung?Secara tak sedar mereka macam nak ikut faham Nasrani@Kristian!Teramat zalim puak/ulamak cerdik pandai kristian kerana mengubah Injil yang diturunkan Allah kepada Isa as!Yahudi dan Nasrani sudah lama tersasar.Mereka telah keluar dari landasan agama Allah(Islam) yang suci yang dibawa para Nabi-nabi dan Rasul-rasul Allah.Merekalah yang dimaksudkan Allah dalam Al-Fatihah sebagai Golongan yang dimurkai dan yang sesat!

Tunjukilah kami jalan yang lurus(As siratal Mustaqim).Jalan yang telah Engkau beri nikmat ke atas mereka.(maksud ayat Al Fatihah). Apa dia jalan yang lurus?Itulah Al Quran dan Sunnah Nabi Muhammad saw yang membawa ajaran tauhid.Itulah ajaran semua nabi-nabi dan Rasul-rasul dan pengikut-pengikut mereka, yang Allah telah beri nikmat ke atas mereka. Nikmat Iman,nikmat Islam.Itulah akidah ahli sunnah wal jamaah.Jemaah yang banyak mengamalkan Sunnah Nabi Muhammad saw yang berpegang kepada Kitabullah dan Hadis@Sunnah Rasul.Itulah Tali Allah.Kembalilah kepada Al Quran dan Sunnah, nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya.Pesanan Rasulullah saw yang bernama Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutalib bin ......kepada semua umatnya.

Salam Orkid,

Quote: "Salamun alaikum Tanpa Nama . Nak tana Tanpa Nama ni...Tanpa Nama cintakan Allah dan cintakan Rasul-rasulNya tak?"

****** Kalau cinta aje tapi tak dengar dan tak taat, tak berguna Orkid.

Saya nak tanya pula kepada anda, "Berani tak Rasul menokok atau mengurangi apa-apa yg diperintah olih Allah, yg diwahyukan melalui dia?"

Salam Pakcik,

Derkenaan dengan syahadah jin tu, itu kata-kata guru Pakcik. Betul tidaknya belum tahu lagi. Nak tahu betul tidaknya, ujilah dulu dengan al Quran. Yang satu dibenarkan 100%; ada nas-nasnya. Yg satu lagi pula 1/2 saja yg benar dan yg 1/2 lagi berdusta dan mengengkari firman Allah; ada juga nas-nasnya.

Pilihlah Pakcik yg mana yg betul. Tersalah pilih nahaslah jadinya.

Kalau cinta aje tapi tak dengar dan tak taat, tak berguna Orkid....YA SAYA SETUJU DENGAN TANPA NAMA TERHADAP FAKTA NI.PADA SAYA IMAN ITU BUKAN SEKADAR PERCAYA SEMATA-MATA.IMAN ITU CINTA,KASIH,SAYANG DAN RINDU.JIKA CINTA, APA BUKTINYA,JIKA SAYANG APA TANDANYA?JIKA KASIH BAGAIMANA KASIHNYA?JIKA RINDU,APA PULAK JADINYA?

Saya nak tanya pula kepada anda, "Berani tak Rasul menokok atau mengurangi apa-apa yg diperintah olih Allah, yg diwahyukan melalui dia?"JAWAPAN-SUDAH TENTU RASUL ALLAH TAK BERANI.JUSTERU PARA MALAIKAT PUN TAK BERANI.PARA SAHABAT PUN TAK BERANI.SAHABAT-SAHABAT ISA@AL HAWARIYYUN PUN TAK BERANI.ANAK-ANAK CUCU ADAM DAN HAWA YANG MENGIKUT JALAN/SYARI'AT ADAM PUN TAK BERANI.PARA ULAMA YANG MENGIKUTI RASUL ALLAH DAN PARA SAHABAT PUN TAK BERANI.RASULULLAH SAW@MUHAMMAD BIN ABDULLAH BERPESAN-IKUTLAH MANA-MANA DARI SAHABATKU,MEREKA UMPAMA BINTANG-BINTANG DI LANGIT,JIKA KAMU MENGIKUTI MEREKA NESCAYA KAMU TAK AKAN SESAT.MUHAMMAD RASULULLAH JUGA BERPESAN,ULAMA ITU PEWARIS NABI-NABI.ADA LAGI PESAN BAGINDA,IKUTLAH SUNNAHKU DAN SUNNAH PARA KHULAFA' AR RASYIDIN.ADA LAGI-KENALKAH KAMU DENGAN AL-IKHWAN?PARA SAHABAT BERTANYA,SIAPAKAH MEREKA,YA RASULULLAH.RASULULLAH BERSABDA,MEREKA IALAH UMATKU DIAKHIR ZAMAN,MEREKA BERIMAN KEPADAKU WALAUPUN MEREKA TIDAK PERNAH MELIHATKU.MEREKA MASUK SYURGA...BANYAK-BANYAKLAH MERUJUK HADIS-HADIS DARI KARANGAN ULAMA WARASATUL ANBIYA' SELAIN AL-QURAN.TANPA NAMA KAN TEMUI HADIS-HADIS TAK BERCANGGAHAN HATTA HADIS DA'IF SEKALIPUN KECUALI HADIS YANG PALSU DAN DIREKA-REKA.SELALULAH MOHON HIDAYAH ALLAH SENANTIASA.RENUNGI MAKSUD AL QURAN DAN HADIS-HADIS NABAWI SEDALAM-DALAMNYA.DIDAPATI KEFAHAMAN,DIAMALKAN SUNNAH SESUNGGUH-SUNGGUHNYA,SEMAMPU YANG TERDAYA.NABI ADA PESAN,SIAPA YANG MENGAMALKAN SATU SUNNAHKU DI AKHIR ZAMAN PERUMPAMAANNYA MEMPEROLEHI 100 PAHALA SYUHADA'...SEPANJANG HIDUP SAYA SETAKAT NI,BELUM PERNAH SAYA TEMUI AYAT-AYAT AL QURAN ATAU HADIS-HADIS YANG MENGATAKAN SYURGA HANYA UNTUK PENGANUT AL QURAN/AL KITAB?YANG BANYAK DITEMUI,SYURGA ITU UNTUK RASUL-RASUL ALLAH DAM UMATNYA...INSYA ALLAH DI SAMPING AMALAN FARDU,SUNAT MUAKKAD DAN SUNAT YANG DIKERJAKAN PENUH KEFAHAMAN,PENUH KEIKHLASAN TERMASUK SELALU BERTADARUS,BERISTIGHFAR,BERSOLAWAT DAN BERZIKIR (TERMASUK BANYAK MENGUCAP LAHAULAWALA....BILLAH),MENJAGA HATI DARI SIFAT-SIFAT MAZMUMAH,ALLAH PASTI MENCURAHKAN TAUFIK DAN HIDAYAHNYA.KAN DIDATANGKAN ALLAH NIKMATNYA,ANTARANYA HALAWATUL IMAN/RASA KEMANISAN IMAN KE DALAM HATI HAMBA-HAMBANYA YANG CINTA,KASIH,SAYANG DAN RINDU KEPADANYA DAN RASUL-RASULNYA...

Salam Orkid,

Quote: "Salamun alaikum@keselamatan atas kamu,jika diterjemahkan ke dalam bahasa melayu.Tanpa Nama kenapa guna Salamun alaikum?Sewajarnya gunalah keselamatan ke atas kamu?Betul tak Tanpa Nama?"

******* Anda orang melayu kan? Anda guna bahasa melayu ke bila beri salam? Tapi, kalau anda kata, "Sejahteralah atas kamu" ada tak orang akan nafikan salam anda itu? Cuma mereka akan rasa ganjil kan? Tapi tak salah.

Masalah BACAAN itu anda utarakanlah kepada yg berkenaan. Apa kena mengena dengan saya? Cuma kalau mereka berkata yg benar, saya percayalah.

Quote: "Tunjukilah kami jalan yang lurus(As siratal Mustaqim).Jalan yang telah Engkau beri nikmat ke atas mereka.(maksud ayat Al Fatihah). Apa dia jalan yang lurus?Itulah Al Quran dan Sunnah Nabi Muhammad saw yang membawa ajaran tauhid."

****** Tahu tak anda bahawa Allah sahut permintaan anda itu? Ayat-ayatnya berbunyi:

(2:2) "Kitab itu (al Quran) tidak ada keraguan di dalamnya, petunjuk kepada orang yg takwa".

[7:2](Al-Quran ini) sebuah Kitab yang diturunkan kepadamu.Oleh itu, janganlah ada perasaan bimbang dalam dadamu mengenainya, supaya engkau memberi amaran dengan Al-Quran itu, dan supaya menjadi peringatan bagi orang-orang yang beriman. [7:3](Katakanlah): "TURUTLAH APA YG TELAH DITURUNKAN KEPADA KAMU DARI TUHAN MU dan JANGANLAH KAMU MENURUT PEMIMPIN-PEMIMPIN YG LAIN SELAIN DARI ALLAH; amatlah sedikit kamu mengambil peringatan".

Ada banyak lagi ayat-ayat Allah, tapi tak ada satu pun yg merujuk kepada Sunnah Rasul/Muhammad.

Quote: "Kembalilah kepada Al Quran dan Sunnah, nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya.Pesanan Rasulullah saw yang bernama Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutalib bin ......kepada semua umatnya".

****** Anda tahu kan hadis di atas ada 2 lagi versi? 1. Aku tinggalkan al Quran dan ahlulbait, dan 2. Aku tinggalkan al Quran sahaja. Yang mana satu yg betul nii???

Salam Orkid,

Anda kata tidak seorang pun yg berani menokok atau mengurangi ayat-ayat Allah. Tapi umat Muhammad kata Muhammad buat begitu. Contohnya:

1. Muhammad diperintah solat 5 kali sehari semalam. Tapi ada pula berbagai solat-solat yg lain di atas alasan sunat.

2. Muhammad diperintah berpuasa di bulan ramadan. Tapi ada juga puasa-puasa yg lain juga beralasan sunat.

3. Allah kata syafaat hanyalah hak Dia. Tapi umat Muhammad kata dia pun akan memberi syafaat juga nanti.

4. Allah kata masuk ke neraka untuk selama-lamanya. Tapi umat Muhammad kata tidak hanya sementara untuk mereka.

5. Allah ajar bagaimana nak ambil wuduk. Tapi umat Muhammad tambah di atas alasan sunat.

6. Allah kata, berkenaan babi, yg tak bolih dimakan adalah dagingnya. Tapi umat Muhammad kata semuanya tak bolih dimakan; malahan tak bolih disentuh.

7. Di dalam surah Al Khafi ada Allah cerita tentang anjing yg beserta dengan orang yg beriman. Umat Muhammad kata anjing itu najis.

8. Muhammad kata di dalam al Quran yg dia tidak minta apa-apa pun di dalam beliau menyampaikan perintah Allah; beliau hanya mengharapkan keredhaan Allah. Umat Muhammad kata beliau minta dipuji banyak-banyak.

9. Allah kata nabi Isa sudah wafat. Umat Muhammad kata nabi Isa belum wafat lagi dan akan kembali ke dunia semula.

10. Allah tak ada sebut pun tentang seksa kubur. Umat Muhammad kata ada.

11. Allah kata puasalah sampai ke malam. Tapi umat Muhammad kata sampai ke maghrib saja.

12. Allah kata mulalah puasa setelah dapat dibezakan antara benang putih dan benang hitam. Tapi umat Muhammad kata mula puasa sebelum solat fajar lagi.

13. Allah perintah supaya jangan membeza-bezakan diantara para rasulNya. Tapi umat Muhammad kata tak apa.

14. Allah kata macam mana pun kamu berusaha, kamu tidak akan dapat berlaku adil terhadap isteri-isteri kamu. Tapi umat Muhammad kata bolih lalu mereka bolih nikah sampai 4 orang.

15. Allah kata "Lailahaillallah" dan "Muhammadarrasulullah". Umat Muhammad tambah pula "Asyhadu" di depannya.

16. Allah kata jangan berpecah-belah di dalam ugama. Umat Muhammad kata tak apa.

17. Allah kata cukuplah Dia sebagai saksi di atas kerasulan Muhammad. Tapi umat Muhammad kata mereka pun nak jadi saksi juga.

18. Allah ajar bagaimana nak bagi salam. Tapi umat Muhammad tak setuju, lalu ditokok tambah.

19. Allah kata ikutlah al Quran saja. Tapi umat Muhammad kata perlu ditambah dengan kitab yg lain.

20. Allah kata al Quran itu mudah, jelas dan sempurna. Umat Muhammad kata tidak.

21. Allah kata Dia tidak ampun dosa orang yg murtad. Umat Muhammad kata mereka wajib dibunuh.

22. Allah tak adakan hukum rejam. Umat Muhammad adakan.

23. Allah kata taubat di akhir kalam tak diterima. Umat Muhammad kata diterima.

Begitulah selanjutnya.

Salam semua, saya lihat seoleh2 fahaman SATU TUHAN, SATU KITAB, SATU UMAT ada persamaan yang dibawa oleh DR RASHAD KHALIFA. Betulkah???Mohon komen bersama…..(hint – sbb daripada pada awal banyak ulang pengajaran drp kisah Nabi Ibrahim as)

- MENGENAI UNITED SUBMITTERS INTERNATIONAL

(http://en.wikipedia.org/wiki/United_Submitters_International)

The United Submitters International is a strictly Monotheistic based religious community, FOLLOWING THE RELIGIOUS TEACHINGS AND PRACTICES OF ABRAHAM, AS PURIFIED BY DR. RASHAD KHALIFA - WHO IS REGARDED AS GOD'S MESSENGER OF THE COVENANT - AND WAS PROPHESIED IN THE OLD TESTAMENT, THE NEW TESTAMENT, AND THE FINAL TESTAMENT (QURAN). Submission is a religion whereby one recognizes God’s absolute authority, and reaches a conviction that only God possesses all power; no other entity possesses any power that is independent of Him. THE NATURAL RESULT OF SUCH A REALIZATION IS TO DEVOTE ONE’S LIFE AND ONE’S WORSHIP ABSOLUTELY TO GOD ALONE. This is the First Commandment in all the scriptures, including the Old Testament, the New Testament and the Final Testament (The Quran). The religion is called Submission is English, Islam in Arabic, and Samarpaan in Sanskrit, amongst other things -- Whatever the equivalent to Submission to God Alone in its respective languages.


- RIWAYAT HIDUP RASHAD KHALIFA

http://en.wikipedia.org/wiki/Rashad_Khalifa

Jelasnya tidaklah seperti rasulullah dan alim ulama yang telah kita ketahui, terima dan ikut bersama, dia bukanlah suatu model ikutan kepada semua.

1. Aku tinggalkan al Quran dan ahlulbait, dan 2. Aku tinggalkan al Quran sahaja. Yang mana satu yg betul nii???-Semuanya betul.Yang tak betul ialah akidah anda,cara anda berfikir dan kefahaman anda!

Seterusnya untuk perkara 1-23... Begitulah selanjutnya.-Tanpa Nama sesungguhnya berada dalam keraguan dan kecelaruan.Sekali lagi akidah anda,cara anda berfikir dan kefahaman anda yang tak betul.Itu aje!

Tanpa Nama beramallah cara Tanpa Nama yang tersendiri atas keyakinan@keraguan@was-was yang ada dalam hati Tanpa Nama.Saya dengan cara saya tersendiri atas keyakinan saya.Biar Allah Yang Maha Adil mengadili siapa yang lebih benar.Bila tu?Tak lama..Bila setiap diri dibawa ke alam barzah,masing-masing akan tahu apa yang mereka amalkan selama ini,benar atau tidak!Selamat tinggal Tanpa Nama.....umphhh Selamat Tinggal Sayang...umphhh...he he..jangan mare...byeeeeeeee!!!!!!!!!!!

Pak Karamu teruskan dengan kuliah ilmu usul kerohanian Islam dan mengenal diri,insya Allah saya sokong.Jika dapat nanti saya masukkan dengan dalil-dalil Al-Quran dan Hadis-hadis Nabawi.Saya doakan...

gadis sunti lagi tuh orkid...hehehe...

orkid mohon komen soalan yang saya fowardkan secara ringkas

terima kasih

moga bersama

Salam,

Umat Muhammad sah tak bolih lagi berbicara secara terbuka dan rasional. Masalah ini sudah terlalu lama mereka alami. Mereka yg berada di zaman sains dan teknologi ini masih lagi berfikiran jumud. Masih lagi, di dalam berbagai perkara ilmu, mereka tak mampu berdiri di atas kaki sendiri. Selalu mereka akan rujuk kembali kepada ilmu ulamak-ulamak yg wujud beratus-ratus tahun dahulu. Inilah yg disemadikan olih penjajah dahulu ke dalam sanubari kita, supaya kita tidak akan mampu maju di dalam bidang ilmu. Negara islam mana yg tak dijajah olih kafiruun?

Perhatikanlah akibatnya dari cara perbincangan yg berlaku di dalam forum ini. Kita lebihkan fokus terhadap orangnya dan tidak kepada kata-katanya. Tak ada satu pun isu-isu yg saya ketengahkan dikomen atas betul tidaknya. Tapi saya teruskan juga dengan harapan ada orang lain yg akan terdedah kepada isu-isu yg saya utarakan dan kata-kata anda sekelian untuk mereka pertimbangkan sendiri.

Ilmu manakah yg mampu bergerak maju sekiranya orang-orangnya asyik merujuk kembali kepada ilmu yg dianuti olih ilmuan yg wujud beratus-ratus tahun sebelumnya? Apa salahnya kita
berubah apabila berhadapan dengan fakta-fakta baru yg lebih tepat kebenarannya? Bukankah ini yg dimaksudkan dengan "Sudah datang yg haq maka batallah yg batil?"

Allah kata gunung-gunung itu bergerak seperti awan. Orang dulu tak dapat pastikan akan perkara ini dengan ilmu yg ada pada masa itu; yg mampu pada mereka adalah "kami dengar dan kami percaya ya Allah" Fakta ini hanya bolih disahkan dengan ilmu di zaman kita ini.

Demikian juga dengan firman Allah yg air masin dan air tawar tidak bercampur kerana ada dinding diantara keduanya. Hanya ilmu sekarang yg mampu mengsahkannya.

Wahai umat Muhammad kamu sudah terlalu lama tidor. Bangunlah!!!! Tegakkanlah syahadah "Tiada tuhan selain Allah yg Esa dan tiada sekutu bagiNya".

Ahlan Wa Sahlan

Aikkk ! la kita ni sedang berdailog dengan umat bukan Muhammad saw rupanya patutlah dia kata umat Muhammad macam-macam, tapi macam mana dia terima quran pulak sedangkan quran itu adalah wahyu Tuhan pada Muhammad saw, laaaaa ! dia ni umay ape kot atau dia ni agen Yahudi dan Nasrani sebab itu dia kata macam-macam pada umat Muhammad

Hu hu hu barulah pecah tembelanggggg ! maka tak hairanlah dia buka quran ikut saja maksud bahasa arab buta, tapi tak pe nanti dia jumpa Tuhan yang ada tangan dan wajah !

Saya dah baca tentang Nabi,oops Rasul,eh eh Dr Rashad Khalifa.Kena bunuh rupanya mamat ni.Sekarang di alam barzah...nak cakap lebih-lebih tentang dia ni, tak payah lah,dia sekarang sedang berdepan dengan kebenaran kat alam barzah. Tinggalkan dia.Beb ada Dr beb,Dr Chemist.Kassim Ahmad pun titlenya Doktor.Othman Ali pengarang BACAAN pun agaknya dah dapat doktor kut.Tanpa Nama Dr Tanpa Nama?

Baru sedar geng Tanpa Nama pun pakai hadis jugak.Hadis Rashad Khalifa,hadis Kassim Ahmad,Hadis Othman Ali,hadis Satu Tuhan,Satu Kitab,Satu Nama.Hadis Dr Tanpa Nama.Tahniah la untuk Tanpa Nama sebab teramat bijak dan kagum dengan hadis-hadis penemuan saintis-saintis!

Tanpa Nama ingat Rasulullah,sahabat-sahabat serta orang-orang soleh yang mengikut jalan mereka bangang dan bingung macam Tanpa Nama and The Gang ke???Bangang betul Tanpa Nama ni.

Geng-geng Tanpa Nama ni ada kefahaman sikit-sikit macam Dr Tom Cruise,Dr John Travolta yang berfahaman naturalist.tu la bercelaru la puak-puak ni.macam-macam campur aduk.Banyak guna logik akal,rationalist la konon.Entah-entah nanti jadi cartoonist.He he he.

Tak sedar ikut nafsu jahat dalam diri,rasa akal bijak,cerdik terlebih.Tak sedar dah berTuhankan akal sendiri masing-masing!Bukannya berTuhankan Allah Yang Maha Esa.Tanpa Nama nanti nak anak klon aje.Tak yah nikah dan kahwin!Tu la tak nak belajar.Ugama apa?Ugama Submitters?Submission?Ugama Satu Tuhan Satu Kitab Satu Umat?Tak sedar ugama sembah akal kepala hotak sendiri.Aik ugama dia ada nama pula?Ape ke he Tanpa Nama tak nak bernama?

Bila direnung-renung tulisan dan kata-kata Tanpa Nama,teramat jelas sekali sifat-sifat mazmumah yang Iblis laknatullah pakai,ada kat Tanpa Nama.Suruh sabar,dia kona ke lain.Keluarkan ayat-ayat bacaan TUJU KE ORANG LAIN.KAT DIRI SENDIRI TAK NAK TUJU AYAT-AYAT TU?Macam lebih kurang Iblis yang terlupa doa untuk dirinya sendiri!Tanpa Nama boleh rujuk semula tulisan sebelum-sebelum ni tentang kisah Iblis tu.Tak tau ke orang duk suluh hati dan kefahaman akal fikiran dia melalui tulisan dan kata-katanya.Belum bertemu dan tahu nama sebenar. Kok nanti sudah terang lagi bersuluh,nyatalah diri sebenar Tanpa Nama.Tanpa Nama tak nak ke takjub dengan ilmu Allah sampai diusul-usul keluar rahsia diri/hati/kefahaman Tanpa Nama.Sampai mengaku sendiri.

Suruh belajar ilmu dengan tok guru murshid, macam-macam cari alasan.Guna hujah pulak tu ayat-ayat BACAAN!Belajarlah lagi TANPA NAMA.Belajar ilmu mengenal Allah,mengenal Al Quran,mengenal malaikat,mengenal nabi-nabi dan rasul-rasul,mengenal Hari Kiamat/Akhirat,mengenal iman,mengenal islam,mengenal alam barzah,mengenal qadak dan qadar.Memahami sedalam-dalamnya ilmu Allah,ayat-ayat Allah,ilmu syariat,tarikat,hakikat,makrifat,mengenal alam syariat,alam tarikat,alam hakikat,alam makrifat.Alam zahir,alam batin,alam kabir,alam saghir,alam jabarut,alam malakut,alam lahut.Alam musyahadah.Siapa Ahli sunnah wal jamaah.Siapa Ahli kasyaf.Alam para wali Allah di mana?Baca hadis-hadis Nabawi tu sebanyak-banyaknya.Bacalah Al Quran selalu.Tahukah Tanpa Nama di sebalik hukum-hukum sains dan penemuan-penemuan formula-formula oleh saintis-saintis yang Tanpa Nama puja dan sembah tu,ada para malaikat Allah yang senantiasa taat dan patuh kepada perintahNya?Itulah Sunnatullah,hukum Allah yang berjalan di bawah pentadbiran Al Quran di tujuh lapisan langit dan tujuh lapisan bumi.Terjadinya pelanggaran hukum oleh manusia dan jin yang mengikut hawa nafsu dan jalan-jalan Iblis dan syaitanlah@engkar perintah Allah dan RasulNya, maka terjadilah banyaknya bala bencana dan penyakit-penyakit.Ilmu sains menyuluh dengan teleskop dan mikroskop,Ahli Allah menyuluh dengan hati rohani hati nurani.

Tanpa Nama hayatilah Al Quran,hadis dan sunnah Rasul sedalam-dalamnya.Hayatilah Istighfar sedalam-dalamnya.hayatilah bismillah sedalam-dalamnya.hayatilah Fatihah sedalam-dalamnya.hayatilah solawat Nabi sedalam-dalamnya.hayatilah hauqalah tu sedalam-dalamnya,agar Tanpa Nama dapat kefahaman yang sedalam-dalamnya....Allah Maha Pengampun Maha Menerima Taubat....

***** SEKIAN SAHAJA PEMBAHASAN KALI INI ***********

"Ya Allah, bukakan lah hati-hati mereka kepada jalan kebenaran, pancarkanlah Nur pada hati mereka sesungguhnya engkaulah Maha mengetahui segala-gala-Nya" amin...








































































































































































































































wassalam..

.










































































































































































































































.

Nabi Muhammad S.A.W itu adalah Khatamul Anbiya', Khatamul Auliya', rahmatan lilalamin-tidak akan ada suatu manusia pun yang akan mengatasi ketinggian Baginda.

Saya sungguh berasa sedih ada umat Baginda yang tak mahu mengaku umat sehingga berani mempertikaikan kalimah Muhamadarrasulullah..

manusia jenis apakah sezalim ini? harus disedari, sesungguhnya manusia sebegini menzalimi diri mereka sendiri..

Perhatikan dalam surah al-Baqarah ayat 34: Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada para malaikat, "Sujudlah kamu kepada Adam!".Maka mereka pun sujud kecuali iblis.Ia menolak dan menyombongkan diri, dan ia termasuk golongan yang kafir.

Perhatikan ketinggian martabat manusia (Adam) sehingga para malaikat pun sujud kepada Adam.ini ada kaitannya dengan Nur Muhammad itu sendiri. (rujuk posting Pak Karamu tentang Nur Muhammad yg lepas).

Lantas, apakah yang menghalang iblis laknatullah dari sujud kepada Adam? kerana sifat takabbur beliau!

sepertilah juga golongan manusia yang tidak mahu mengakui kenabian Rasulullah S.A.W krn sifat takabbur mereka. nyata mereka dari golongan yang dipengaruhi iblis-syaitan laknatullah.

...nauzubillah..

wassalam..

Salam Pakcik,

Pakcik tak faham bahasa melayu ke? Tak pernah saya kata saya tak percayakan "Muhammad rasul Allah". Kan saya kata kalimah itu ada di dalam al Quran? Yang saya pertikaikan adalah kalimah "Ashhadu" di depannya tu mana datangnya? "Kenapa iany tak bolih dipakai" saya berikan nas-nasnya.

Alahai!!! Pakcik ni mimpi tak habis-habis. Ilmu kalam yg nyata nampak pun dah buat silap. Bagaimana agaknya kalau ilmu makrifah?

Mungkin salah saya juga sebab saya pernah berkata "Hentam sajalah Pakcik!!!" Jadi Pakcik pun "hentamlah" tanpa orang jawa kata "brain in gear".

Oh ya, saya cek tentang "ashhadu" di dalam hadis Muslim dan Bukhari pun tak ada juga. Mana pula datangnya Pakcik? Pakcik tentu tahu kan?

THANKS FOR VISITING MY BLOG

Cuba Tanpa Nama semak lagi dalam hadis-hadis berkenaan bacaan tahiyat dalam solat.Insya Allah...

Yang hang susah-susah nak pegi check buat apa?

Yang lebih penting dan lebih utama, malah boleh membatalkan kalimah syahadah bila hang ni tak mengaku kerasulan Nabi Muhammad S.A.W.period.

p/s: yang hang tengah menaip di blog ni..ada tak dalam quran perkataan BLOG?

wassalam

Saya baca terjemahan Hadis Sahih Bukhari lebih 20 tahun yang lampau sampai khatam,banyak saya jumpa tentang 2 kalimah syahadah ni.......syukurlah....mudah-mudahan Allah pancarkan nur ke dalam hati-hati kita semua..

Salam,

Tanpa nama dan sahabat-sahabat boleh baca kat link ni, ttg golongan anti-hadis..

http://hujjiyyatussunnah.wakaf.net/artikel/art10.html

Salam Orkid,

Macam mana tak jadi masalah. Ada ilmu simpan jangan bagi tahu; tapi orang punya dia mahu. Anda masuk syurga seorang diri ajelah nanti.

Apa akan jadi sekiranya nabi kita tak berkongsi ilmunya dengan kita? Sebab itu kita digalakan berjemaah.

Saya saja kata macam itu -- nak memancing!!

Pak Karamu pun tak usahlah kongsi ilmu dengan kalian. Kedekut sangat. Yg ada 2 masters degree pun tak ada hujah yg bernas.

Kalau sekadar sendiri mencanang siapa pun bolih buat -- untuk yg tak ada malu ajelah.

Nak memancing pun,umpan biar betul,kolam biar tepat.Siapa sebenarnya yang memancing dan mengumpan?Siapa pula yang terkena umpan?

Nak ilmu biar kena caranya.

Memanglah bermasalah, ada ilmu tak sebarkan.Lagi bermasalah, anak murid yang menerima ilmu tak beramal,tak faham-faham.Lagi bertambah bermasalah,orang yang menerima ilmu menyalahgunakannya.

Nabi memang ada pesan...Sampaikan ilmu kepada seseorang tu menurut akalnya....Jangan sarungkan mutiara ke leher babi/umpama membaca quran berlagu dengan pelbagai lagu,punyalah sedap tapi dibaca ke telinga kerbau,dah la tak bermanfaat,kerbau pun tak faham,akhirnya kerbau menanduk si pembaca tu.

Benar Nabi tak sorokkan ilmu.Sahabat yang mencintai baginda saw dan rapat dengannya sudah semestinya lebih banyak mendapat ilmu.Itu sebab hadis-hadis tu antara sebabnya jadi pelbagai darjat.Ada darjat mutawatir,sahih,hasan,daif dsbgnya.Kategori hadis pun banyak juga,ada qudsi,ada ahad.Kenapa hadis-hadis tu begitu, Tanpa Nama bergurulah.Guru sebenar guru, andai tak nak menyampaikan ilmu tentu ada sebabnya. Carilah sebab-musababnya itu.Renung asbab tu dari pelbagai arah.Persekitarankah?Diri guru itu sendirikah?Diri sendirikah?Atau apa-apa asbab yang boleh direnung penuh dalam.

Sahabat@anak murid Nabi saw,menerima sesuatu ilmu dari Nabi terus mengamalkannya penuh keikhlasan.Dikehendaki Allah,didatangkanNya Nur,nyatalah natijahnya,jelas hikmahnya,terang kebenaran ilmu tersebut.

Semoga hari ini buat kita lebih baik dari semalam,esok leboh baik dari hari ini.Begitulah seterusnya.

Pengakuan yang lahir dari hati yang tulus itulah yang dipandang Allah, Allah memandang hati dan amalan seseorang.

Beringatlah, setiap dalih yang diberikan pasti akan nyata.Setiap pembohongan pasti terbongkar kebenarannya.

Nabi ada bersabda...Takutilah kamu akan firasat seorang mukmin.......Tanpa Nama carilah dan rujuklah jua hadis-hadis Nabi selain Kalamullah yang kita masyhur dipanggil Al Quran..Selalu bertemu orang-orang 'alim yang soleh..Insya Allah bermanfaat.

Hi, I think your web site could possibly be having web browser compatibility issues.
Whenever I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in
Internet Explorer, it's got some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up! Besides that, fantastic site!

Feel free to surf to my webpage; nail fungus treatment

You can certainly see your skills within the article you write.
The world hopes for even more passionate writers like you who aren't afraid to mention how they believe. All the time follow your heart.

Here is my page; Visit Website