Assalamu'alaikum Wr,Wb
Pelajaran yang ke 11 ini kita perkenalkan istilah TAKLUK di dalam ilmu sifat 20, ilmu ini kita buat satu analisa dalam bentuk soal dan Jawab
Soalan:
Apakah yang di maksudkan Takluk tersebut?
Jawab
Maksud Takluk ialah menuntut sifat kepada perbuatan yang bertambah
Soalan:
Mengapakah ujud istilah Takluk dalam ilmu sifat 20?
Jawapan:
Maksud istilah Takluk ujud pada ilmu sifat 20 ialah kerana fitrah sifat (makhluk) yang sentiasa berkehendakkan peningkatan segala perbuatan kerana ujudnya nafsu pada manusia
Soalan:
Takluk itu melibatkan kepada sifat apa?
Jawapan:
Takluk itu melibatkan kepada sifat ma'ani yang tujuh, iaitu Qudrat,Iradat,Ilmu, Hayat, Samak, Basar dan Kalam
Soalan:
Melibatkan yang bagaimana sifat Ma'ani itu pada istilah Takluk?
Jawapan:
Takluk melibatkan:
1. Sifat Qudrat dan Iradat itu tidak ter Takluk bagi DiriNya akan tetapi ter Takluk kepada yang lain
2. Sifat Ilmu dan Kalam ter Takluk bagi DiriNya dan ter Takluk juga kepada yang lain
3. Sifat Hayat tidak ter Takluk bagi DiriNya dan tidak ter Takluk kepada yang lain
4. Sifat Samak dan Basar ter Takluk ia kepada sekalian yang maujud
Soalan:
Apakah maksudnya sifat Qudrat dan Iradat itu tidak ter Takluk bagi DiriNya tetapi ter Takluk kepada yang lain
Jwapan:
Di sebabkan sifat Qudrat dan Iradat itu adalah makhluk, maka wajar makhluk menuntut kepada perbuatan yang bertambah, lagipun kedua sifat ini ada beserta nafsu dengannya
Soalan:
Di mana letaknya nafsu pada kedua sifat ini?
Jawapan:
Adanya nafsu pada sifat ini ialah pada sifat Iradat
Soalan:
Bukankah kedua-dua sifat ini lazim melazimi dengan sifat Ma'anawiyah?
Jawapan:
Sekalipun kedua-dua sifat ini lazim melazimi dengan sifat Ma'anawiyah akan tetapi dalam ilmu Takluk ini hanya membicarakan tentang masalah istilah sifat Ma'ani sahaja
Soalan:
Bukankah Allah s.w.t itu memiliki sifat Qadirun dan Maridun, Apakah kedua sifat itu tidak perlu di tngkatkan?
Jawapan:
Kedua-dua sifat Allah itu bukannya makhluk akan tetapi sifat Tuhan, hanya makhluk sahaja yang perlu di tingkatkan perbuatannya kerana mereka memiliki Tuhan yang berhak menilai mereka, jika Tuhan memerlukan peningkatan kepada perbuatan yang bertambah maka tentu ada Tuhan lain selain daripadaNya
Soalan:
Apakah yang di maksudkan Takluk tersebut?
Jawab
Maksud Takluk ialah menuntut sifat kepada perbuatan yang bertambah
Soalan:
Mengapakah ujud istilah Takluk dalam ilmu sifat 20?
Jawapan:
Maksud istilah Takluk ujud pada ilmu sifat 20 ialah kerana fitrah sifat (makhluk) yang sentiasa berkehendakkan peningkatan segala perbuatan kerana ujudnya nafsu pada manusia
Soalan:
Takluk itu melibatkan kepada sifat apa?
Jawapan:
Takluk itu melibatkan kepada sifat ma'ani yang tujuh, iaitu Qudrat,Iradat,Ilmu, Hayat, Samak, Basar dan Kalam
Soalan:
Melibatkan yang bagaimana sifat Ma'ani itu pada istilah Takluk?
Jawapan:
Takluk melibatkan:
1. Sifat Qudrat dan Iradat itu tidak ter Takluk bagi DiriNya akan tetapi ter Takluk kepada yang lain
2. Sifat Ilmu dan Kalam ter Takluk bagi DiriNya dan ter Takluk juga kepada yang lain
3. Sifat Hayat tidak ter Takluk bagi DiriNya dan tidak ter Takluk kepada yang lain
4. Sifat Samak dan Basar ter Takluk ia kepada sekalian yang maujud
Soalan:
Apakah maksudnya sifat Qudrat dan Iradat itu tidak ter Takluk bagi DiriNya tetapi ter Takluk kepada yang lain
Jwapan:
Di sebabkan sifat Qudrat dan Iradat itu adalah makhluk, maka wajar makhluk menuntut kepada perbuatan yang bertambah, lagipun kedua sifat ini ada beserta nafsu dengannya
Soalan:
Di mana letaknya nafsu pada kedua sifat ini?
Jawapan:
Adanya nafsu pada sifat ini ialah pada sifat Iradat
Soalan:
Bukankah kedua-dua sifat ini lazim melazimi dengan sifat Ma'anawiyah?
Jawapan:
Sekalipun kedua-dua sifat ini lazim melazimi dengan sifat Ma'anawiyah akan tetapi dalam ilmu Takluk ini hanya membicarakan tentang masalah istilah sifat Ma'ani sahaja
Soalan:
Bukankah Allah s.w.t itu memiliki sifat Qadirun dan Maridun, Apakah kedua sifat itu tidak perlu di tngkatkan?
Jawapan:
Kedua-dua sifat Allah itu bukannya makhluk akan tetapi sifat Tuhan, hanya makhluk sahaja yang perlu di tingkatkan perbuatannya kerana mereka memiliki Tuhan yang berhak menilai mereka, jika Tuhan memerlukan peningkatan kepada perbuatan yang bertambah maka tentu ada Tuhan lain selain daripadaNya
Comments (0)
Catat Ulasan